سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸
جلسه نقدوبررسی مجموعه «یادگار خون سرو»

جلسه نقد و بررسی مجموعه داستان «یادگار خون سرو» نوشته داوود ملکی صیدآبادی عصر دیروز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در این جلسه امید کوره‌چی، رمان‌نویس در ابتدای جلسه با نگاه به دسته‌بندی آثار ادبی در حوزه جنگ و دفاع مقدس این مجموعه را مجموعه‌ای با نگاه مخالف جنگ خواند و گفت: در حقیقت موتیف اصلی غالب بر اکثر داستان‌های این مجموعه به نگاه به خانواده‌های شخصیت‌های درگیر جنگ در داستان‌های این مجموعه معطوف بوده که در طی آن نویسنده سعی بر بازگو کردن سختی‌ها و مشقاتی است که بر این خانواده‌ها رفته، داشته است.

نویسنده رمان هفت جن در ادامه نگاهی به طرح داستان‌های این مجموعه داشته و بیان کرد: یکی از ویژگی های مهم این مجموعه داستان متغیر بودن فضا، شخصیت‌ها و حتی طرح داستان‌هاست که نویسنده به واسطه انتخاب و تعیین این تغییرات به نوعی دست به یک خودآزمایی زده تا بتواند توانایی‌های تکنیکی داستان‌نویسی را با دغدغه‌های شاید کمتر دیده شده بسیاری از خانواده‌های درگیر موضوع جنگ را بسنجد و مخاطب را در برابر آثاری ناهمگن از بعد موضوع، و عناصر فرم داستانی قرار دهد.

کوره چی گفت: به نظر می‌رسد داستان «داغ» و بعد از آن داستان «مهم نیست» را می‌توان داستان‌های برتر این مجموعه خواند که هر کدام ویژگی‌های منحصر به خود را دارند. در داستان داغ یکی از ویژگی‌های مهمی که توجه به آن می‌تواند برای هنرجویان داستان‌نویسی خیلی مفید باشد ایجاد تعلیق آن هم بدون تغییر موقعیت و یا کنش واکنش‌های بیرونی شدید از طرف شخصیت‌های داستان باشد. در حقیقت در یک داستان کوتاه ایجاد کشش یک موضوع است اما حفظ آن با ایجاد گره‌ها، بهره‌گیری از عناصر موثر در موقعیت و سایر مولفه‌های داستان‌نویسی، در طول داستان موضوع مهمتر و سخت‌تر است.

در ادامه این جلسه حاضرین با بیان نکات و طرح سوالات خود به بررسی این مجموعه داستان پرداختند.

در بخش پایانی این نشست داوود ملکی با بیان این موضوع که این مجموعه در سال 89 با عنوان « لیموترش» منتشر شده بود گفت: من در این مجموعه سعی کردم که برداشت خود را از روابط بین خانواده‌های شخصیت‌های معرفی شده به عنوان رزمنده در این داستان‌ها ارائه بدهم و به نوعی خواننده را با دنیای واقعی از دید خودم مواجه کردم.

نویسنده رمان «20:15دقیقه» ادامه داد: به نظرم اینکه نویسنده و یا هر هنرمند در نوع اثر هنری خودش در مواجهه با یک پدیده ای مثل جنگ حق دارد به تمام وجوهات در بر گیرنده آن نسبت به خود، جامعه و حتی خارج از مرزها نگاه داشته باشد و اینکه یک عده بخواهند برای تولید آثار دفاع مقدس و جنگ یک ساحت غلوآمیز و با نگاه متعصبانه تقدس‌گرایی برای آن قائل شوند و دست هنرمند را به این واسطه ببندند به نظر می‌رسد به نوعی اجحاف بزرگ تاریخی نسبت به خانواده های عزیز رزمندگان، شهدا و به طور کل جامعه و بویژه نسل های آینده است.

مجموعه داستان «یادگار خون سرو» در سال 96 از سوی نشر برزآفرین در 144صفحه بازنشر شد که شامل 8 داستان کوتاه و یک داستان بلند است. داستان «داغ» از این مجموعه در جایزه ادبی یوسف مورد تقدیر قرار گرفته و داستان‌های «پشت روشنایی روز» و «مهم نیست» بارها کاندید دریافت جایزه ادبی طهران شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها