چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
روز بزرگداشت مولانا در دانشگاه تربیت مدرس بلاروس برگزار شد

ویژه برنامه بزرگداشت مولانا جلال الدین محمد بلخی، شاعر بلندآوازه پارسی گوی کشورمان، با حضور ابوالقاسم مختاریان، رایزن فرهنگی سفارت ج.ا.ایران و نماینده بنیاد سعدی در بلاروس، در میان جمعی از فارسی آموزان دوره پاییزه دانشگاه تربیت مدرس، در محل این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، در ابتدای برنامه خانم ندا حسن‌شالی، مدرس زبان فارسی، پس از خوشامدگویی قسمت‌های مختلف برنامه را برای حاضران معرفی کرد، سپس ابوالقاسم مختاریان، در خصوص شخصیت، افکار و تاثیرات مولانا از قرون گذشته تاکنون، نکاتی را برای حاضران بیان کرد.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در این خصوص، به ارائه مواردی در خصوص تاثیرات آموزه‌ها و تفکرات بلند مولانا در حوزه‌های مختلف جغرافیایی، از آسیا گرفته تا اروپا، از کشورهای غربی نظیر فرانسه و آلمان تا کشورهای حوزه بالکان پرداخت و گفت: وجود تکایای زنده و پویا و ماندگاری رسم دیرین مثنوی‌خوانی در کشور بوسنی و هرزگوین، شاهدی بر تاثیرات شگرف تفکرات مولانا در جوامع بشری است.
 

مختاریان، در ادامه با قرائت بیتی از اشعار مولانا که می‌فرماید: «ای برادر تو همه اندیشه‌ای/ مابقی خود استخوان و ریشه‌ای»، به ارزش فکر، اندیشه و خرد در نزد آن شاعر گرانمایه پرداخت و افزود: موضوعی که پس از قرن‌ها مجددا با جمله فیلسوف معروف، رنه دکارت مبنی بر اینکه «می اندیشم، پس هستم»، در جهان طنین انداز شده و جان دوباره می‌گیرد. 

رایزن فرهنگی سفارت ج.ا.ایران و نماینده بنیاد سعدی در بلاروس، در ادامه به توضیحاتی در خصوص معرفی آثار نمایشی ساخته شده در ایران بر اساس زندگی مولانا، به معرفی کتاب ترجمه «مثنوی معنوی» به زبان روسی و نیز ارائه سایر ظرفیت‌های موجود در نمایندگی فرهنگی به حاضران در مجلس پرداخت. 
 

مختاریان در پایان هدف از برگزاری این برنامه‌ها را آشنایی هر چه بیشتر فارسی‌آموزان با فرهنگ و تمدن ایران‌زمین برشمرد و حضور آنان در این برنامه‌ها را گامی بلند در مسیر آشنایی و بهره‌مندی از ذخایر گرانسنگ فرهنگی و تمدنی کشورمان و جهان دانست.

در ادامه برنامه و پس از پخش کلیپ کوتاهی از نمایشنامه عروسکی شمس و مولانا با زیرنویس روسی، تعدادی از حاضران به قرائت شعر و مقاله پرداختند.

در این برنامه تاتیانا دیختییوسکا، فارسی آموز سال سوم، چند بیت از مولانا و جملات قصار وی را و یکاترینا گئورگییوا، فارسی آموز سال سوم دانشگاه دولتی تربیت مدرس بلاروس، شعر «نی‌نامه» را به فارسی و روسی دکلمه کرد. ندا حسن‌شالی، استاد زبان فارسی دانشگاه دولتی زبانشناسی مینسک، به ارائه مقاله‌ای با عنوان «آشنایی با آثار مولانا» پرداخت.
 خانم لوسیانا مارچنکو، فوق‌لیسانس شرق‌شناسی دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه «بگئو»  هم در خصوص مقبره مولانا در قونیه صحبت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها