شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
تلاش کردم کتاب مهمان ثابتِ خانه‌های اهالی «بنه‌گز» شود

کتابدار شایسته تقدیر هفتمین دوره جشنواره مروجان کتابخوانی با تشریح عمده‌ترین فعالیت‌های خود در روستای بنه‌گز گفت: در تمام سال‌های فعالیتم به عنوان کتابدار همواره تلاش کردم تا کتاب میهمان ثابت خانه‌های مردم شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر، کلثوم عالی‌پور، مسئول کتابخانه عمومی شهدای سپاه بنه‌گز شهرستان تنگستان است که در هفتمین دوره جشنواره مروجان کتابخوانی به عنوان کتابدار شایسته تقدیر معرفی شد.

تلاش‌های این کتابدار که از پنج سال پیش مسئولیت کتابخانه روستای بنه‌گز را بر عهده گرفت، کتابخانه شهدای سپاه را در سال ۱۳۹۷ به عنوان کتابخانه برتر استان و در آبان ماه ۱۳۹۸ به عنوان کتابخانه برتر روستایی در کشور مطرح کرد. همچنین در بهمن ماه ۱۳۹۸ بنه گز به عنوان روستای دوستدار کتاب شناخته شد؛ روستایی با جمعیت بیش از ۳ هزار نفر که ۹۰۰ نفر از آنان عضو کتابخانه روستا هستند.

کلثوم عالی‌پور، در خصوص کتابخانه محل خدمت خود گفت: کتابخانه بنه‌گز تا حدودی دور از محل تردد اهالی و در حاشیه روستا جای گرفته و من از ابتدای فعالیتم، همواره تلاش کردم تا کتاب میهمان خانه‌های مردم شود. برای اینکه دوری کتابخانه از ساکنان روستا، خللی در جذب مردم به کتابخانه ایجاد نکند، طرح «پیک کتاب» را از سال‌های قبل آغاز کردم، طرحی که به تازگی در مرکز استان بوشهر اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: اوایل کار، خودم کتاب‌ها را به درِ خانه‌های اهالی روستا می‌بردم و به آن‌ها معرفی می‌کردم تا مادران خانه‌داری که فرصت حضور در کتابخانه را نداشتند، از این نعمت بی‌بهره نمانند. اکنون بیشتر بانوان روستا عضو کتابخانه هستند و در تماس تلفنی عنوان کتابی را سفارش می‌دهند و یا از من می‌خواهند در موضوع خاصی، کتابی به دستشان برسانم. پس از اتمام مهلت امانت، نیز کتاب‌ها را جمع آوری یا به خواست اعضا تمدید می‌کنم.

عالی‌پور که کتاب و کتابخوانی را در بین کسبه و مغازه‌داران روستا نیز ترویج می‌کند، گفت: شاید فاصله کتابخانه از روستا سبب می‌شد کاسبان حاضر نشوند، مغازه خود را ببندند و به کتابخانه بیایند اما اکنون بیشتر آن‌ها عضو کتابخانه هستند و خودم کتاب مورد نیاز را برای آن‌ها می‌برم. در تمام سال‌های فعالیتم به عنوان کتابدار همواره تلاش کردم تا کتاب میهمان خانه‌های مردم شود.

وی که کتاب را به دست کارمندان بانک و درمانگاه روستا نیز می‌رساند، بیان کرد: برای آشنایی مردم با کتاب‌های موجود در کتابخانه به طور مداوم نمایشگاه کتاب ترتیب می‌دهم و امکان امانت کتاب در همان محل را نیز فراهم می‌کنم. به تجربه دریافته ام که این اقدام گرایش مردم روستا به امانت کتاب را افزایش می‌دهد.

کتابدار کتابخانه شهدای سپاه که کودکان را مخاطبان اصلی کتابخانه روستا می‌داند، گفت: پیش از شیوع کرونا، در مدارس بنه گز و ۲ روستای دیگر حاضر می‌شدم؛ برای دانش آموزان کتاب می‌بردم، معرفی می‌کردم و در ساعات فراغت نشست کتابخوان و برنامه‌های فرهنگی برگزار می‌کردم که دانش‌آموزان بسیار استقبال می‌کردند. آن‌ها که به کتابخانه می‌آمدند، ساعت‌ها می‌ماندند، نقاشی می‌کشیدند و کتاب می‌خواندند؛ من نیز هر زمان که فراغتی می‌یافتم به آن‌ها ملحق می‌شدم تا با هم کتاب بخوانیم و درباره آن گفت‌وگو کنیم. چندین بار مادران اعضا، به من گفته‌اند که جذابیت کتابخانه برای بچه‌ها به قدری است که حاضر نیستند به خانه برگردند و من فکر می‌کنم عامل علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به کتابخانه خلاقیت، اخلاق خوب و شناخت شیوه برخورد مناسب با آن‌ها است.

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع کرونا و محدود شدن فعالیت کتابخانه‌ها، فعالیت مجازی خود را آغاز کردم تا نشست‌های کتابخوان، معرفی کتاب، مسابقات نقاشی و دیگر فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه متوقف نشود. فضای مجازی محور برنامه‌های کتابخانه شد و استقبال اعضا نیز بسیار خوب بود.

عالی پور اضافه کرد: همیشه به همکارانم می‌گویم، تصور نکنید که ما کارمندی هستیم که باید صبح در محل کار حاضر شویم و پایان وقت اداری به خانه برگردیم، بلکه باید برای انجام درست وظایف خود، ایده و خلاقیت داشته باشیم؛ شاید نیاز باشد در هفته چند ساعت را به فعالیت در بیرون از کتابخانه اختصاص دهیم.

وی تعامل با بانوان روستا، شورا، دهیار، معلمان و فرهیختگان روستا را در افزایش شمار اعضا و میزان امانت کتاب بسیار اثرگذار دانست و گفت: من به عنوان مربی قرآن، مسئول خانه قرآن و عضو شورای صالحین بسیج روستا نیز فعالیت دارم و از این ظرفیت‌ها برای جذب اهالی به کتاب استفاده می‌کنم. به بسیاری از کودکان روستا قرآن درس داده‌ام و این موضوع تاثیر بسزایی در جذب آن‌ها به کتابخانه داشته است.

تلاش‌های عالی‌پور علاوه بر افتخاراتی که برای روستا داشته است، موجب جلب توجه بیش از پیش مسئولان و فرهیختگان روستا به این کتابخانه شده، به طوری که در سال جاری ۷۰۰ جلد کتاب از سوی دهیار، شورا، معلمان و فرهیختگان روستا به این کتابخانه اهدا شده است. کتابخانه شهدای سپاه در حال حاضر ۲۱۸ مترمربع زیربنا و در مخزن خود ۹ هزار جلد کتاب دارد که در میان ۹۰۰ عضو کتابخانه دست به دست می‌شود.

سید علی‌هاشمی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر هم ضمن تقدیر از این بانوی کتابدار، درباره فعالیت‌های وی در حوزه کتابداری گفت: کلثوم عالی پور، از ابتدای استخدام در کتابخانه شهدای سپاه بنه گز چنان تحول فرهنگی بزرگی در سطح روستا ایجاد کرد، که مسئولان روستا این کتابخانه را یکی از مراکز فرهنگی تاثیرگذار در فعالیت‌های مناسبتی می‌دانند. موفقیت این کتابدار حاصل تلاش شبانه روزی و خلاقیت او در اجرای برنامه‌های ترویجی و تبلیغی کتابخانه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها