دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
اهمیت کار کتابداران و تأثیر ماندگار آن بر مراجعان به کتابخانه‌ها

علیرضا مختارپور در دیدار با کتابداران استان خراسان ‌شمالی با اشاره به ویژگی‌های حرفه کتابداری، بر اهمیت و تاثیرگذاری ماندگار این حرفه، بر مراجعان به کتابخانه‌ها تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهادکتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضامختارپور؛ دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، یکشنبه یازدهم شهریورماه در بیست و هشتمین دیداراستانی خود، در جمع کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان خراسان‌شمالی با اشاره به ویژگی‌های ارزشمند حرفه کتابداری، اظهار کرد: کارهای فرهنگی ازجمله کتابداری، فارغ‌ ازمواهب مادی، حرفه‌ای معنوی و سرشار از حس ارزشمند خدمت است. کتابداری حرفه‌ای است که علاقه به خدمت‌رسانی و انس با مطالعه را می‌طلبد و کاری است که نه تنها بیزاری و دلسردی هرگز به آن راه ندارد، بلکه نیازمند عشق و ارتباط روحی ویژه به این حرفه است.
 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در ادامه با بیان خاطره‌ای، به تبیین اهمیت حرفه کتابداری پرداخت و گفت: سال‌ها قبل در شبکه قرآن در بحثی درباره آداب مطالعه بیان کردم که چگونه می‌توانید یک فرد را برای همیشه از کتاب و مطالعه بیزار کنید؛ از‌جمله این راه‌ها، ارائه کتاب‌هایی سخت فهم، کتاب‌های نامناسب با شرایط سنّی مخاطب ومواردی دیگر است.

وی افزود: اما یکی از مهم ترین راه‌های بیزار کردن یک فرد از مطالعه، برخورد نامناسب با فردی است که قصد مراجعه به کتابخانه و مطالعه رادارد. این دقیقاً نقطه‌ای است که به خوبی هنر و اهمیت کلیدی کار شما کتابداران عزیز را نشان می‌دهد؛ چراکه اگر فردی  نخستین‌بار به کتابخانه مراجعه کند و با برخورد مناسبی رو به رو نشود، دیگر به سمت کتاب و کتابخانه نخواهد رفت.

مختارپور در ادامه با بیان اهمیت رسیدگی به وضع معیشت کتابداران وکارکنان نهاد، یادآور شد: بنابراین ازآنجا که کار کتابداری باید با علاقه قلبی و به دور از دلسردی انجام شود، رسیدگی و ساماندهی به وضعیت معیشتی کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی کشور، از سال۱۳۹۳ تاکنون همواره یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های ما در نهاد بوده است.
دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تأکید بر لزوم کسب آگاهی‌های پنجگانه حرفه کتابداری، خاطرنشان کرد: همه همکاران نهاد باید به آگاهی‌های دینی، آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی، آگاهی‌های فرهنگی، آگاهی‌های حرفه‌ای و درنهایت آگاهی‌های سازمانی مجهز شوند؛ چراکه فعالیت‌ها و انتظارات یک کتابدار باید منطبق بر این آگاهی‌های کلیدی باشد.

وی با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های پیش روی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی سال‌های اخیر، گفت: فعالیت‌ها وتلاش‌های ما در مقابل چالش‌های مختلف همچون نیروی انسانی، مالی و اداری، در نهایت منجر به شکل‌گیری ساختاری منظم در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شده است؛ به طوری که  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درنشست مدیران کل استانی نهاد اعلام کردند که تخصصی‌ترین نهاد مرتبط با حوزه کتاب و کتابخوانی، نهادکتابخانه‌های عمومی کشور است.

بخش پایانی این دیدار نیز به بیان پرسش کتابداران و کارکنان ادارات وکتابخانه‌های عمومی استان خراسان‌شمالی اختصاص داشت که دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پاسخگوی سوالات مطرح شده بود.

با توجه به اینکه طی برگزاری این مراسم، تعدادی از کتابداران استان خراسان شمالی به منظور آغاز فعالیت کتابخانه مرکزی بجنورد (آیت‌الله مهمان‌نواز) پس از افتتاح و لزوم ارائه خدمات به مراجعان در این مراسم حاضر نبودند، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پس از پایان این مراسم با حضور در کتابخانه مرکزی بجنورد (آیت‌الله مهمان‌نواز)، با کتابداران حاضر در این کتابخانه دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
کتابخانه مرکزی بجنورد (آیت‌الله مهمان‌نواز) شنبه دهم شهریورماه، با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور وشماری از مسئولین استانی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها