چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۵
پژوهشگاه به پایشگاه ملی در حوزه های فرهنگی اجتماعی تبدیل شود

جلسه هیات امنای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پیش‌ازظهر سه‌شنبه(26 شهریور‌ماه) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس این پژوهشگاه و اعضای هیات امنای این پژوهشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این جلسه با سه دستور کار گزارش حسابرسی هیات امناء، تصحیح اصلاحیه بودجه تفصیلی سال‌های ٩٤، ٩٥ و ٩٦ و ارائه گزارش عملکرد پژوهشی پژوهشگاه در سال‌های ٩٦ و ٩٧ برگزار شد.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه با تاکید بر تقویت جایگاه پژوهشگاه به‌عنوان مرکز اصلی رصد و پایش فرهنگی اجتماعی کشور، گفت: این پژوهشگاه باید به پایشگاه ملی در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی تبدیل شود.
 
وی افزود: در این زمینه اقدامات و پژوهش‌های مختلفی از جمله هویت ایرانیان، سبک زندگی، سواد رسانه‌ای، ارزش‌ها و نگرش‌ها صورت گرفته است.
 
صالحی در ادامه گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه پژوهشی دارای نیازهایی است و از آنجا که معاونت پژوهشی ندارد، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات می‌تواند این نقش را برای آن ایفا کند. این وزارتخانه در کارهای پژوهشی خود باید پشتوانه علمی و پژوهشی داشته باشد و این انتظاری است که از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات می‌رود.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: انتظار دیگری که از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات می رود این است که به استان‌ها توجه بیشتری داشته باشد. خیلی وقت‌ها پروژه‌ها و طرح‌های ما تهرانی است و در تحلیل‌های عمیق کمتر وارد مناطق استانی شده‌ایم و پژوهشگاه باید به این نکته توجه داشته باشد.  
 
وی ادامه داد: هیات امنای پژوهشگاه باید به رویکردهای این پژوهشگاه توجه داشته و آن‌را دنبال کند و پژوهشگاه در حوزه منابع و مسئولیت‌هایش جدی‌تر عمل کند تا با همکاری یکدیگر بتوانیم کارکردهای خوب پژوهشگاه را تکمیل‌تر کنیم.

در بخشی از این جلسه محمد سلگی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با اشاره به رویکردهای جدید این پژوهشگاه گفت: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در دوره‌های قبل بر فعالیت‌ها و نیازهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمرکز نداشت و علائق ستادی داشت و ارتباط کمتری با استان‌ها داشت.  

وی تصریح کرد: در ٢ سال گذشته تلاش کردیم به ماموریت‌های مندرج در اساسنامه پژوهشگاه توجه بیشتری داشته باشیم. در حال انجام و تکمیل طرح‌ها و پژوهش‌های قدیمی نیز هستیم و قریب به ١٠ طرح ملی دیگر مانند هویت ایرانیان، سبک زندگی ایرانیان نیز در حال انجام است.

سلگی ادامه داد: در حال بازآرایی ترکیب نیروی انسانی در بخش پژوهش هستیم  و در ارتباط با استان‌ها هم فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌ایم. در حوزه ترجمه و تالیف کتاب نیز اقداماتی را داشته ایم و تالیفات را افزایش داده‌ایم.

در ادامه این جلسه گزارشی از عملکرد پژوهشی سال‌های ٩٦ و ٩٧ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ارائه شد.

در بخش دیگری از این جلسه احمد مسجد جامعی عضو هیات امنای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: توجه پژوهشگاه به استان‌ها موضوع مهم و لازمی است به‌ویژه اینکه در حال حاضر ظرفیت استان‌ها خیلی شکوفا شده است.
 
وی با تاکید بر ضرورت رونق پژوهش در کشور ادامه داد: از طریق سیاستگذاری باید شرایط و بستر این رونق را فراهم کنیم. به‌عنوان مثال سیاستگذاری کنیم که برای شرایط امروز جامعه چه کتاب‌هایی لازم است و سپس ناشران را ترغیب به انتشار آن کتاب‌ها کنیم.
 
در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین سعید‌رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با توجه به اینکه دغدغه فرهنگ عمومی را داریم باید از مسائل جامعه بی‌اطلاع نباشیم و با پژوهشی در ابتدای سال آن‌ها را شناسایی کنیم.
 
وی با اشاره به آمارهای مربوط به وضعیت اعتماد ملی در جامعه و بررسی مواردی همچون بی‌تفاوتی اجتماعی، بی‌حوصلگی اجتماعی، تنهایی و طلاق و ...  افزود: باید بعد فرهنگی مطالعات و پژوهش ها افزایش یابد.
 
عاملی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت توجه به شاخص‌های لازم در حوزه پژوهش‌های فرهنگی تاکید کرد و گفت: در حوزه علم و فناوری شاخص‌هایی شکل گرفته ولی در حوزه فرهنگ مقداری از شاخص‌های کشورهای دیگر استفاده کرده‌ایم که در این زمینه نیازمند بومی‌سازی بیشتری هستیم.
 
در پایان این جلسه عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اینکه فعالیت‌های پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات باید متناسب با اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، موضوع مهم و درستی است.
 
وی افزود: باید بخش پژوهشی معاونت‌ها و سازمان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعال باشد و در سال دو کار پژوهشی تعریف کنند تا برخی نیازهای آن‌ها را پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تامین کند.
 
فقهی‌زاده ادامه داد: توجه پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات باید به مطالعات آینده پژوهی و تحقیقات مفهومی نیز در کنار دیگر فعالیت‌هایش توجه داشته باشد و مطالعات بر دایره پژوهش‌ها به نفع تقویت محتوایی و زمینه‌سازی برای رونق پژوهش‌های مرتبط با ماموریت‌ها کاسته شود.
 
وی در پایان گفت: باید فکری هم برای توزیع و زمینه‌سازی برای خریداری آثار پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها