پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۳
با حضور کزازی، پاشایی و اسماعیل‌پور در سرای اهل قلم

مجموعه «متون مقدس بنیادی از سراسر جهان» با حضور سه تن از استادان و پوهنگان حوزه شناخت اساطیر در سرای اهل قلم نقد و بررسی می‌شود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست بررسی مجموعه «متون مقدس بنیادی از سراسر جهان» سه‌شنبه هفته آینده سی‌ام مهر از ساعت 16:30 تا 18:30 در سرای اهل قلم برگزار می‌شود.

در این نشست سه تن از مترجمان و پژوهندگان حوزه شناخت اساطیر، درباره این اثر سخنرانی خواهند کرد. ع.پاشایی، ابوالقاسم اسماعیل‌پور و میرجلال‌الدین کزازی مهمانان این نشست هستند.

«متون مقدس بنیادین از سراسر جهان» مجموعه کتابی است اثر (گردآوری) میرچا الیاده به ترجمه مانی صالحی علامه که جلد اول آن، نخستین بار در سال 84 از سوی نشر فراروان در 280 صفحه و با شمارگان 2000 جلد به چاپ رسید. این مجموعه، از معدود آثار میرچا الیاده محسوب می‌شود که در ایران با ترجمه‌ای غیر از ترجمه‌های جلال ستاری شناسانده شده است.

جلد نخست اين مجموعه، به منظور آشنايی خوانندگان با روش زندگی مذهبی و عقايد مردم باستان، شرحی است بر اعتقادات دينی مهم، تصورات و باورها، مناسک، مراسم، آیین‌ها و موسسان مذاهب مختلف. 

در این کتاب این مباحث مطرح شده‌اند: «ايزدان، ايزد بانوان و موجودات فوق طبيعی در اقوام ابتدايی، هند باستان و ژاپن»، «خدايان و قهرمانان يونانی و اهورامزدا»، «اساطير آفرينش گيتی»، «اسطوره‌ی آغاز و پايان جهان»، «آفرينش انسان»، «اساطير خاستگاه و منشا مرگ» و «اساطير توفان و سيل بزرگ از حماسه‌ی گيلگمش و هند باستان». تا کنون چهار جلد از این مجموعه منتشر شده‌اند. انتشار این مجموعه در زبان انگلیسی با عنوان اصلی From primitives to Zen بوده است.

مانی صالحی علامه غیر از این مجموعه، دو کتاب دیگر از میرچا الیاده را نیز با عنوان‌های «از جادو درمانگران تا اسلام» و «از جادو درمانگران تا ذن» ترجمه و منتشر کرده. ناشر کتاب نخست، نشر ورجاوند(1382) و ناشر کتاب دوم، نشر ماهریز(1381) بوده‌اند. این مترجم آثاری از خورخه لوییس بورخس را نیز به فارسی برگردانده از که از آنها می‌توان به کتاب‌های «دش‍ن‍ه‌، زخ‍م‌ ش‍م‍ش‍ی‍ر، دوئ‍ل‌ دی‍گ‍ر»، «س‍رگ‍ذش‍ت‌ دن‍ی‍ای‌ ش‍رارت‌ و ب‍ی‌ع‍دال‍ت‍ی‌»، «خ‍اطره‌ی‌ ش‍ک‍س‍پ‍ی‍ر» و «در س‍ت‍ای‍ش‌ ظل‍م‍ت‌» اشاره کرد.




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها