پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۱
حوزه علمیه قم پنج نسل از عالمان را تربیت کرده‌ است

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در دوران ۱۰۰ ساله فعالیت حوزه علمیه قم پنج نسل از عالمان و بیش از ۴۰ عالم برجسته در این حوزه تربیت و به جهان اسلام معرفی شده که بی‌تردید آیت‌الله محقق داماد از جمله این عالمان برجسته ‌است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در همایش «آموزگار فقاهت» آیین بزرگداشت مرحوم آیت‌الله سیدمحمد محقق داماد در پژوهشکده علوم و معارف قرآنی علامه طباطبایی (ره) قم با اشاره به صدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم افزود: حوزه علمیه قم افتخار دارد که در ۱۰۰ سال کارهای عمیقی درتوسعه حوزه فقاهت برداشته است.

وی با بیان اینکه مرحوم محقق داماد از معماران حوزه علمیه گفت: قم در۱۰۰ سال گذشته در چندین حوزه علمی و دانشی از منظر فقاهت و توسعه و تعمیق حوزه فقاهت قابل مطالعه است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون پنج نسل ازعلما و فقهای بزرگ در سطوح عالی حوزوی درقم حضور داشته‌اند ،گفت: نسل نخست شامل بنیانگذار و موسس حوزه، نسل دوم علمای ثلاث، نسل سوم آیت الله بروجردی و نسل چهارم حضرت امام(ره) و حضرات آیات گلپایگانی، اراکی و حائری بود که مرحوم آیت الله محقق داماد از چهره های درخشان این نسل بود ضمن اینکه نسل پنجم نیز آیات و مراجع کنونی را شامل می‌شود.

اعرافی، داد و ستد علمی بسیار فعال میان قم و نجف را از جمله دستاوردهای علمی حوزه علمیه در ۱۰۰ سال اخیر دانست و افزود: سرمایه‌های علمی درنجف با مهاجرت علما به عراق محقق ولی این دستاوردهای علمی، درقم به ثمر نشست و تعمیق یافت.

وی حوزه علمیه قم را میراث‌دار عظیم فقهی و علمی دانست و ادامه داد: قم دروازه‌های خود را به روی عالمان و محققان بزرگ علوم دینی باز کرد و دراین سال‌ها دستاوردهای علمی بسیار زیادی را کسب کرده‌ است.

مدیر حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه اقدام‌های علمی آیت‌الله محقق داماد بسیار بزرگ بوده و تاثیر فراوانی در توسعه و تعمیق علوم مختلف در حوزه علمیه داشته است، ادامه داد: تربیت عالمان برجسته از جمله ویژگی‌های برجسته قم است که جایگاه علمی مرحوم آیت‌الله محقق در این زمینه چشم‌گیر بوده‌ است.

 اعرافی، وجود مشرب‌های فقهی مختلف را از جمله ویژگی‌های حوزه علمیه قم دانست و تاکید کرد: قم دارای گنجینه فاخری از آثار علمی و اصولی است که علمای برجسته تربیت یافته‌است به گونه‌ای که عالمان و اساتید این حوزه طی یک قرن گذشته، ۲۰۰ تا ۳۰۰ اثر بزرگ در حوزه فقه و اصول پدید آورده‌اند.

وی، با بیان اینکه تالیف منظومه‌های بزرگ علمی از دیگر ویژگی‌های برجسته حوزه علمیه قم است، گفت: تدوین ۲۰ دوره اصول، تدوین موسوعه های متنوع فقهی، توجه به قواعد فقه، شمول ابواب فقه، توجه به پاسخگویی به موضوعات مبتلا به و مورد نیاز نظام، توجه به مباحث پیرامونی فقه، بازتولید احادیث فقهی، تحول در حوزه موضوع شناسی، تبیین فقه در قالب رساله‌های عام و تخصص به زبان‌های مختلف از جمله دستاوردهای علمی قم در ۱۰۰ سال گذشته است.
 
اعرافی تاکید کرد: احیای آثار فقهی، افزایش درس‌های فقه و اصول، شروع برخی از گرایش‌های تخصیص فقهی، شکل گیری موسسه های مختلف، تحول درحوزه رجال، توجه به حوزه‌های علوم انسانی و همچنین ابداع‌های قم در حوزه‌های فقهی ازجمله دیگر دستاوردهای حوزه علمیه قم است.

وی افزود: مکتب قم ضمن اینکه برآمده از حوزه‌های علمیه پیشین است ولی به دلیل دارا بودن ۲۰۰ تا ۳۰۰ اثر برجسته علمی، نقادی آرای گذشته و ابداع های فراوان داشته‌است.

وی گفت: دستاوردهای علمی حوزه علمیه قم بسیار چشمگیر است ولی برای پاسخگویی به تمام نیازهای جامعه همچنان راه طولانی درپیش است.

آیت‌الله اعرافی، ادامه داد: نوآوری و ابداع مرحوم محقق داماد از نمونه‌های بزرگ رجال حوزه علمیه بوده و تمام بخش‌های حوزه علمیه تحت تاثیر تحقیقات و آرا و نظرات این فقیه برجسته قرارگرفته‌ است.

وی شاگردپروری آیت الله محقق داماد را از جمله نقطه درخشان زندگی علمی این عالم برجسته دانست و گفت: مرحوم آیت الله محقق از جمله چهره‌هایی بودند که به عنوان معماران حوزه علمیه قم در کنار ستارگان درخشان مرجعیت حوزه نام آشنا هستند.
  
علم همراه با عمل نیاز امروز طلاب علوم دینی است
در این آیین آیت الله رضا استادی علم همراه با عمل را نیاز امروز حوزه علمیه و طلاب دانست و گفت: باید به‌جای تبلیغ در زبان، با عمل خود مردم را به دین تشویق کرد.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه دیانت مردم ایران اسلامی وامدار سلسله فقها است افزود: حفظ احکام، جلوگیری از انحراف و تجلی مبانی دینی در زندگی عالمان برجسته موجب حفظ ، استمرار و دیانت مردم ایران در طول قرن‌های گذشته بوده است.

وی گفت: دستاوردهای علمی حوزه علمیه قم از زمان تاسیس تاکنون همواره رو به رشد بوده ولی آنچه امروز و در چنین همایش‌هایی اهمیت دارد، تبیین ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری علمای بزرگ و الگوگیری از سبک زندگی این عالمان برجسته است.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه عمل علما و فقهای گذشته به‌گونه‌ای بوده است که مردم با نگاه به زندگی آن‌ها متدین شده‌اند افزود: زندگی، سبک‌رفتاری و شخصیتی آیت‌الله مرحوم محقق داماد برای طلاب امروز درس‌آموز است.

استادی گفت: ۱۰ سال تحصیل در حوزه علمیه موجب بی‌نیازی طلاب به کسب علم و تحصیل نشود بلکه طلاب باید عاشق علم‌آموزی بوده و لحظه‌ای از مطالعه و کسب فقه و معارف الهی کوتاهی نکنند.

وی با بیان اینکه خداترسی نه در زبان بلکه باید در عمل باشد، افزود: بی‌توجهی به مظاهر دنیا ازجمله ویژگی‌های مشترک تمام علمای بزرگ حوزه علمیه بوده است که باید این موضوع، الگویی برای تمام طلاب باشد.

استادی، دوری از مادیات را لازمه طلاب علوم دینی دانست و ادامه داد: علمای برگ شیعه در طول تاریخ برای گسترش اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع)، سختی‌های فراوان را به جان خریده و در این دوران شکنجه‌ها و سختی‌های فراوان را تحمیل کرده و تعدادی از آن‌ها نیز به شهادت رسیده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها