یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴
اسناد نقاره‌خانه حرم رضوی رونمایی می‌شود

اسناد نقاره‌خانه حرم مطهر رضوی، در دومین سه‌شنبه فرهنگیِ کتابخانه آستان قدس رضوی، رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی، مجموعه اسناد مربوط به نقاره‌خانه حرم مطهر رضوی به‌عنوان قدیمی‌ترین نقاره‌خانه مذهبی در ایران، در دومین سه‌شنبه فرهنگی این سازمان رونمایی و معرفی می‌شود.
 
ابوالفضل حسن‌آبادی؛ مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی در اینباره گفت: این اسناد مربوط به دوره صفویه تاکنون است که در این مرکز نگهداری می‌شود.
 
وی افزود: از میان اسناد مربوط به تشکیلات اداری آستان قدس از دوره صفویه تاکنون که در مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، بیش از 2 هزار صفحه سند به مسائل نقاره‌خانه می‌پردازد که از این تعداد 200 صفحه متعلق به دوره صفویه، 450 صفحه از افشاریه، 950 صفحه دوره قاجاریه و سایر اسناد مربوط به دوره پهلوی و معاصر است.
 
حسن‌آبادی تصریح کرد: به‌طور کلی این اسناد، اوراق اداری‌مالی آستان قدس رضوی و دربرگیرنده هزینه‌های این تشکیلات در دوره‌های مختلف بوده و این درحالی است که اطلاعات منحصربه‌فردی همچون تعداد کارکنان نقاره‌خانه، میزان حقوق و نوع مزایای کاری آنان، ساختمان و تعمیرات احتمالی نقاره‌خانه، ابزار نقاره‌خانه و... در آن‌ها یافت می‌شود.
 
نقاره‌زنی از آیین‌های کهن و باشکوه در حرم مطهر رضوی است که براساس یک سنت دیرینه، همه‌روزه پیش از طلوع و غروب آفتاب و همچنین در اعیاد و جشن‌های ملّی و مذهبی انجام می‌شود.
 
آئین معرفی و رونمایی از این اسناد، از ساعت 10 صبح روز سه‌شنبه 21 اسفندماه در گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی، واقع در صحن کوثر حرم مطهر برگزار می‌شود و عموم علاقه‌مندان می‌توانند در این برنامه شرکت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها