سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶
حسین قره‎چانلو، استاد تاریخ و تمدن اسلامی درگذشت

حسین قره‎چانلو از مفاخر فرهنگی کشور و استاد برجسته تاریخ و تمدن اسلامی و دانشگاه تهران و برگزیده کتاب سال درگذشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجتبی سلطانی احمدی تاریخ پژوه گفت: استاد حسین قره چانلو استاد تمام گروه تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه تهران بودند و سال‎ها در این گروه منشأ خدمات ارزشمندی در حوزه تربیت دانشجویان و تألیف و ترجمه در حوزه تاریخ و تمدن اسلام و ایران شدند.
 
این تاریخ‎پژوه گفت: قره‎چانلو آثار ارزشمندی در قالب تألیف و ترجمه کتاب در حوزه مطالعات تاریخ و تمدن ایران از خود به یادگار گذاشتند که مهمترین آن کتاب دو جلدی جغرافیای تاریخی کشورهای اسلامی است که توسط انتشارات سَمت منتشر و به عنوان کتاب سالِ دانشگاه تهران برگزیده شد.  

همچنین کتاب حرمین شریفین (تاریخ مکه و مدینه) از دیگر تألیفات ارزشمند ایشان است که توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شد. در حوزه تألیف کتاب‎های درسی باید از کتاب تاریخ اسلام ایشان نام برد که توسط دانشگاه پیام نور در سال های ۱۳۷۵ و ۱۳۷۶ به زیور طبع آراسته شد. همچنین استاد حسین قره‎چانلو با ترجمه فاخر کتابِ الاعلاق النفیسه ابن رُسته در سال ۱۳۶۵ خورشیدی برنده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.
 
این فعال فرهنگی گفت: بنده به عنوان کسی که افتخار شاگردی ایشان را در مقاطع کارشناسی ارشد  و دکتری در دانشگاه تهران داشتم  نقش ایشان را در تعمیق و توجه محققان به حوزه مطالعات جغرافیای تاریخی جهان اسلامی بسیار مهم می‎دانم. در واقع استاد قره‎چانلو با ترجمه منابع متقدم در حوزه جغرافیای سرزمین‎های اسلامی نقشی مهم در توسعه و ضرورت توجه به این حوزه مطالعاتی داشتند.
 
ترجمه آثار جغرافیایی چون الاعلاق النفیسه ابن رُسته، اخبار الصین و الهند ابوزید سیرافی، کتاب الجغرافیه ابوبکر زهری اندلسی، المسالک و الممالک ابن خرداذبه، نُبِذَ من کتاب الخراج و صنعه الکتابه قدامه بن جعفر، عجایب الاقالیم السبعه اثر سهراب، صفه المغرب و ارض السودان شریف ادریسی و تاریخ میّافارقین ابن ازرق دمشقی از جمله دستاوردهای علمی در حوزه مطالعات جغرافیایی تاریخی است.
 
سلطانی احمدی در پایان گفت: استاد قره‎چانلو در طول حیات پُر ثمر خود علاوه بر عضویت در هیئت تحریریه مجلات علمی پژوهشی، در نگارش مدخل‎های جغرافیایی و تاریخی با دانشنامه جهان اسلام که ریاست عالیه آن با مقام معظم رهبری است همکاری داشت و از ایشان چند ده مقاله در مجلات علمی پژوهشی و علمی تخصصی چاپ شده است و بجاست پژوهشکده تاریخ اسلام که ایشان در چند سال گذشته با آنان نهایت همکاری علمی را داشت مجموعه مقالات ارزشمند ایشان را به صورت مستقل منتشرکند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها