شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۷
همايش بين‌المللي بزرگداشت رودكي برگزار مي‌شود

همايش بزرگداشت يكهزار و صد و پنجاهمين زادروز ابوعبدالله رودكي، شاعر و موسيقيدان ايراني، 13و 14 آذر ماه در تهران برگزار مي‌شود. تاكنون 130عنوان مقاله از پژوهش‌گران ايراني و خارجي به دبيرخانه اين همايش بين‌المللي رسيده است.\

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، دبير اجرايي اين همايش گفت: موضوعاتي همچون زندگي‌نامه و آثار، عصر و محيط فكري رودكي، رودكي در ايران و جهان، نقد و بررسي منابع رودكي‌شناسي، حكمت و فلسفه و دين شناسي در آثار رودكي در اين همايش از سوي صاحب‌نظران مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد.

نادر کريميان افزود: مباحثي چون رودكي و ادب فارسي، شعر و زبان رودكي، زيبايي‌شناسي و هنر در آثار رودكي، رودكي و ادبيات تطبيقي، جايگاه آموزه‌هاي رودكي براي انسان معاصر، تعليم و تربيت در اشعار رودكي و خلاقيت‌هاي هنري رودكي از ديگر موضوعاتي است كه در اين همايش دو روزه در قالب سخنراني ارائه خواهد شد.

به گفته وي تا کنون بيش از 100 مقاله از پژوهشگران داخلي و 30 مقاله از کشورهايي همچون هندوستان، افغانستان، تاجيکستان، ازبکستان، قرقيزستان، قزاقستان، فرانسه و... به دبيرخانه همايش ارسال شده است.

وي برپايي نمايشگاه کتاب در حوزه آثار و احوال رودکي، اجراي نمايش، موسيقي، شعر و ارائه بيش از ده عنوان کتاب در حوزه رودکي‌شناسي که تا زمان برگزاري همايش به چاپ خواهد رسيد را از جمله برنامه‌هاي جنبي برشمرد.

ابوعبدالله رودكي شاعر و موسيقيدان بزرگ ايراني در قرن سوم و چهارم هجري قمري است. وي در قرن سوم هجري در روستاي پنج رودك، دو فرسنگي سمرقند زاده شد و در همان روستا از جهان رفت.

رودكي نخستين شاعري است كه قالب‌هاي گوناگون شعر پارسي را بر پايه‌اي استوار بنا نهاد. پيدايش رباعي در شعر فارسي را طي داستان زيبايي به رودكي نسبت مي‌دهند.

بزرگداشت اين شاعر نامدار ايراني همزمان با ثبت نام اين شخصيت در فهرست بزرگداشت مشاهير از سوي يونسكو، برگزار مي‌شود. يونسكو در سال 2008 و 2009، 67 سده و هزاره را در زمينه مشاهير ادب به ثبت رسانده كه از اين تعداد 4 شخصيت به ايران تعلق دارد.

هشتصد و پنجاهمين سالگرد درگذشت سنايي غزنوي، نهصد و پنجاهمين سالگرد تولد امام محمد غزالي، صد و پنجاهمين سالروز حيات سيدجمالدين اسدآبادي و هزار و يكصد و پنجاهمين سالروز تولد رودكي از سوي يونسكو به ثبت رسيده است.

همايش بزرگداشت ابوعبدالله رودكي شاعر و موسيقيدان ايراني دوره ساماني از سوي پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري با همكاري يونسکو، بنياد فرهنگي هنري رودکي، موسسه فرهنگي اکو و... در روزهاي 13 و 14 آذرماه سال جاري در تالار وحدت تهران برگزار مي‌شود. 

پيشتر زمان برگزاري اين همايش روزهاي 22 و 23 مهرماه اعلام شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط