سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
فراخوان احمد مسجد‌جامعی برای آیین مردمی کتابگردی ۹۸

احمد مسجد‌جامعی با صدور پیام از کتاب‌دوستان برای مشارکت در ششمین طرح «کتابگردی» و روشن نگه داشتن چراغ کتاب‌فروشی‌ها دعوت کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، احمد مسجد‌جامعی، عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب و عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی  شورای اسلامی شهر تهران در آستانه بیست و هفتمین دوره هفته کتاب با صدور اطلاعیه از کتاب دوستان برای حضور در ششمین دوره کتابگردی در سراسر کشور دعوت کرد.  

در متن این پیام آمده است؛

«شش سال از راه‌اندازی آیین مردمی «کتابگردی» می‌گذرد. شش سال پیش این آیین برای پشتیبانی از کتابفروشی‌ها به‌عنوان کانون‌های ارتباط میان نویسندگان و خوانندگان و بخشی از فضای عمومیِ با نشاط و پویای شهری و قدردانی از کتابفروشان شکل گرفت. از نخستین دوره این پویش، گروه بزرگی از فرهیختگان و نخبگان به دعوت‌کنندگان آن پیوستند و  به همراهی مردم در سراسر کشور با این حرکت کمک کردند.

امسال در حالی به استقبال برنامه کتابگردی می‌رویم که تاثیر تحریم‌ها بر انتشار کتاب نیز تاثیر گذاشته و باعث گرانی قیمت کتاب شده است و ممکن است این تاثیر به کم‌رونق شدن کتابفروشی‌ها بیانجامد. کتابفروشی‌ها بخشی از فضای عمومی جامعه است که انتقال فکر و دانش را تسهیل می‌کنند و خاموش شدن چراغ کتابفروشی‌ها آسیب‌هایی به دنبال دارد که نتایج آن برای جامعه فاجعه‌بار است.

در چنین شرایطی نباید بگذاریم چراغ کتابفروشی‌ها خاموش یا کم‌نور شود، زیرا چراغ کتابفروشی‌ها خانه‌های ما را نیز روشن می‌کند و نور امید را همچنان در دل‌های ما زنده نگه می دارد. ما می‌توانیم با حضور خود در کتابفروشی‌ها و خرید کتاب به روشن ماندن این چراغ‌ها کمک کنیم و شهر و خانه‌هایمان را روشن نگه داریم.

همراه با گروهی از فرهیختگان از مردم شریف ایران دعوت می‌کنیم به منظور احیای فرهنگ کتابخوانی و خرید کتاب از کتابفروشی‌ها، روز پنج‌شنبه ۳۰ آبان با حضور پرشور در قالب گروه‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، خانوادگی، دوستانه و ... در کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور و خرید کتاب، از ناشران، نویسندگان، مترجمان و مشاغل مرتبط با تولید کتاب کشورمان تقدیر کنند.

از اهل قلم، روحانیون، هنرمندان، آموزگاران، استادان، اصحاب فکر، فرهنگ و اندیشه، پدیدآورندگان کتاب، شخصیت‌های سیاسی و چهره‌های برجسته و مورد احترام مردم نیز دعوت می‌کنیم همچون سال‌های گذشته ضمن حضور در کتابفروشی‌ها و خرید کتاب با پشتیبانی از این حرکت مردمی به رونق و استمرار آن یاری رسانده و به شکل‌گیری و گسترش فضای گفت‌وگوی عمومی با محوریت کتاب کمک کنند.

از روزنامه‌نگاران، مدیران رسانه‌های مکتوب، صدا‌و‌سیما و فعالان شبکه‌های اجتماعی نیز درخواست می‌کنیم با دعوت از مردم و فرهیختگان و انعکاس حضور مردم در کتابفروشی‌ها به یاری این حرکت بیایند.

همچنین از گروه‌های ترویج کتابخوانی، باشگاه‌های  کتابخوانی، نهادهای غیردولتی فعال در حوزه کتاب در شهرها و روستاهای  سراسر کشور  دعوت می کنیم با حضور در کتابفروشی‌ها به ترویج کتابخوانی کمک کنند.

امیدوارم با تلاش همگانی، حضور در کتاب‌فروشی‌ها و خرید کتاب به یکی از عادت‌های همیشگی‌مان تبدیل شود تا هم اقتصاد نشر رونق گیرد و چرخِ آن به حرکت خود ادامه دهد و هم امید و نگاه به آینده در فضای فکر و فرهنگ کشور تداوم داشته باشد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها