دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
شاعر مطرح بوسنیایی از تازه‌ترین کتاب خود در اصفهان رونمایی کرد

مراسم رونمایی از کتاب «سپیده که سر زد» نوشته «انس کیشویچ» شاعر مطرح اهل بوسنی و هرزگووین، با حضور وی در اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، یازدهمین شب بخارای اصفهان همراه با مراسم رونمایی از کتاب «سپیده که سر زد» نوشته انس کیشویچ با حضور این شاعر اهل بوسنی و هرزگووین، ابتهاج نوایی، مترجم آثار او و ملادین گلاوینا و با مشارکت فصلنامه «تزرو» در محل مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان این شهر برگزار شد.

در این نشست که در فضای ایرانی حوضخانه قلمستان باغ غدیر برگزار شد، ابتدا پیام مدیر مرکز فلسفه رسانه و پژوهش‌های رسانه‌ای کرواسی با عنوان «انس کیشویچ؛ انسانی که بر جنگ پیروز شد» توسط افروز هوشنگ برای حاضران خوانده شد.

در ادامه ابتهاج نوایی، مترجم ایرانیِ آثار کرواتی علاوه بر ترجمه همزمان گفته‌های شاعر به قرائت پیام سفیر کرواسی و میمنت میرصادقی، بانوی شاعر ایرانی پرداخت.

در ادامه این برنامه، انس کیشویچ سخنرانی خود را با خواندن بیتی از حافظ شروع کرد و گفت: در سفر به ایران این احساس را دارم که برای دومین بار زبان گشوده‌ام. اولین بار زمانی بود که در کودکی با زبان مادری خود شروع به صحبت کردم و دومین بار، امروز و اینجاست که با زبان مادری شعر که همان زبان فارسی است، سخن می‌گویم.

وی افزود: از كودكی، پدرم اشعار خیام، حافظ و سعدی را برایم می‌خواند و به نوعی با ادبیات فارسی بزرگ شده‌ام. اکنون نیز، به واسطه تلاش‌های مترجم شعرهایم، ابتهاج نوایی اینجا حضور دارم و سروده‌های من، به کسانی که در ایران به شعر علاقه دارند، نزدیک‌تر شده است.

این شاعر اهل بوسنی و هرزگووین در ادامه از حضور چند روزه‌اش در تهران و شیراز گفت و ایرانیان را مردمانی مهمان‌نواز و با فرهنگ توصیف كرد.
 

یازدهمین برنامه شب‌های بخارا در اصفهان با شعرخوانی کیشویچ و رونمایی از کتاب شعر جدیدش «سپیده که سر زد» به پایان رسید. این کتاب با ترجمه ابتهاج نوایی و ویراستاری میمنت میرصادقی در ایران به چاپ رسیده است. 

یادآوری می‌شود، اِنِس کیشِویچ در سال ۱۹۴۷ میلادی در بوسنی هرزگووین به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و متوسطه خود را در شهر کلوچ به پایان برد و در سال ۱۹۷۱ از آکادمی هنرهای نمایشی و فیلم شهر زاگرب فارغ‌التحصیل شد. استعداد شاعری‌اش مدت‌ها در سایه فعالیت‌های نمایشی او قرار داشت. پس از انتشار نخستین مجموعه شعر او در سال ۱۹۷۴ به نام «جوانی که نخستین سروده‌هایش را عرضه می‌کند»، کیشِویچ به عنوان شاعر مورد توجه همگان قرار گرفت و پس از انتشار مجموعه‌های دیگر، یکی از پرآوازه‌ترین شاعران یوگسلاوی سابق شد.

اشعار کیشِویچ به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، اسلونیایی، ایتالیایی، ترکی، مجاری، فارسی و عربی ترجمه شده است. اشعار انس کیشویچ بسیار عمیق و سرشار از شور زندگی است و او را به عنوان شاعر صلح، مدارا، نیایش و عشق به جهانیان شناسانده است. سخنرانی‌ها و شعرخوانی‌های این شاعر اروپای شرقی در کلاس‌های درسی دانشکده‌ها و مدارس و برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، نقش مهمی در آگاه‌سازی مردم نسبت به حقایق جنگ در بوسنی و هرزگووین و کرواسی داشته است.

همچنین انس کشویج که عضو انجمن هنرمندان کرواسی (DHU) است، جایزه‌های متعددی از کشورهایی مانند ژاپن و انگلستان دریافت کرده و در سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۶ و ۲۰۱۸ میلادی نامزد دریافت جایزه نوبل ادبی بوده است. از سال ۱۹۷۶ تاکنون نزدیک به چهل مجموعه شعر از این شاعر مطرح، منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها