یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
دو هزار و ۲۰۰ موسسه قرآن و عترت در کشوردر حال فعالیت هستند

فقهی زاده گفت: برگزاری هفته‌های قرآن و عترت در استان‌های مختلف، پایه و مجرایی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی است. در حال حاضر ۶ هزار و ۹۹۴ نفر بیمه فعالان قرآنی در کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فقهی زاده در نشست هم‌اندیشی مدیران مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت استان ایلام در محل سالن جلسات مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد اسلامی اظهار کرد: ایلام دیار مردمان با صدیق در گفتار و دغدغه‌های دینی است که همواره علاقه خود را به مباحث دینی و قرآنی ثابت کرده‌اند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه متأسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی و بودجه‌ای در حال حاضر متوقف‌ شده است، افزود: در دو سال قبل حدود ۳ هزار و ۸۰۰ نفر از فعالان قرآنی سراسر کشور بیمه‌شده بودند که در حال حاضر ۶ هزار و ۹۹۴ نفر بیمه فعالان قرآنی در کشور هستند و با توجه با کاهش اعتبارات زمینه افزایش این تعداد را در حال حاضر نداریم.

وی با اشاره به اینکه سالانه طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ بالغ‌بر ده میلیارد تومان برای بیمه فعالان قرآنی هزینه شده است، تصریح کرد: هدف‌گذاری ما تا پایان دولت دوازدهم بیمه ده هزار نفر فعال قرآنی در کشور بوده است ولی به دلایل مشکلات اقتصادی این طرح هم‌اکنون با کمبود اعتبار مواجه است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در استان ایلام ۷۲ نفر بیمه فعالان قرانی هستند، یادآور شد: بر اساس اعلام مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، هم‌اکنون نیز ۱۲۵ نفر در نوبت هستند که امید است با گشایش‌هایی که انجام خواهد شد بتوانیم برخی از این افراد را با توجه به شرایط در اولویت قرارداد.

 فقهی زاده بابیان اینکه ۵۰۰ میلیون تومان در صندوق فرهنگ و هنر برای اعطای وام به مؤسسات قرآن و عترت سرمایه‌گذاری شده است، ابراز کرد: این وام بدون سود به مؤسسات قرآنی با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند اختصاص خواهد یافت.

وی بیان کرد: در سال گذشته هزار موسسه قرآن و عترت در نقاط مختلف کشور شناسایی شدند و وام دو میلیون تومانی برای مؤسسات فعال و یک‌میلیون تومان برای مؤسسات نیمه فعال به این مؤسسات اختصاص یافت هرچند این میزان جوابگوی رفع مشکلات مؤسسات نبوده ولی این میزان در حد توان اعتباری معاونت قرآن و عترت بوده است و درمجموع حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلین تومان به این تعداد موسسه وام پرداخت‌شده است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه تلاش می‌شود که سال آینده هفته قرآن و عترت در ایلام برگزار شود، گفت: برگزاری هفته‌های قرآن و عترت در استان‌های کشور، پایه و مجرایی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی است، همچنین تلاش خواهد شد که اردویی زیارتی مشهد مقدس در سال آینده برای فعالان قرآنی استان برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کل کشور ۵ استودیوی قرآن و عترت در فاز اول در کشور تجهیز و راه‌اندازی شده است، گفت: در فاز دوم استان کرمانشاه محور قرار دارد و استان‌های هم‌جوار را تحت پوشش قرار خواهد داد، البته با بررسی امکان‌سنجی تلاش خواهد شد که یک استودیوی قرآنی با تجهیزات موردنیاز در حد توان در استان ایلام راه‌اندازی شود.

فقهی زاده با اشاره به‌ضرورت برگزاری مراسم تجلیل از پیشکسوتان قرآنی استان ایلام در سال آینده، خاطرنشان کرد: دوره‌های ‌ارتقای سطح مدیران مؤسسات قرآنی در سطح ملی برگزار می‌شود و امسال هفت‌صد موسسه به‌صورت مجازی و حضوری آموزش‌های لازم را کسب کرده‌اند، امسال دومین دوره برگزارشده و سومین دوره نیز به‌زودی آغاز می‌شود.

وی اظهار کرد: معافیت مالیاتی یکی از مباحث مهم کشور است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عمل موفق شد که در رایزنی‌های انجام‌شده در این خصوص، اقدام بسیار خوبی در زمینه معافیت مالیاتی هنرمندان صورت گیرد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۲۰۰ موسسه قرآن و عترت تحت نظر معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور با کمترین حمایت‌ها و کمک‌های مالی فعالیت می‌کنند و لازم است که مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت از معافیت‌های مالیاتی در راستای تقویت فعالیت‌های قرآنی در کشور برخوردار شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها