یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴
​اهدای منابع مطالعاتی محمدرضا مشکیان به کتابخانه وزیری یزد

همزمان با هفتمین سالگرد درگذشت مرحوم محمدرضا مشکیان، پیشکسوت فقید فرهنگ و ادب استان یزد، مجموعه منابع مطالعاتی وی به کتابخانه وزیری یزد اهدا شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، همزمان با هفتمین سالگرد مرحوم محمدرضا مشکیان، مجموعه منابع مطالعاتی وی به کتابخانه وزیری یزد اهدا شد.

مجموعه‌ منابع مطالعاتی مرحوم محمدرضا مشکیان پیشکسوت فقید فرهنگ و ادب استان یزد، توسط تنها وارث وی به کتابخانه و موزه موقوفه وزیری یزد زیر نظر سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به عنوان پنجمین کتابخانه مهم کشور اهدا شد.

محمدرضا ملک ثابت، مسئول کتابخانه و موزه موقوفه وزیری یزد در این باره گفت: بیش از 14 هزار و 800 نسخه منبع مهم مطالعاتی شامل 950 نسخه کتاب چاپی فارسی، 320 نسخه کتاب چاپی لاتین، یک نسخه کتاب خطی، یک نسخه دست‌نوشته، 559 نسخه نشریه، 54 شماره روزنامه و مجموعه‌‌ای بالغ بر 13 هزار برگ سند، توسط آقای محمدعلی مشکیان نوه آن مرحوم، تقدیم این کتابخانه شد.

وی ادامه داد: مجموعه اسناد اهدایی وارث مرحوم استاد مشکیان، پس از بررسی و ارزشیابی توسط کارشناسان اسناد مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، در پنج بخش تفکیک و تقسیم شد.

محمدعلی مشکیان، نوه و تنها وارث به جا مانده از شادروان استاد مشکیان هم در آستانه هفتمین سالگرد درگذشت آن مرحوم در این باره گفت: هرچند ما وصیتی مکتوب یا حتی شفاهی در این زمینه از آن مرحوم نداشتیم، اما با توجه به شناخت از روحیات فرهنگی ایشان و سال‌ها حضورشان در کتابخانه وزیری موقوفه آستان قدس رضوی و همچنین ارادت ویژه شخص ایشان به حضرت امام رضا (ع)، بهترین مکان برای حفظ میراث معنوی یک عمر فعالیت فرهنگی مرحوم مشکیان را این کتابخانه دانسته و نسبت به اهدای این مجموعه، به صورت کامل و رایگان به این کتابخانه مهم کشور اقدام کردیم تا به عنوان باقیات الصالحات ایشان، برای همیشه نگهداری و مورد استفاده علاقه مندان به فرهنگ و ادب قرار گیرد.

یادآوری می‌شود، مرحوم مشکیان در طول بیش از نیم قرن خدمات ماندگار فرهنگی خویش به عنوان یکی از افراد تاثیرگذار و مورد احترام در حوزه فرهنگ و ادب یزد به شمار می‌آمد. از جمله فعالیت‌های ارزنده وی می‌توان به تاسیس و اداره دبیرستان آینده و مدیریت دبیرستان ماندگار ایرانشهر اشاره کرد.

مشکیان همچنین در سمت‌هایی همچون معاونت اداره آموزش و پروش یزد، تأسیس و مدیریت بنیاد خیریه یزد (بنیاد یزد)، تأسیس و مدیریت مرکز یزدشناسی، عضویت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان یزد، رئیس انجمن ادبی کتابخانه مرحوم وزیری یزد و مدیر سابق کانون بازنشستگان کشوری استان یزد به فعالیت پرداخت.

او که در طول عمر پربار خود همواره مورد احترام همه جریانات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان یزد و کشور بود، سرانجام پس از بیش از نیم قرن ارائه خدمات فرهنگی به دارالعباده یزد، 6 مرداد سال 1391 در سن 90 سالگی درگذشت و پیکرش در قطعه مفاخر آرامگاه خلدبرین یزد آرام گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط