شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲
همکاری بنیاد سعدی با دانشگاه خاورشناسی تاشکند

آموزش زبان فارسی در ازبکستان با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه دولتی خاورشناسی تاشکند و بنیاد سعدی، به صورت علمی و آکادمیک جانی تازه گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، به منظور گسترش و تعمیق همکاری­‌های علمی، آموزشی و پژوهشی میان بنیاد سعدی و دانشگاه خاورشناسی تاشکند، تفاهم‌نامه‌ای با موضوع «آموزش و گسترش زبان و ادبیات فارسی» منعقد شد و بر اساس آن دو طرف متعهد شدند تا همکاری­‌های مشترکی در زمینه­‌های تبادل هیأت علمی، استادان، پژوهشگران و دانشجویان، برگزاری همایش‌­ها و نشست­‌های علمی – تخصصی مشترک و مطالعه و پژوهش مشترک در زمینه آموزش زبان فارسی به دانشجویان ازبکی با یکدیگر داشته باشند.

ذاکر عارف جان‌اف، استاد زبان فارسی در ازبکستان به نمایندگی پروفسور «منان‌اف عبدالرحیم متعال آویج»، رئیس دانشگاه دولتی خاورشناسی تاشکند، و با توجه به درخواست دانشگاه خاورشناسی تاشکند، تفاهم­نامه همکاری مشترک که به امضای رییس دانشگاه رسیده بود را در دیداری تقدیم معاون امور بین­‌الملل بنیاد سعدی کرد، تا پس از امضای آن، آموزش علمی و تخصصی زبان و ادبیات فارسی با توجه به رویکردهای نوین آموزشی که در بنیاد سعدی تدوین شده است در اربکستان اجرایی شود.

در این دیدار، که با حضور فرهاد پالیزدار، معاون امور بین الملل بنیاد سعدی و ثریا خرمی، کارشناس منطقه برگزار شد، پالیزدار ضمن قدردانی از تلاش‌های ارزشمند این استاد زبان فارسی در ازبکستان گفت: فعالیت‌ها و ارتباط مستمر شما با بنیاد سعدی نشان از علاقه وافر شما به زبان فارسی و گسترش آن در کشور خودتان است و ما نیز در بنیاد سعدی طبق وظیفه کمک خواهیم کرد.

ذاکر عارف جان‌اف نیز با اشاره به آغاز تاریخ ایرانشناسی در ازبکستان معاصر از سال 1918 گفت: در سال جاری این دانشگاه یکصدمین سالگرد تشکیل گروه ایرانشناسی را با حضور سفیر محترم ایران و رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران، همچنین تعدادی صاحب نظران و استادان گرانقدر و دانشجویان گروه برگزار کرد. در حال حاضر خانم فیلسوف میرزا احمداوا هولکر واصل اونا رئیس این کرسی­‌اند.

وی اظهار کرد: در گروه آموزشی زبان و ادبیات ایران و افغانستان 7 نفر دکتر زبان و ادبیات فارسی ، 3 نفر استادیار و 7 نفر استاد فعالیت می­‌کنند. همچنین 353 نفر دانشجو در حال فراگیری زبان فارسی هستند، که از این تعداد 245 نفر در رشته زبان و ادبیات فارسی به عنوان زبان اول و 108 نفر در رشته­‌های دیگر دانشگاه به عنوان زبان دوم زبان فارسی می­‌آموزند.

بنابر این گزارش، پیش از این تفاهم‌­نامه، بنیاد سعدی در هماهنگی و پیگیری برگزاری اولین دوره دانش‌افزایی در دانشگاه دولتی خاورشناسی تاشکند به‌وسیله استاد اعزامی از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با آن دانشگاه همکاری داشته است. همچنین در تابستان سال جاری با پذیرش رایگان سه نفر از استادان و تخفیف ویژه جهت شرکت دانشجویان آن دانشگاه برای حضور در دوره یک ماهه تربیت‌مدرس و دانش‌افزایی همکاری نموده است.

در حال حاضر گروه آموزشی زبان و ادبیات ایران و افغانستان دانشگاه خاورشناسی دولتی تاشکند مرکز اصلی ایرانشناسی در کشور ازبکستان محسوب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها