چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
دومین جلد «اندیشه‌­های خوشمزه» منتشر شد

دومین جلد مجموعه­ «اندیشه‌­های خوشمزه» با عنوان «آخ‌‌جون دیگه فهمیدم!» از سوی انتشارات نیستان راهی کتابفروشی‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی انتشارات نیستان، ادبیات اصیل کودک به‌ عنوان آیینه­ تمام‌­نمای مخاطب خود، هرگز از نمایاندن ویژگی­‌های وی در مراحل مختلف رشد و موقعیت­‌های گوناگون زندگی، غافل نبوده­ و از همین­‌ رو به منبعی دقیق برای پاسخگویی به پرسش‌­ها و نیازهای مختلف او تبدیل شده ­است. چه بسا مواقعی که والدین و مربیان اندیشمند نیز، راهکار برخورد صحیح را در میان صفحات به ظاهر ساده و بچ­گانه آن یافته‌­اند.

مفهوم قول و پایبندی به آن، یکی از موضوعاتی‌ست که همه­ بچه­‌ها، دیر یا زود به درکش نائل می‌شوند. «آخ‌جون دیگه فهمیدم!» با زبانی ساده، به شرح همین مسئله پرداخته.

در آغاز اثر، قهرمان دومین داستان تصویری از مجموعه­ «خوشمزه‌­های اندیشه» با شادی و افتخار برای دوستش می­‌گوید که این موضوع رافهمیده. خانم «لیدا طرزی»، نویسنده، با استفاده از تکنیک گفت‌وگو، تجربه­ شخصی او را بیان کرده ­است؛ تجربه‌­ای تقریباً مشترک برای اغلب کودکانی که از شانس داشتن خواهر یا برادر کوچک برخوردارند.

کتاب بازخوانی دفترخاطرات است و از روز اول تا هفتم، مراحل روبه‌­رو شدن قهرمان با تولد نوزاد جدید و احساسات متناقض خود و واکنش بزرگترها در آن را به نمایش درآمده ­است. خانم «ملیحه محمدی»، تصویرگر نیز به­‌خوبی لحظات کلیدی را با متن همراه کرده. لجبازی و بدقولی قهرمان هرروز بیشتر شده و شکل­‌های مختلفی را دربرگرفته.

نقطه­ اوج داستان، حضور مهربان و دلگرم‌­کننده­ پدر است که در فضایی آرام و با استفاده از ابزار داستان، کودک را به آسودگی می‌­رساند.

در صفحات باقی­مانده­ اثر، خبری از رنگ‌­های سرد و تیره و احساسات منفی نیست. شادی، بازی و خنده جای آن‌ها را گرفته و صفحه­ آخر عنوانی امیدبخش دارد: «دوباره روز اول».

 پدیدآورندگان «آخ‌جون دیگه فهمیدم!» موقعیت سخت ورود عضو جدید خانواده را به فرصتی شیرین تبدیل کرده­ و با نمایش مراحل طی­ شده توسط  پسرک قهرمان، به سایر کودکانی که در شرایط مشابه قرار دارند، نشان می­‌دهند که احساسات­شان اعم از غم یا لجبازی و بهانه‌­گیری غیرعادی نیست و همه چیز درست می­‌شود. توصیف شاعرانه­ پدر از «قول» در داستانکی که  وقت خواب تعریف می­‌کند، تمام گره­‌ها را باز می­‌کند و با عینیت بخشیدن به مفهومی انتزاعی، کودک را به خوش­‌قولی ترغیب می‌کند.

اثر با استفاده از تکنیک خاطره­‌نویسی تنظیم شده که با شیوه­ مرسوم روایت­ داستانی فرق دارد و به کودکان سال­‌های نخست دبستان، کمک می­‌کند تا با شیوه­‌ای جدید آشنا شوند. 

دومین جلد از «اندیشه‌های خوشمزه» پسربچه‌­ای را به‌­عنوان قهرمان انتخاب کرده و شانس برگزیده شدن توسط پسرها را بالاتر برده. امید که مطالعه در برنامه­ روزانه­ تمام کودکان قرار بگیرد.

«آخ جون دیگه فهمیدم!» در قطع خشتی کوچک در 24 صفحه از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها