چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴
روزی خوب و به یاد ماندنی همراه با دانش‌آموزان کتاب‌خوان

بیش از 20 عنوان برنامه‌ فرهنگی با حضور نویسندگان کودک و نوجوان به مناسبت هفته کتاب و گرامیداشت سنت کتاب‌خوانی، در فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) همزمان با آغاز هفته کتاب از 24 آبان ماه و بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، فرهنگسرای گلستان و کتابخانه‌های منطقه 8، اقدام به برگزاری برنامه‌های متنوعی در این حوزه کرده است. در این طرح که با شعار «کتاب، سایبان شهر» به استقبال هفته کتاب خواهد رفت، برنامه‌های ویژه‌ای به منظور تشویق اقشار مختلف مردم و به ویژه کودکان و نوجوانان به فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی تدارک دیده است.
 
با توجه به برنامه‌ریزی‌‌ انجام شده و برگزاری نشست‌های تخصصی، 3 محور مهم و اساسی در برنامه‌ها مورد توجه قرار گرفته است؛‌ پرهیز از برگزاری برنامه‌های بی‌اثر یا کم اثر از جمله محورهای اصلی است که در طراحی برنامه‌های امسال مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این، در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی، نگاه استراتژیک به مقوله فرهنگ و ارتقای آن، موضوع بسیار مهمی است که بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد. در کنار این موارد، طراحی برنامه‌های بنیادی در حوزه کودک و نوجوان به عنوان مهم‌ترین و تاثیرپذیرترین قشر کتاب‌خوان کشور، مساله‌ای بسیار مهم است که نباید مغفول بماند.
 
براین اساس، بیش از 20 عنوان برنامه به همت فرهنگسرای گلستان، در نظر گرفته شده است که در طول هفته کتاب با حضور علاقه‌مندان به عرصه فرهنگ و کتاب‌خوانی برپا خواهد شد. در گزارش روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه 8 و فرهنگسرای گلستان،  مختصری از برنامه‌های این مرکز برای اطلاع علاقه‌مندان و حضور آن‌ها در برنامه‌ها شمرده می‌شود:
 
روزی خوب و به یاد ماندنی همراه با دانش‌آموزان کتاب‌خوان
این روزها با ظهور شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، علاقه دانش‌آموزان به کتاب‌خوانی کاهش یافته است. مدارس به عنوان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های آموزش دانش‌آموزان، نقش بسیار مهمی در ترویج فرهنگ مطالعه دارند و می‌توانند در کنار دیگر نهادهای فرهنگی، راه حل‌های مناسبی را برای مقابله با این معضل داشته باشند. به همین منظور و با همکاری مدارس منطقه 8، طرح «یک روز با کتاب» در سراسر منطقه برگزار می‌شود.
 
در این طرح، دانش‌آموزان در قالب اردوهای مدرسه‌ای همراه با معلمین خود از کتابخانه‌های منطقه بازدید کرده و به صورت رایگان به عضویت کتابخانه‌های شهرداری تهران درخواهند آمد. در این اردو چند ساعته، مدیران کتابخانه‌ها، ضمن معرفی کتاب‌های خوب و مناسب برای مطالعه، شیوه‌های انتخاب کتاب را به آنان آموزش می‌دهند. این طرح، در تمام روزهای هفته کتاب در کتابخانه‌های گلستان، دکتر شهیدی، گلبرگ، فرزانگان و شهربانو برگزار خواهد شد.
 
دیدار چهره به چهره و تبادل نظر با نویسندگان کشور
مخاطبان کتاب، همیشه علاقه‌مند هستند تا خالق آثاری که می‌خوانند را از نزدیک ببینند و سوالاتشان را از او بپرسند. برای همین امر، همزمان با هفته کتاب، میزبان تعدادی از نویسندگان نام‌آشنای کشور در کتابخانه‌های منطقه 8 هستیم و علاقه‌مندان می‌توانند ساعاتی را در کنار نویسنده محبوب خود بگذرانند.
 
رفیع افتخار، نویسنده نام‌آشنای کشور و خالق بیش از 50 اثر برای کودکان و نوجوانان، اولین مهمان فرهنگسرای گلستان خواهد بود که در سومین روز از هفته کتاب با علاقه‌مندان دیدار خواهد داشت. ه‌چنین طاهره ایبد از نویسندگان با سابقه کشور، مهمان چهارمین روز از هفته کتاب در فرهنگسرای گلستان خواهد بود و با مخاطبین کودک و نوجوان خود دیدار خواهد داشت. لاله جعفری، نویسنده و مترجم برجسته کشور نیز مهمان کتابخانه گلستان در پنجمین روز از هفته کتاب خواهد بود. علاوه بر این، مژگان مشتاق نویسنده نام‌آشنای کودک و نوجوان در تاریخ 27 آبان ماه در کتابخانه شهربانو با علاقه‌مندان دیدار خواهد داشت.

کتابخوانی دسته‌جمعی در «باشگاه کتاب‌خوان‌ها»
مطالعه‌ يكي‌ از بهترين‌ راه‌هاي‌ غني‌ سازي‌ و بهره‌وري‌ از اوقات‌ فراغت‌ است‌. استفاده‌ مطلوب‌ و شايسته‌ از اين ‌اوقات،‌ تأمين‌ كننده‌ سلامت‌ روان‌ و رشد و تعالي‌ شخصيت‌ انسان‌ است‌ و بي‌توجهي‌ به‌ اين‌ مهم، زمينه‌ساز بسياري‌ از انحرافات‌ و كج‌روي‌هاي‌ اجتماعي‌ است‌. باید دقت داشت که مطالعه‌ یکی از كم‌هزينه‌ترين‌ روش‌هاي‌ گذراندن‌ اوقات‌ فراغت‌ است‌ كه ‌اگر به‌ روش‌ صحيح‌ انجام‌ شود، آرامش‌ پايدار و بسيار خوبي‌ را برای مخاطبان به همراه خواهد داشت‌.
 
روح‌ كنجكاو کودکان و نوجوانان به‌ دنبال‌ كشف‌ حقايق‌ تازه‌اي‌ است‌ و دوست دارند تا هر روز از مجهولات‌ خودكاسته‌ و بر معلوماتشان بيفزايند. به نظر می‌رسد که اکنون زمان آن رسیده است که به جای شعار دادن دربارهِ خواندن، به کارهای بنیادی دست بزنیم و نیاز به خواندن را از کودکی به گونه‌ای بیاموزیم که در شمار عادت‌ها و جزئی از طبیعت بچه‌ها درآید.
 
باشگاه کتاب‌خوانی، یکی از برنامه‌های خوب فرهنگی است که به خوانش کتاب می‌پردازد و با استفاده از تکنیک دسته‌جمعی خواندن کتاب، مخاطبان را به ادامه مطالعه علاقه‌مند می‌کند. باشگاه کتابخوانان فرهنگسرای گلستان، به مناسبت ایام هفته کتاب، برنامه ویژه‌ای خواهد داشت و افراد مختلف ضمن خواندن کتاب‌های مورد علاقه خود برای دیگران، تجربه‌های کتاب‌خوانی خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. نشست‌ باشگاه کتاب‌خوان‌ها، در تمام کتابخانه‌های منطقه 8 برگزار خواهد شد.
 
«هبه کتاب»؛ نذر فرهنگی کتاب برای مناطق محروم و دور افتاده
به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پویش مردمی «هبه کتاب» با هدف تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم و اهدای کتاب به تمام فرزندان ایران زمین راه‌اندازی شده است. در این طرح که با مشارکت مردم عزیز در هفته کتاب انجام خواهد شد، کتاب‌های خواندنی ارزشمندی به هم‌وطنانمان در مناطق محروم اهدا خواهد شد تا به ترویج فرهنگ مطالعه در کشور کمک شده باشد.
اگر علاقه‌مند به مشارکت در این طرح هستید، می‌توانید نذر کتاب خود را به کتابخانه فرهنگسرای گلستان تحویل بدهید تا در برکات خیر این طرح سهیم باشید.
 
بهترین دوست من، بهترین هدیه به شما
«هدیه دوست»، طرح مبادله کتاب است که در طول سال نیز در کتابخانه‌های منطقه 8 برگزار می‌شود. این برنامه به صورت ویژه و به منظور ترغیب اقشار مختلف به فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، همزمان با این ایام با رنگ و بویی خاص در تمام کتابخانه‌های منطقه 8 برگزار خواهد شد. در این طرح، علاقه‌مندان کتاب‌های خود را با دیگر کتاب‌ها مبادله کرده و به اشتراک می‌گذارند تا هر مخاطب، تجربه‌های جدیدی را در کتاب‌خواندن به دست بیاورد. برای شرکت در این طرح می‌توانید همراه با کتاب‌های خود به کتابخانه‌های منطقه 8 مراجعه کرده و به صورت رایگان، کتاب‌های جدیدی از دیگران دریافت کنید.
 
نشست‌های حافظ‌خوانی، مثنوی‌خوانی و شاهنامه‌خوانی
نشست ادبی «سخن عشق» در ادامه جلسات هفتگی خود، در روز یک‌شنبه 27 آبان ماه با حضور استاد عبدالحمید ضیایی و در فضایی متفاوت برگزار می‌شود. در این جلسه، علاوه بر شرح و تفسیر اشعار لسان‌الغیب، حافظ شیرازی، دیدگاه‌های او به شعر کهن پارسی مورد بررسی قرار می‌گیرد. هم‌چنین صد و چهل و یکمین نشست «بشنو از نی»، شرح و تفسیر اشعار مولانا، زیر نظر استاد سپیده موسوی در پنجمین روز از هفته کتاب در فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود.
 
به منظور آشنایی بیشتر علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی با اسطوره‌های کهن پارسی و منابع غنی فرهنگ ایران زمین، نشست شاهنامه‌خوانی زیر نظر استاد تجریشی در کتابخانه شقایق برگزار می‌شود. این نشست در روز 29 آبان و همزمان با ششمین روز از هفته کتاب با حضور علاقه‌مندان برگزار می‌شود.
 
فرهنگسرای گلستان در یک سال گذشته تلاش زیادی کرده است تا با اضافه کردن کتاب‌های جدید به منابع خود، نظر علاقه‌مندان را به خود جذب کند بر همین اساس، بیش از14 هزار و 200 عنوان کتاب جدید به منابع کتابخانه اضافه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها