چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
خوزستانی‌ها یک میلیون و 200 هزار عنوان کتاب به امانت بردند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، آمار امانت کتاب در کتابخانه‌های عمومی این استان را در سال ۹۷ حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار مورد برآورد و اعلام کرد: حوزه‌های ادبیات، علوم اجتماعی و دین پر امانت‌ترین موضوعات بودند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، منصور کوهی رستمی با تشریح راهبردهای کتابخانه‌های عمومی در استان خوزستان در سال ۹۷ گفت: توسعه زیرساخت‌ها در کتابخانه‌های عمومی استان و بهسازی کتابخانه‌های عمومی موجود، توجه به کودکان و خانواده‌ها در کتابخانه‌های عمومی استان، تبدیل کتابخانه‌ها به مراکز فرهنگی و اجتماعی، توانمندسازی نیروهای شاغل در کتابخانه‌های عمومی استان، رفع مشکلات کتابخانه‌های عمومی استان و استفاده از ساختارهای قانونی مانند انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی استان، از جمله این راهبردها به شمار می‌آید.
 
شاخص‌های کتابخوانی در استان خوزستان چه وضعیتی دارند؟
وی با اشاره به شاخص‌های کتابخوانی در کتابخانه‌های خوزستان افزود: در حال حاضر استان خوزستان دارای ۲۲۴ باب کتابخانه عمومی است که از این تعداد، ۱۷۶ باب کتابخانه نهادی و ۴۸ باب کتابخانه مشارکتی هستند. همچنین ۲ میلیون و ۵۸۲ هزار و ۳۲۱ نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان در اختیار عموم مردم قرار دارد.

کوهی رستمی اضافه کرد: فضای زیربنایی کتابخانه‌های عمومی خوزستان ۹۵ هزار و ۳۱۵ مترمربع است و در مجموع ۱۴۵ هزار و ۳۳۸ نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان هستند و از خدمات آنها استفاده می­‌کنند.
 
توسعه زیرساخت‌های کتابخانه‌های عمومی در استان
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به اینکه یکی راهبردهای جدی این اداره‌کل در سال ۹۷ در کنار توسعه کتابخانه‌های عمومی، توجه به مناطق محروم، کم‌برخوردار و روستایی استان بوده است، گفت: در ابتدای سال ۱۳۹۷ برنامه‌ریزی شد که ۱۲ پروژه کتابخانه‌ای در استان که احداث آن‌ها از سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ شروع شده بود و همگی در مناطق حاشیه‌ای، کم‌برخودار و روستایی استان بودند، به مرحله بهره برداری برسد که با حمایت‌های استاندار، این مهم محقق شد.

وی افزود: در سال ۹۷ موفق شدیم ۴ کتابخانه شهدای مدافع حرم اهواز، یار مهربان ایذه، سپهر دانش روستای مربچه رامهرمز و برکت امیرالمومنین روستای صلیعه شهرستان باوی را تکمیل و تجهیز کنیم و آنها را در اختیار مردم این مناطق قرار دهیم.

کوهی رستمی گفت: ۴ کتابخانه روستای سوره خرمشهر، روستای دهکده حمیدیه، ملاشیه شهر اهواز و روستای خروسی شهرستان شادگان از نظر ساختمانی صددرصد تکمیل شده‌اند که در سه ماهه اول سال ۱۳۹۸ پس از تجهیز به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل ۴ کتابخانه مرکزی شهرستان کارون، روستای رمیله رامشیر، شهرهای سماله و جنت مکان شهرستان گتوند تخصیص یافته که هر کدام بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و تا هفته کتاب سال ۱۳۹۸ مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان همچنین درباره به کتابخانه‌هایی که در سال ۹۷ کلنگ آن‌ها به زمین زده شد، گفت: در سال ۱۳۹۷ عملیات احداث سه پروژه جدید شامل کتابخانه مرکزی شهرستان دزفول، کتابخانه شهر آزادی اندیمشک و کتابخانه حکیم وفایی شهرستان شوش نیز آغاز شد.



پایان عملیات تعمیر و تجهیز کتابخانه‌های عمومی خوزستان
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان همچنین به مصوبات جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی در خصوص تعمیر و تجهیز کتابخانه‌های عمومی این استان اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های جدی ما در سال ۹۷ توجه به تعمیر و تجهیز کتابخانه‌های عمومی استان به خصوص تجهیز کتابخانه‌های عمومی به سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی بود که از طرق مختلف موفق به دریافت اعتبار برای این منظور شدیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات جدی کتابخانه‌های عمومی استان تجهیزات گرمایشی و سرمایشی بود، گفت: با نگاه مثبت دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می‌توان گفت این مشکلات به حداقل کاهش پیدا کرده است.

فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی خوزستان
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان به فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی استان اشاره کرد و گفت: با توجه به راهبرد علمی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مبنی بر تبدیل کتابخانه‌های عمومی کشور به مراکز فرهنگی و اجتماعی، تلاش شد که با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و محتوایی در این راستا حرکت کنیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۹۴ گروه مطالعاتی با مشارکت ۱۳۹۳ نفر تشکیل و ۸۱۳ جلسه جمع‌خوانی با مشارکت ۵۴۹۷ نفر و با تلاش کتابداران سخت‌کوش استان برگزار شد. همچنین در جشنواره کتابخوانی رضوی ۵۰ هزار و ۶۷۰ نفر، در جشنواره ملی خاطره‌نویسی ۴۲۸ نفر و در جشنواره کتابخوانی استانیِ حال خوش خواندن، ۱۷۴۲ نفر شرکت کردند.

رستمی با اشاره به اجرای نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های کتاب و محصولات فرهنگی در خوزستان افزود: در سال ۹۷ در مجموع ۸۹۵ نمایشگاه در سطح کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد.

وی با اشاره به سایر برنامه‌های فرهنگی در استان عنوان کرد: ۶۴۰ نشست کتابخوان کتابخانه‌ای و ۲۲۶ نشست کتابخوان مدرسه‌ای در استان برگزار شد. با توجه به اثرگذاری نقد و معرفی کتاب، در مجموع تعداد ۱۵۰ نشست نقد کتاب و ۸۵ نشست معرفی کتاب در استان برگزار شد؛ همچنین در آیین چهل قلم میزبان آقای محمد میرکیانی، نویسنده برجسته حوزه کودک و نوجوان بودیم.

توجه به حوزه کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی خوزستان
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان تصریح کرد: با توجه به راهبرد کلان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای ترویج خواندن در بین کودکان و نوجوانان، در سال گذشته فعالیت‌های این حوزه با شدت و برنامه‌ریزی بهتری انجام و تلاش شد که بخش‌های کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی استان تجهیز و تعمیر شوند. همچینن در تمامی کتابخانه‌های عمومی افتتاح شده و در حال افتتاح بخش‌های مستقل کودک همراه با تجهیزات مناسب در نظر گرفته شده است. در بُعد اجرای برنامه‌های محتوایی نیز ۷۸۴ جلسه قصه‌گویی، ۱۰۲۱ دوره آموزشی شامل نقاشی، کاردستی و ... در استان اجرا شد.

وی افزود: استان خوزستان در سال ۹۷ میزبان جشنواره منطقه‌ای قصه گویی بود که طی آن کتابدارانِ ۴ استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد به قصه‌گویی پرداختند. همچین دوره آموزشی با تمرکز بر حوزه کودک و نوجوانان با حضور خانم دکتر پریرخ، عضو هیات امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای تمامی مسئولان و کتابداران استان برگزار شد.

توانمندسازی، انگیزه و آموزش برای کتابداران استان خوزستان
رستمی به اجرای برنامه‌هایی جهت توانمندسازی کتابداران استان خوزستان اشاره کرد و ادامه داد: در سال ۹۷ از تمامی کتابخانه‌های عمومی استان بازدید و با کتابداران و مسئولان کتابخانه‌های عمومی استان گفتگو شد. یکی از مطالبات بحق همکاران برگزاری دوره‌های آموزشی بود لذا امکان شرکت پرسنل کتابخانه‌های عمومی استان در ۳۲ ساعت دوره آموزش تخصصی–شغلی و بیش از ۴۰ ساعت دوره آموزش عمومی درون سازمانی و برون سازمانی به صورت حضوری و غیرحضوری در سال ۱۳۹۷ فراهم شد. بر اساس فعالیت‌های انجام شده در حوزه آموزش، امتیاز اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در ارزیابی سالانه دستگاه‌های اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، از ۳۲ به ۷۱ ارتقا یافت.

وی افزود: همچنین برای اولین بار استاندار خوزستان با امضای لوح تقدیر برای تمامی همکاران در همه سطوح از تلاش‌های آنها قدردانی کرد.

تشکیل منظم جلسات انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی در سطح استان
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان همچنین گفت: یکی از ظرفیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در پیشبرد اهداف انجمن‌های استانی و شهرستانی است که در استان خوزستان برای اولین بار هر ۶ جلسه انجمن استان با حضور استاندار برگزار و بسیاری از مسائل کتابخانه‌های عمومی استان برطرف شد. همچنین در سال ۹۶ با اهتمام و همت فرمانداران در مجموع ۶۸.۵ درصد از جلسات انجمن استان برگزار شد که این میزان در سال ۱۳۹۷ به ۷۶.۵ درصد افزایش یافت. شهرستان‌های آغاجاری، لالی، شوشتر، هفتکل، امیدیه و هندیجان نیز موفق به برگزاری صددرصدی جلسات شدند.
 
رشد شاخص امانت کتاب در استان
رستمی با تاکید بر اینکه عملکرد مطلوب کتابخانه‌های عمومی خوزستان به رشد شاخص‌های کتابخانه‌ای می‌انجامد، گفت: بر اساس داده‌های استخراج شده از نرم افزار سامان، شاهد رشد بسیار خوبی در حوزه امانت کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان بودیم. میزان امانت در سال ۹۷ نزدیک به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار مورد بود و حوزه‌های ادبیات، علوم اجتماعی و دین پر امانت‌ترین موضوعات در کتابخانه‌های عمومی استان در سال گذشته بودند.

رستمی در پایان عنوان کرد: امید است در سال ۹۸ شاهد رشد شاخص‌ها در تمامی زمینه‌ها و نیز کاهش آسیب‌های اجتماعی و رشد فرهنگ کتابخوانی در جامعه باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها