دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
بررسی اسناد تاریخی و نسخه‌های خطی کاخ گلستان

چهار محور «اسناد تاریخی»، «نسخه‌های خطی»، «عکس و نگاتیوهای شیشه‌ای قاجاری» و «موزه‌ها، آثار هنری و تابلوهای نقاشی کاخ گلستان» در کاخ گلستان بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی کاخ گلستان، مسعود نصرتی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: این کارگاه نخستین گام از اجرای مفاد تفاهم نامه‌ای است که برای همکاری‌های مشترک بین این مؤسسه آلمانی و معاونت سازمان میراث فرهنگی در سال ۲۰۱۷ امضا شده است. بنیاد پژوهشی آلمان هدف و رسالت آن کمک به انجام طرح‌های پژوهشی مرتبط با هنر و علوم انسانی در سراسر دنیاست.

وی افزود: اساتید ایرانی و بیش از ۲۰ استاد خارجی از کشورهای آلمان، ایتالیا، اتریش و مجارستان در این کارگاه به چهار محور «اسناد تاریخی»، «نسخه‌های خطی»، «عکس و نگاتیوهای شیشه‌ای قاجاری» و «موزه‌ها، آثار هنری و تابلوهای نقاشی کاخ گلستان» می‌پردازند.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان تصریح کرد: در این کارگاه قرار است اساتید برجسته‌ای از دانشگاه‌های وین، هایدلبرگ، هامبورگ، ماربورگ، زوریخ و سنت اندروز، کتابخانه‌های دولتی برلین، باواریا (مونیخ)، و بوداپست، تهران و کارشناسان کاخ گلستان درباره موضوعات مرتبط با این چهار محور گفت‌وگو و تبادل اطلاعات کنند و درباره نیازهای پژوهشی و آموزشی کاخ گلستان به جمع بندی و نتیجه برسند و طرح‌های پژوهشی بین‌المللی را با حمایت این مؤسسه آلمانی اجرا کنند.

نصرتی اظهار کرد: این تفاهم نامه برای بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های این مؤسسه بین‌المللی و مؤسسه‌های ایرانی برای انجام پروژه‌های بین‌المللی امضا شده است. همچنین قرار است در این چهار محور کاخ گلستان معرفی و طرح‌ها و پروژه‌های پژوهشی نیز امکان سنجی شود.
 
وی افزود: این کارگاه با حضور شرکت کنندگانی از موزه ملی ایران، کاخ سعدآباد، کاخ نیاوران، پایگاه‌های جهانی تخت جمشید و پاسارگاد، مرکز اسناد وزارت امورخارجه، مرکز اسناد و نسخه‌های خطی سراسر کشور، آستان قدس رضوی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران و موزه ملی ملک ۱۹ و ۲۰ فروردین در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان برگزار می‌شود و می‌تواند زمینه‌ساز همکاری‌های ارزشمند ملی و بین‌المللی باشد.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان درباره فعالیت‌های این مؤسسه بین‌المللی گفت: بنیاد پژوهشی آلمان که سابقه همکاری با ایران را دارد به عنوان یک حوزه علمی و تحقیقاتی، شامل ۱۰۰ دانشگاه تحقیقاتی آلمانی و سایر مؤسسات تحقیقاتی، دانشکده‌های علوم و علوم انسانی و انجمن‌های علمی است.

وی افزود: این بنیاد به شکل مستقل از برنامه‌ها و اولویت‌های سیاسی، منطقه‌ای و موضوعی عمل می‌کند. پژوهشگران می‌توانند در زمینه‌های (علوم انسانی، علوم زیستی، علوم انسانی، علوم مهندسی) پژوهش‌های خود را در هر زمانی ارائه دهند. پیشنهادات پژوهشی ارائه شده توسط هیأت مدیره جهت تطبیق با معیارهای علمی و اصالت آثار بررسی و ارزیابی می‌شود.

نصرتی تصریح کرد: از سال ۲۰۱۵ تا کنون این بنیاد از حدود ۴۰ پروژه ایرانی- آلمانی حمایت کرده که برخی از آنها به شکل مشترک با مراکز مختلف مانند سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجرا می‌شود. برگزاری کارگاه‌های راهبردی با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز ایرانی و آلمانی برای شروع طرح‌های تحقیقاتی از جمله اقدامات این مرکز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها