دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
خیابان شهریار پیاده راه فرهنگی می‌شود

اسکندر مختاری، گفت: در نخستین گام قرار بر این است که سازمان زیبا‌سازی نسبت به ایجاد پیاده‌راه محور فرهنگی شهریار اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، اسکندر مختاری با بیان این مطلب، افزود: این پروژه در 2 مرحله به اجرا در می‌آید. دربخش نخست قسمت غربی محور شهریار تجهیز شده و در ساعاتی از روز به حرکت پیاده اختصاص می‌یابد. این تجهیزشامل سنگفرش، مبلمان و نور‌آرایی خواهد بود. محور شهریار شرقی این امکان را فراهم می‌کند که استفاده کنندگان از تالار وحدت، تالار فرهنگ و تالار شاهنامه با بهره‌گیری از این مراکز فرهنگی بتوانند از شهرهم استفاده بهتری ببرند.  

وی ادامه داد: در مرحله دوم و در قسمت غربی حدفاصل خیابان رازی و پارک دانشجو هم قرار است با ایجاد سنگفرش محور دو کانون تاتر شهر و تالار وحدت به‌عنوان یک معبر فرهنگی تجهیز شود با همان کیفیت، رختان سایه‌دار، نیمکت‌هایی برای نشستن، معبر باریکی برای عبور اتومبیل ساکنین و معبر وزینی برای حرکت پیاده... در اصل دو کانون محور شهریار ارتباط گسترده ای باهم خواهند داشت. ظرف یک ماه آینده کارگاه محور شهریار غربی دایر خواهد شد و حداکثر 3-4 ماه آینده محور شهریار غربی تحت عملیات عمرانی قرار می‌گیرد.

مختاری با اشاره به اینکه بعضی از طرح‌ها آماده شده است و باید طی مراحل اداری و قانونی به پیمانکاران واگذار شود و متولیان طرح هم مدیریت لازم را به عمل آورند؛ ادامه داد:« بازپیرایی نماهای شهری هم شروع شده است.

عضو شورای راهبری پهنه فرهنگی رودکی ادامه داد: ساختمان انجمن حکمت و فلسفه مورد مرمت قرار گرفته و همچنین ساختمان تاریخی مربوط به اداره اوقاف مرمت شده است. در کنار خیابان ولی‌عصر اتفاق جالبی افتاده، آلومنیوم‌های رنگی ساختمان قدیمی شیرینی‌فروشی نامدار که ساختمان تاریخی بود برداشته شده و نمای زیبای آجری آن بیرون آمده و برایش درهای چوبی در نظر گرفته شده است طوری که به نظر می رسد بنای تاریخی جدیدی در کنار خیابان ولی‌عصر متولد شده است.

مختاری نکته جالب اینکه همسایگان این کافه قنادی هم متقاضی این شده اند که سازمان زیباسازی به همین کیفیت آلومینوم‌ها را از روی ساختمان آن‌ها بردارد و مرمت کند؛ درست روبه‌روی ساختمان کافه قنادی صاحبان2 ساختمان دیگر از سازمان زیباسازی خواسته‌اند که طی یک فعالیت مشترک تعمیرات و پیرایش نمای ساختمان‌هایشان انجام شود.   

وی با اشاره به سامان گرفتن ساختمان‌ها در کنار محور انقلاب از پارک دانشجو تا چهار راه کالج، گفت: تقریبا در این محدوده هر نابسامانی که روی ساختمان‌ها بوده برداشته شده است. تابلو های زیادی برداشته، نماهای آجری احیا و نماهای سیمانی زیبا شده است؛

همچنین قرار است تابلو‌های تاریخی مربوط به مغازه‌ها احیاء شود و مردم شهر بتوانند خاطراتشان را در این محدوده مرور کنند. این توجه به شهر، توجه به پایداری ارزشه‌است و پایداری ارزش‌ها جز این نیست که بتوان اصالت شهر را به آن برگرداند. احیا اصالت شهر حقی بوده که در گذشته از شهر گرفته شده و سازمان زیباسازی خودش را در این موقعیت قرار داده که کیفیت منظر شهری که حق ساکنین شهر است را وارد شهرکند و به ساکنان آن برگرداند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها