شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
بیانیه هیات داوران هفتمین دوسالانه‌ داستان کوتاه نارنج

​بیانیه هیات داوران هفتمین دوسالانه‌ داستان کوتاه نارنج و اسامی داستان‌های انتخابی برای چاپ در کتاب نارنج منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از دبیر‌خانه‌ هفتمین دوسالانه‌ داستان کوتاه نارنج؛ براساس نتایج اعلام شده به وسیله‌ داوران نهایی، داستان‌های «خیانت داخلی» از محمدرضا امانی، «گمانه‌زنی در باره‌ی عاقبت علی‌محمد» از میثم خالدیان، «ماهک درخت‌ شاه‌نشین» از حبیب پریاری، «رد خون» از مسعود ریاحی، «آب‌سپاری» از امین رفیعی، «مرز آخر» از نسیم سهیلی، «در فاصله‌ای نه چندان دور از ..» از سولماز اسعدی، «بی‌زن» از علی نیک‌جو، «حی‌الصاروج» از رامین فروزنده، «روز استقلال» از حسن رحیمی‌مقدم، «خرس» از امیر سنجابی، «دشت یعقوب» از علی ویشکی‌نژاد، «بخت بخت منه»  از محسن زهتابی، «اکازیون» از محمود اشرف‌زارعی، «آن دو خط» از رویا کیانی، «داستان عقاب» از اعظم ایزدیار و «یک ماجرای مرزی» از اسماعیل سالاری برای چاپ در کتاب هفتمین دوسالانه‌ی داستان کوتاه نارنج انتخاب و پس از کسب مجوزهای لازم منتشر خواهند شد.

همچنین بیانیه‌ هیات داوران هفتمین دوسالانه‌ داستان کوتاه نارنج به شرح زیر چنین است:

به نام خدا
داستان کوتاه نقطه‌ پررنگ و مهم پیوند مائی است که اینجا جمع شده‌ایم، ما نویسندگان و خوانندگان و مشتاقان داستان کوتاه که همچنان بر ویژگی‌های ادبی و هنری این شکل پیچیده صحه می‌گذاریم؛ این شکل و ابزار قدرتمند برای بازافرینی جهان و حتی فراتر رفتن از مرزهای محدودکننده‌ جهان.

فرم پویا و تولید بالنسبه راحت‌تر این قالب ادبی شمشیر دودمی است که هم باعث افزایش کمیت و پراکندگی جغرافیائی نوشته‌ها می‌شود و هم بهانه‌ای برای سهل‌انگاری گه‌گاه نویسندگان به دست می‌دهد. در این میان، نقش جشنواره‌های ملی داستان کوتاه – به خصوص در دوران کم‌توجهی حوزه‌ چاپ و توزیع رسمی – بسیار مهم است تا هم چراغ داستان کوتاه را در اقصی نقاط ایران و سایر کشورهای فارسی‌زبان روشن نگه دارند و هم شرکت‌کنندگان جوان محلی را برای بهبود و ارتقا کارهای بعدی‌شان هدایت کنند.

ما داوران هفتمین دوسالانه‌ی داستان نارنج، ضمن تاکید بر داوری دقیق و منصفانه‌ی تک‌تک آثار رسیده، و داشتن آرائی نزدیک به هم، دکر نکات انتقادی زیر را با امید هرچه بهترشدن کیفیت آثار لازم می‌دانیم؛ نکاتی از قبیل:
- شتاب‌زدگی آَشکار در اکثر آثار، هم در ایده و هم در اجرا و شیوه‌های فرمی و روائی
- کم‌توجهی نویسندگان به تحولات و تطورات داستان کوتاه امروز دنیا
- کم‌رنگ بودن نقش اقلیم و ویژگی‌های قومیتی در عمق‌بخشیدن به داستان، و بسندگی به اسم و ظاهر اقلیم
- عدم ویرایش و بازنویسی کار
- و بالاخره تاثیرپذیری اشتباه و بسیار از سریال‌ها و دیالوگ‌نویسی‌های تلویزیونی و پاورقی‌ها، و موضع غیرخلاقانه در برابر این رسانه‌ها.
به رغم تمام این‌ها، حضور پرشور و مشتاقانه‌ی نویسندگان بزرگترین نقطه‌ی قوت این گردهمائی زیباست؛ که البته وظیفه‌ی برگزارکنندگان و داوران اولیه را در دورهای بعدی سنگین‌تر می‌کند.
ما امیدواریم تمامی شرکت‌کنندگان با حس پذیرش و روحیه‌ی نقدپذیری ادبی؛ توان خود را به کار گیرند تا این کمیت بالا را به کیفیت بالا هم پیوند بزنند و جشنواره‌های آتی را هرچه پررونق‌تر سازند.
با سپاس از دست‌اندرکاران و برگزارکنندکان محترم این جشنواره که نارنجستان داستان را 14 سال سرسبز نگه داشته‌اند.

ابراهیم دم‌شناس- شیوا مقانلو - امیرحسین خورشیدفر
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها