سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲
افزایش ۲۴درصدی کتاب‌های عمومی در آبان‌ماه ۹۷

آمار کتاب‌های ثبت شده در سایت خانه کتاب از انتشار ۸ هزار و ۴۴۵عنوان کتاب در یک ماه آبان سال ۹۷ خبر می‌دهد. مقایسه این آمار با سال گذشته حکایت از رشد ۲ درصدی در تعداد عناوین کتاب ها دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) براساس آمار و اطلاعات کتاب‌های ثبت شده در سایت موسسه خانه کتاب از اول آبان تا پایان آبان‌ماه سال ۱۳۹۷،‌  ۸ هزار و ۴۴۵ عنوان کتاب منتشر شده است که در مقایسه با سال گذشته (۸هزار و ۲۵۵ عنوان ) ۲ درصد رشد را تجربه کرده است.
 
تعداد کتاب‌های عمومی منتشر شده در دومین ماه پاییزه سال ۹۷ در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته(۴هزار و ۶۴۸ عنوان) با افزایش ۲۴ درصدی به ۵هزار و ۷۸۵ عنوان رسیده است.
 
از مجموع کل کتاب‌های منتشر شده در آبان ۹۷، هزار و ۴۸۴عنوان کتاب مربوط به حوزه کمک درسی بوده که در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال گذشته، کاهش ۴۳ درصدی را نشان می دهد. همچنین، بیشترین آثار تالیفی در موضوعات کمک درسی، دین و علوم عملی چاپ شده است.
 
بیشترین آثار ترجمه در آبان ماه سال ۱۳۹۷ به موضوعات کودک و نوجوان، ادبیات و علوم عملی اختصاص پیدا کرده است.
 
براساس این آمار از مجموع کل کتاب‌های منتشر شده در آبان سال جاری، موضوعات کمک درسی، علوم عملی و کودک بیشترین کتاب‌های چاپ شده در تهران از آن خود کردند و در مابقی استان‌ها به موضوعات دین، ادبیات و کودک اقبال بیشتری نشان دادند.
 
بیشترین کتاب‌های چاپ اول در آبان‌ماه سال جاری به حوزه‌های علوم عملی، ادبیات و علوم‌اجتماعی  به چاپ رسیده است و حوزه کمک درسی، کودک و دین بیشترین آثار بازچاپی را در این ماه به خود اختصاص دادند.
 
براساس این گزارش، میانگین شمارگان در آبان ماه سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۹۶ از هزار و ۶۶۸نسخه به هزار و ۵۰۷ نسخه رسیده‌ است.
 
۷۶درصد کتاب‌های منتشر شده در آبان‌ماه ۱۳۹۷ در تهران، ۱۳ درصد در قم، ۳درصد در خراسان رضوی، ۲درصد در البرز و مابقی در سایر استان‌ها به چاپ رسیده است.
 
براساس این آمار، کتاب‌های منتشر شده در بازه زمانی یک ماهه آبان ۹۷ از سوی ۱۱ هزار و ۹۹ پدید‌آورنده انتشار یافته که از این تعداد ۳هزار و ۶۳۵نفر زن و مابقی مرد بودند. همچنین در همین دوره زمانی در سال ۹۶ تعداد ۱۰ هزار و ۷۵۱ پدیدآورنده فعالیت داشته‌اند که از این تعداد ۷هزار و ۳۵۹ نفر مرد و ۳هزار و ۳۹۲ نفر آن زن بودند.
 
انتشارات مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی‌(ص)، سنجش و دانش، نوروزی، رهنما، مرکز نشر هاجر، گروه آموزشی مدرس، جنگل، نشر چشمه، حیدری و شرکت نشر قطره در فهرست ۱۰ ناشر عمومی پرکار آبان‌ماه سال ۱۳۹۷ قرار گرفتند.

همچنین، انتشارات پرتقال، هوپا، گوهر دانش، قدیانی، ذکر، آفتاب طلایی، تحول، شرکت انتشارات فنی ایران، شرکت تعاونی خدمات نشر سرمشق و ترجمان دانش نیز جزو ۱۰ ناشر کودک پرکار دومین‌ماه پاییزه سال جاری قرار گرفتند.

ازجمله ۱۰ ناشر آموزشی پرکار این ماه می‌توان به انتشارات بین‌المللی گاج، شرکت انتشارات کانون فرهنگی آموزش، الگو، خیلی‌سبز، سمت، مولفین طلایی، مبتکران، پیشروان، رهپویان شریف و شرکت تعاونی خدمات نشر سرمشق اشاره کرد.

براساس این گزارش، کتاب‌های «new elementary: workbook» با شمارگان ۳۶ هزار نسخه، «راهنمای گام به گام دروس درس پک پایه پنجم» با شمارگان ۳۰ هزار نسخه و کتاب های «شکوفه های پیش دبستانی: مجموعه فعالیت‌های یاددهی‌یادگیری(آموزشگاه-خانه و خانواده- خیابان)»، «دنیای زیبای من» و «کتاب کار کودک مربی: مجموعه فعالیت های یاددهی-یادگیری(انس با قرآن)» هر‌کدام با شمارگان ۲۸ هزار نسخه جزو پرشمارگان‌ترین کتاب های آبان ماه سال ۱۳۹۷ قرار گرفته‌اند.

آمار و اطلاعات نشر کتاب به تفکیک هر ماه در سایت روابط عمومی خانه کتاب به نشانی (www.khaneheketab.ir) منتشر می‌شود.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها