چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
فرآیند دیجیتال‌سازی اسناد انتقالی هلال احمر آغاز شد

معاون اسناد کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه هم اکنون فرآیند دیجیتال‌سازی 40هزار سند انتقالی سازمان هلال احمر آغاز شده است، تاکید کرد: تمامی سازمان‌ها و نهادها باید اسنادی را که ارزش تاریخی و فرهنگی دارند به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ارائه کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، علی زرافشان، معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی در آیین تبادل 40هزار سند تاریخی دفاع مقدس میان جمعیت هلال احمر و سازمان کتابخانه ملی ایران، گفت: رزمندگان در سال‌های دفاع مقدس ارزش آفرینی کردند و وظیفه ما حفظ و نشر این ارزش‌ها است.

وی ادامه داد: همانگونه که در ماجرای کربلا این وظیفه بر دوش حضرت زینب(س) بود و به واسطه روایت ایشان از کربلا، مقاتل مختلفی نوشته شد در ایام دفاع مقدس نیز شاهد جلوه‌های عاشورایی در سرفصل‌های رزمندگان بودیم.

زرافشان گفت: امروز باید هرچه در هشت سال دفاع مقدس رخ داد، ثبت کنیم تا در مرحله بعدی به انتشار آن‌ها بپردازیم و در اختیار پژوهشگران، محققان و اصحاب فرهنگ و هنر بگذاریم؛ تا از دل آن پیام دفاع مقدس منتشر شود. این همان کاری است که معاونت اسناد براساس قانون مکلف است انجام دهد.

معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: تمامی سازمان‌ها و نهادها باید اسنادی را که ارزش تاریخی و فرهنگی دارند به سازمان اسناد ارائه کنند تا در آنجا طبق انضباط خاص نگهداری شود.

به گفته وی، یکی از مجموعه اسنادی که در این مرکز اسناد ثبت شده است، اسناد مربوط به مفقودین و اسرا است. با همکاری سازمان هلال احمر می‌توان به ثبت تاریخی شفاهی سازمان هلال احمر پرداخت. همانطور که تاریخ شفاهی اسرا و رزمندگان را این مرکز طی پروژه‌ای به ثبت رسانده است.

زرافشان یادآور شد: هم‌اکنون فرآیند دیجیتال‌سازی اسناد انتقالی از سازمان هلال احمر به سازمان آرشیو ملی ایران آغاز شده است و امید است با توجه سایر نهادها و دستگاه‌ها به مصوبه دولت مبنی بر انتقال اسناد به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، روند آرشیو و حفاظت از اسناد با سرعت بهتری صورت گیرد.

اهمیت حفظ اسناد شهدا
در ادامه محمود رضا پیروی، دبیر کل جمعیت هلال احمر در این مراسم گفت: شهدا و ایثارگران در سال‌های دفاع مقدس از جان خود گذشتند و اکنون حفظ آثار و اسناد آن‌ها برای ما بسیار مهم است تا پژوهشگران بتوانند از خلال آن‌ها بسیاری از یافتنی‌ها را بیابند. امیدوارم بتوانیم لیاقت حفظ این سرمایه شرف و عزت را که شهدا با اهدای جان خود برای ما به ارمغان آورده‌اند، داشته باشیم.

جمعیت هلال احمر یادآورشد: قرار است 41 سند تاریخی دفاع مقدس هلال احمر استان تهران و 40 هزار سند تاریخی دفاع مقدس ساختمان صلح هلال احمر که در مجموع 81 هزار سند را شامل می‌شود به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتقل شود.

خدمات سازمان هلال‌احمر در جنگ شناخته شده نیست
علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: امیدوارم این حرکت ادامه‌دار باشد و بتوانیم تمامی اسنادی که گواه حضور جمعیت هلال‌احمر در دوران دفاع مقدس است به مرکز اسناد ارائه کنیم.

وی افزود: خدماتی که سازمان هلال‌احمر در هشت سال جنگ تحمیلی داشت، خیلی شناخته شده نیست. در جبهه‌های دفاع مقدس، امدادگر هلال‌احمر برای کسانی که می‌خواستند از کیان میهن دفاع کنند یک هم‌رزم بود. این زحمات باید مکتوب شود.

پیوندی ادامه داد: اسناد بسیاری در ساختمان صلح سازمان هلال‌احمر گردآوری شده است که در اختیار مرکز اسناد کتابخانه ملی قرار می‌گیرد. هلال‌احمر نیز باید این فضا را ایجاد کند که افرادی که قصد نوشتن کتاب، ساختن فیلم و دیگر آثار فرهنگی را دارند، به‌راحتی بتوانند به اسناد جمعیت هلال احمر دسترسی داشته باشند.

رئیس جمعیت هلال احمر یادآور شد: سازمان هلال احمر 476 شهید را تقدیم دفاع مقدس کرده است که این عزیزان فعالیت امدادگری انجام می‌دادند و 72 هزار و 442 نفر از طریق این سازمان به جبهه‌ها اعزام شدند که می‌توان گفت بیش از چهار میلیون خدمت مختلف توسط این جمعیت ارائه شد.

در پایان این مراسم با حضور اشرف بروجردی، پیوندی، زرافشان و معصومه رامهرمزی از کتاب «امدادگر کجایی؟» و تمبر مخصوص دفاع مقدس رونمایی شد و همچنین تفاهم‌نامه امضا و تبادل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها