چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
شروع کار نخستین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی ویژه زندان‌ها

چهار کارگاه آموزشی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی در استان‌های ایلام، کرمان، خراسان جنوبی و مرکزی برگزارشده است و کارگاه‌های سایر استان‌های کشور تا پایان مردادماه سال جاری برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از شبکه ترویج کتابخوایی ایران، به‌منظور توسعه عدالت فرهنگی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، بهره‌مندی همه اقشار جامعه از فرصت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی کشور به‌ویژه کتاب و کتاب‌خوانی و با توجه به تفاهم‌نامه بین معاونت سلامت اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی در زندان‌ها در بین زندانیان بزرگ‌سال و زندانیان کانون‌های اصلاح و تربیت در سراسر کشور برگزار می‌شود.

جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی در زندان‌های کشور
جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی رقابتی است میان باشگاه‌های کتاب‌خوانی در زندان‌های سراسر ایران که در سال ۱۳۹۸ با شرایط زیر برگزار خواهد شد:
1- فعالیت باشگاه‌های کتاب‌خوانی دائمی بوده و هر زمان از سال با شرایطی که در این شیوه‌نامه آمده است، علاقه‌مندان واجد شرایط می‌توانند با مراجعه به مسئول فرهنگی زندان باشگاه خود را ثبت کنند.
2-  کسانی می‌توانند باشگاه تشکیل دهند که در کارگاه‌های آموزشی شرکت کرده باشند.

کارگاه‌های تسهیلگران را مربیانی (روحانیون و کارشناسان فرهنگی) برگزار خواهند کرد که در کارگاه‌های آموزشی مراکز استان شرکت کرده‌اند و مطابق این شیوه‌نامه واجد شرایط هستند.
کار تسهیلگران داوطلبانه است.
تسهیلگران پس از گذراندن کارگاه آموزشی می‌توانند طبق شیوه‌نامه باشگاه کتاب‌خوانی ثبت کنند.

6- باشگاه‌های کتاب‌خوانی ثبت‌شده می‌توانند در رقابت‌های جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی شرکت کنند.

7- باشگاه‌های کتاب‌خوانی برای شرکت در جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی ابتدا باید در مرحله‌ی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی در زندان‌های شهرستان شرکت کنند.

8- این جام در شهرستان‌ها در رشته‌های « باشگاه برگزیده، نامه‌ی برگزیده، کتاب برگزیده، تسهیلگر برگزیده» برگزار می‌شود.

9- برگزیدگان جام باشگاه‌های شهرستان به شرح زیر به دبیرخانه‌ی مرکزی در تهران معرفی می‌شوند:
الف) سه باشگاه برگزیده
ب) سه نامه‌ی برگزیده
ج) سه کتاب برگزیده به انتخاب اعضای باشگاه‌های شهرستان

10- جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان کشور با حضور برگزیدگان شهرستانی در رشته‌های سه‌گانه برگزار خواهد شد. علاوه بر این داوران بر اساس مستندات پرونده‌ی باشگاه‌ها از میان تسهیلگران کل باشگاه‌های راه‌یافته به مرحله‌ی کشوری، تسهیلگران برگزیده را نیز معرفی خواهند کرد.

تبصره: استان‌ها می­‌توانند در صورت تمایل مرحله‌ی استانی داشته باشند و برگزیدگان استانی را معرفی و از آنان تقدیر کنند.
 
شیوه‌نامه اجرایی
باشگاه‌های کتاب‌خوانی، گروه‌های کتاب‌خوانی هستند که با حضور دست‌کم ۱۲ نفر برای مبادله کتاب و خواندن کتاب‌های مبادله شده و دیگر کتاب‌ها، زیر نظر یک تسهیلگر که در کارگاه‌های آموزشی شرکت کرده است فعالیت می‌کنند
اهداف این جام به شرح زیر است:
ترغیب و تشویق زندانیان بزرگ‌سال و زندانیان کانون‌های اصلاح و تربیت به کتاب‌خوانی
کمک به افزایش سرانه مطالعه زندانیان بزرگ‌سال و زندانیان کانون‌های اصلاح و تربیت
گسترش فرهنگ همکاری و مشارکت در انجام یک کار گروهی در بین زندانیان بزرگ‌سال و زندانیان کانون‌های اصلاح و تربیت
ترغیب به پیشرفت تحصیلی و ادامه تحصیل از راه برنامه‌ای سرگرم‌کننده برای مخاطبین
کمک به تأسیس و تقویت کتابخانه‌های کوچک درون زندان‌ها و کانون‌های اصلاح و تربیت
ارتباط بین اهل‌قلم با مخاطبین درون زندان‌ها
کمک به گسترش تبلیغ و معرفی کتاب

جام باشگاه‌های کتاب و کتاب‌خوانی ایلام
کارگاه آموزشی جام باشگاه‌های کتاب و کتاب‌خوانی ایلام با تدریس کارشناسان سازمانی برگزار شد.
 
در کارگاه آموزشی جام باشگاه‌های کتاب و کتاب‌خوانی که برای روحانیون و کارکنان فرهنگی زندان‌های استان برگزار شد، نحوه اجرای آن در بین گروه‌های هدف توضیح داده شد و اهداف آن طی دو روز تشریح گردید.
 
در این طرح، به‌تناسب جمعیت گروه‌های هدف، هر جامعه چندین نفرِ یک باشگاه با ۱۲ عضو را به خود اختصاص می‌دهد که با انتخاب کتب برگزیده، خلاصه‌نویسی و بیان آن برای دیگر هم‌گروهی‌ها، مطالب و محتوای کتاب‌های مطالعه شده به اشتراک گذاشته می‌شود و حتی گروه‌های هدف در پایان می‌توانند نظرات یا پیشنهادات خود را طی نامه‌ای به مؤلف کتاب ارسال نمایند.

جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی در زندان‌های خراسان جنوبی
جام باشگاه‌های کتابخوانی زندان‌های خراسان جنوبی در اداره کل زندان‌های استان برگزار شد .
مدیرکل زندان‌های استان دراینباره گفت: کتاب و کتاب‌خوانی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی و تربیتی است که در قالب برنامه‌های اصلاحی و تربیتی در زندان‌های استان اجرا می‌شود .

وی افزود: کتابخانه مشارکتی با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در تمامی زندان‌ها راه‌اندازی شده است و اکنون بیش از ۱۲هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های مشارکتی در زندان‌های استان نگهداری می‌شود که در دسترس زندانیان است.

مدیرکل زندان‌های استان گفت: جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی باهدف ترغیب و تشویق زندانیان بزرگ‌سال و مددجویان کانون‌های اصلاح و تربیت به کتاب‌خوانی، کمک به افزایش سرانه مطالعه زندانیان، گسترش فرهنگ همکاری و مشارکت در انجام یک کار گروهی، ترغیب به پیشرفت تحصیلی و ادامه تحصیل از راه برنامه‌های سرگرم‌کننده برای مخاطبین، کمک به گسترش تبلیغ و معرفی کتاب برای کارشناسان و مسئولین فرهنگی و تربیتی زندان‌های استان با حضور اساتید برجسته کشوری برگزار شد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها