یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
افزایش فعالیت‌های تخصصی کتابخانه‌ها در گرو عضویت در ایفلا

سیدعلیرضا طیرانی طی گزارشی نوشت: عضویت در هر یک از کمیته‌های ایفلا، می‌تواند آغازی برای فعالیت تخصصی بیشتر کتابخانه مجلس و سایر کتابخانه‌ها و مراکز کتابداری و اطلاع‌رسانی کشور باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، این کتابخانه به عنوان کتابخانه‌ای پارلمانی و یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های کشور، از حدود دو دهه گذشته، در کنفرانس سالانه فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری (IFLA) در دوبخش پارلمانی و عمومی شرکت می‌کند. امسال نیز این کتابخانه در هشتادوپنجمین کنفرانس ایفلای عمومی و سی‌وپنجمین پیش‌­کنفرانس ایفلای پارلمانی که در شهر آتن یونان برگزار شد، حضور داشت.

به منظور آشنایی بیشتر با این رویداد بین‌‍‌المللی و همچنین اطلاع از دستاوردهای حضور کتابخانه مجلس در این دوره از ایفلا، سیّدعلیرضا طیرانی؛ مدیر امور کتابخانه‌ای کتابخانه مجلس، توضیحاتی درباره این دوره از ایفلا ارائه داد:
 
سی‌وپنجمین دوره ایفلای پارلمانی
نزدیک به دو دهه است که کتابخانه مجلس به صورت ناپیوسته در ایفلا حضوردارد. امسال نیز این کتابخانه توانست در سی‌وپنجمین پیش‌­کنفرانس ایفلای پارلمانی و هشتادوپنجمین کنفرانس ایفلا حضور داشته باشد.

ایفلای پارلمانی 2019 با شعار «کتابخانه‌ها، گفتگو برای تغییر»، در 22 و 23 آگوست 2019 در شهر آتن یونان برگزار شد. در این دوره از ایفلای پارلمانی، 55 کشور و 124 نفر شرکت داشتند. در این دوره 25 سخنرانی، چهار کارگاه و پنج پنل گفتگوی تخصصی برگزار شد.
 
کتابخانه،‌ موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، در سی‌وپنجمین دوره ایفلای پارلمانی حضور داشت و در نشست‌ها و کارگاه تخصصی و همچنین تبادل اطلاعات با کتابداران پارلمانی سایر کشورها شرکت کرد. در روز دوم این نشست، در بخش به روز­رسانی منطقه‌­ای به ارائه سخنرانی پرداخت. در این سخنرانی، در سه بخش به ارائه تصویری از پیشینه، روندهای کاری و خدمات حال حاضر و چشم‌انداز آینده کتابخانه مجلس پرداخته شد.

 در بخش اول این سخنرانی، درباره تاریخچه پارلمان و پیشینه کتابخانه مجلس به عنوان یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های پارلمانی با عمری به اندازه تاریخ مجلس در ایران و همچنین معرفی منابع، خدمات و بخش‌های مختلف کتابخانه پرداخته شد.

در بخش دوم، اپلیکیشن «مجلس‌یار» به عنون یکی از دستاوردهای فناورانه پارلمان ایران معرفی شد. در حال حاضر امکانات قابل ارائه این اپلیکیشن به نمایندگان مجلس به شرح زیر است:
  1. ارسال دستور کار روزانه به نمایندگان مجلس؛
    امکان جستجو در پایگاه قوانین؛
    بانک اطلاعات قابل جستجوی مشروح مذاکرات؛
    امکان ارسال درخواست سخنرانی توسط نماینده؛
    جستجو در پایگاه اطلاعاتی کتابخانه مجلس؛
    خدمات مرکز پژوهش‌های مجلس به نمایندگان و
    سایر خدمات اداری.
در بخش سوم، به چشم‌انداز آتی ارائه خدمات کتابخانه، ‌موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و  ایجاد میز مرجع مجازی نمایندگان پرداخته شد.
 
هشتادوپنجمین دوره ایفلا
ایفلا، فدراسیون بین‌المللی است که 92 سال است که به طور مستقل و غیرانتفاعی با هدف ارتقاء استانداردهای ارکان کتابخانه‌ها و تشویق درک جهانی از خدمات کتابخانه‌ای و اطلاع‌رسانی، ضمن حفظ منافع اعضاء خود در جهان فعالیت می‌کند. ایفلا که هم اکنون دارای 1400 عضو از بیش از 140 کشور است، کنفرانس سالانه خود را در کشورهای مختلف برگزار می‌کند. این فدراسیون بین‌المللی، امسال هشتادوپنجمین دوره خود را در شهر آتن یونان برگزار کرد.

با توجه به گسترش دانش کتابداری و علوم و فناورهای نوین وابسته در طی سال­‌های اخیر، شاهد رشد قابل توجه این رویداد جهانی در زمینه‌های مختلف و مرتبط به کتابخانه­‌ها و دانش کتابداری و اطلاع‌رسانی هستیم.

در این دوره از ایفلا 130 کشور و بیش از 3000 شرکت‌کننده حضور داشتند. بیش از 450 سخنرانی و حدود 250 نشست کاری و ارائه 200 مقاله، 150 پوستر و 30 پنل ماحصل این رویداد بین‌المللی بود.

همچنین در این دوره، سند راهبردی پنج ساله (2019-2024) ایفلا، به تصویب رسید. این سند در واقع چهار هدف و رویکرد اصلی را دنبال خواهد کرد:
  1. تقویت صدای جهانی کتابخانه‌ها؛
    توجه به ارتقاء و الها‌م­بخش در فعالیت‌­های تخصصی و حرفه‌ای؛
    توانمندسازی و توسعه استانداردها؛
    توجه به بهینه‌سازی کتابخانه‌ها و نهادهای مرتبط؛
 
کمیته‌های تخصصی ایفلا
ایفلا در حال حاضر، حدود 44 کمیته تخصصی فعال دارد که کتابداران، کارشناسان و متخصصان سراسر دنیا در آن‌ها فعالیت می‌کنند. موضوعات این کمیته‌ها، بسیار متفاوت و متنوع است.

برخی از این کمیته‌ها، براساس کارکرد کتابخانه‌ها شکل گرفته‌اند؛ از جمله: کمیته‌های کتابخانه‌های علمی ـ پژوهشی، کتابخانه‌های پارلمانی و کتابخانه‌های عمومی.
برخی به صورت تخصصی روی موضوعات تخصصی دانش کتابداری و اطلاع‌رسانی تمرکز دارند؛ مثل کمیته‌های: کتاب‌شناسی، فهرست‌نویسی، مجموعه‌سازی.
تعدادی از این کمیته‌ها در موضوعات بین‌رشته‌ای مرتبط با کتابخانه مثل فناوری اطلاعات، رسانه‌های خبری و موضوعات فرهنگی و بومی کشورها فعالیت می‌کنند.
از این 44 کمیته، تعدادی نیز بر اساس دسته‌بندی منطقه‌ای کشورهاست؛ مانند کمیته‌های: آفریقا، آسیا – اقیانوسیه و آمریکای لاتین.
 
دستاورد های حضور کتابخانه مجلس در ایفلا 2019 آتن را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد.

دستاوردهای کتابخانه مجلس در سی‌وپنجمین ایفلای پارلمانی:
کتابخانه مجلس به عنوان نماینده پارلمان ایران، توانست در ایفلای پارلمانی 2019، در بخش به روز­رسانی منطقه‌­ای به ارائه سخنرانی پرداخته و به تبیین و تشریح پیشینه، خدمات، فعالیت‌ها و دستاوردهای خود بپردازد.

همچنین نمایندگان کتابخانه با حضور در پنل‌ها و کارگاه‌های تخصصی ایفلای پارلمانی با مسائل، چالش‌ها و مشکلات مشترک پیش‌روی کتابخانه‌های پارلمانی و همچنین راهکارهای این کتابخانه‌ها در برخورد با موضوعات مختلف و مرتبط حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی آشنا شدند. تبادل نظر و راهکارهای ارائه شده در این پنل‌ها، می‌تواند رویکردهای جدیدی را پیش روی بخش‌های مختلف کتابخانه مجلس قرار دهد.

دستاوردهای کتابخانه مجلس در هشتادوپنجمین دوره ایفلا
نمایندگان کتابخانه مجلس در این دوره از ایفلا، تلاش کردند تا با وجود گستردگی موضوعات و پنل‌های تخصصی ارائه شده، بیشتر بر روی موضوعات مرتبط با حوزه‌های مأموریتی کتابخانه مجلس در جایگاه کتابخانه‌ای پارلمانی و هچنین روندهای روز جهانی حوزه فناوری اطلاعات تمرکز کنند. در این دوره مدیر امور کتابخانه‌ای مجلس، عضو کمیته فناوری اطلاعات ایفلا شد، که دستاورد مهمی برای کتابخانه مجلس و کشور محسوب می‌شود.

عضویت در هر یک از کمیته‌های ایفلا، می‌تواند آغازی برای فعالیت تخصصی بیشتر کتابخانه مجلس و سایر کتابخانه‌ها و مراکز کتابداری و اطلاع‌رسانی کشور باشد.

دستاوردهای کتابخانه مجلس در زمینه همکاری و تبادل دانش با سایر کتابخانه و مراکز دانشگاهی
نمایندگان کتابخانه مجلس در این دوره از ایفلای پارلمانی، با کتابداران و مسئولان کتابخانه‌های پارلمانی سایر کشورها دیدار و گفتگو داشته و زمینه‌های همکاری و ارتباطی ارزشمندی در جهت تبادلات بین کتابخانه‌ای فراهم شد. از جمله ارتباطات خوبی که در این سفر ایجاد شد، جلسات رسمی  رئیس کتابخانه مجلس با رؤسای کتابخانه ملی یونان و دانشگاه پانتئون یونان بود.

در دیدار با رئیس کتابخانه ملی یونان، یکی از موضوعات مهم مورد بحث، تجربیات انتقال این کتابخانه که به تازگی به ساختمان جدیدش منتقل شده بود که به تشریح و مفصل به آن پرداخته شد. این تجربیات برای کتابخانه مجلس که در شرف انتقال به ساختمانی جدید خود است، بسیار ارزشمند بود.

همچنین در دیدار با رئیس دانشگاه پانتئون ـ که یکی از دانشگاه‌های معتبر در حوزه علوم انسانی و هچنین ایران‌شناسی محسوب می‌شود ـ زمینه‌های همکاری‌های مشترک، با توجه به پیشینه‌های تاریخی و مشترک دو کشور ایران و یونان به عنوان دو تمدن قدیمی و بزرگ جهان، مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به توافقات انجام شده امیدواریم شاهد همکارهای مشترک به ویژه در حوزه‌های ایرانشناسی و تبادل میراث مکتوب و مشترک دو کشور باشیم.
 
در پایان، امیدواریم همانطور که فدراسیون جهانی ایفلا از هم اکنون برنامه اجرایی سه سال آینده خود به منظور برگزاری سه نشست آتی را به ترتیب زیر مشخص نموده است:
  • ایفلا 2020 دوبلین، ایرلند؛
    ایفلا2021 روتردام، هلند؛
    ایفلا 2022 اوکلند، نیوزلند؛
ما نیز بتوانیم با همکاری متخصصان و صاحب نظران حوزه‌ کتابداری و اطلاع‌رسانی و بهره‌گیری از دانش تخصصی حوزه‌های مرتبط دیگر و همدلی کتابخانه‌ها و مرکز و نهادهای فرهنگی بزرگ کشور، به تبیین مدل ایفلای داخلی و بومی پرداخته تا با راهبردی هماهنگ و منسجم در ایفلاهای آتی و کمیته‌های تخصصی مختلف حضور داشته باشیم و به انتقال دانش روز جهانی در خدمت کشور و مردم عزیزمان باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها