یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳
«پاسخ‌نامه وقف» منتشر شد

مدیرعامل به‌نشراز انتشار کتاب «پاسخ نامه وقف» که به پرسش‌هایی درباره تاریخ، فقه، حقوق، اقتصاد، جامعه‌شناسی و مدیریت وقف پاسخ می‌دهد، همزمان با دهه وقف خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی انتشارات آستان قدس رضوی، حسین سعیدی اظهار کرد: کتاب «پاسخ نامه وقف» در شش فصل به قلم روح الله بیدرام تالیف و از سوی انتشارات آستان قدس رضوی به مناسبت دهه وقف منتشر شده است.
 
وی افزود: تاریخ وقف، فقه وقف، حقوق وقف، اقتصاد وقف، جامعه‌شناسی وقف و مدیریت وقف، فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند. «تاریخ وقف» در فصل نخست این کتاب به پیش از اسلام و پس از آن تقسیم بندی شده است. در فصل دوم بحث «فقه وقف» به مفاهیم، واژگان، انوع وقف و شروط آن پرداخته شده که موضوعات وقف، دلایل و نمونه های آن به همراه احام وقف مورد بررسی قرار گرفته شده است.
 
سعیدی با بیان اینکه فصل سوم کتاب به «حقوق وقف» و قوانین آن اختصاص دارد، گفت: در فصل چهارم این کتاب با عنوان«اقتصاد وقف» مباحثی همچون عرضه، تقاضا و هزینه های مرتبط با وقف بیان شده است. در فصل پنجم با عنوان «جامعه‌شناسی وقف» موضوعاتی همچون کارکردها، آسیب‌ها و وظایفی که آحاد افراد جامعه درباره وقف برعهده دارند، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
مدیرعامل به‌نشر با اشاره به اینکه فصل ششم و آخر این کتاب با عنوان «مدیریت وقف» به مباحث وقف در مورد اشخاص حقوقی و حقیقی پرداخته، بیان کرد: نقش عوامل طبیعی در آسیب به موقوفات و مدیریت فرهنگی وقف از دیگر مباحث این فصل است.

در قسمتی از مقدمه این کتاب آمده است: «یکی از اموری که لازم است در بنای جامعه اسلامی مورد توجه و عنایت خاص قرار گیرد، احیای سنت‌های اسلامی است؛ سنت‌هایی که اگر به‌طور جدی در جامعه رایج شوند، قادرند بسیاری از مشکلات و مسائل جامعه را بدون دخالت قوه قهریه با تکیه بر انگیزه معنوی مردم حل کنند. در این میان یکی از سنت‌های حسنه و کارهای نیکو و شایسته‌ای که همچون صدقه جاریه باقی می‌ماند و اثرات و برکات آن نصیب افراد جامعه می‌شود، سنت حسنه «وقف» است... وقف نمادی از روح خیرخواهی، تعاون، همزیستی و عطوفت انسانی و برخاسته از ایده والا و ایمان است. وقف می‌تواند راهگشای حل مسائل، مشکلات و نیازهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی جامعه باشد. لازم است این فرهنگ ادامه یابد و تداوم آن در گروی آشنایی و همدلی نسل جوان با مفهوم وقف و آثار و کارکردهای آن است.»
 
کتاب «پاسخ نامه وقف» در قطع وزیری با شمارگان 500 نسخه به بهای 35 هزار تومان از سوی به‌نشر راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها