یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
«روایتی مردم‌شناسانه و جامعه‌شناختی پیاده‌روی اربعین» منتشر می‌شود

«روایت پیاده‌روی اربعین؛ روایتی مردم‌شناسانه و جامعه‌شناختی از پیاده‌روی اربعین» از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با توجه به فقدان پژوهش‌های میدانی در مورد «راه‌پیمایی اربعین» درعین اهمیت آن، طرح پژوهشی «تدوین گزارش‌های توصیفی از پیاده‌روی اربعین» اساساً با این هدف طراحی شده که شناختی عمیق‌تر و از درون از این آیین به دست دهد؛ شناختی تاحدممکن مبری از سوگیری و فارغ از پروپاگاندا. هدف اصلی این طرح «تولید داده» (از نوع داده‌های «کیفی» یا «اتنوگرافیک») و درواقع ارائه گزارش‌های دقیق توصیفی بوده است.
 
در «روایت پیاده‌روی اربعین؛ روایتی مردم‌شناسانه و جامعه‌شناختی از پیاده‌روی اربعین» زیر نظر محمدرضا جوادی یگانه و محمد روزخوش در لابه‌لای متون با توصیف‌ها و روایت‌هایی از میدان تحقیق مواجه می‌شویم که تازه و شایان توجه‌اند. نویسندگانِ گزارش‌ها، روایت‌هایی از زائران ایرانی و عراقی و پاکستانی و ... ارائه می‌کنند که برخلاف برداشت رسانه‌ای مسلط، از تنوع و تکثر علایق و انگیزه‌ها در این جمعیت خبر می‌دهد؛ تنوعی که البته در پس‌زمینه باوری واحد- اعتقاد به اهمیت و عظمت حادثه کربلا- جریان می‌یابد که همواره از مهم‌ترین مبانی هویتی شیعیان بوده است.
 
ویژگی بارز مجموعه حاضر آن است که محققانی با گرایش‌های مختلف تلاش کرده‌اند تا آنجا که در توان‌شان بوده است مشاهده‌ها و تجربیاتشان را به نحوی مبسوط و با زبانی شفاف روایت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها