دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
نسخه‌های‌ نفيس با موضوع عرفه در کتابخانه آستان قدس

گنجینه‌ای از نسخه‌های ارزشمند خطی و چاپ سنگی با محوریت دعای عرفه در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، در دسترس نسخه‌شناسان، دانش‌پژوهان و علاقه‌مندان قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی، حجت‌الاسلام محمدحسن نوری‌نیا، رئیس اداره مخطوطات این سازمان با اشاره به نهم ذی‌الحجه، روز عرفه، بیان کرد: ادعیه و مناجات ویژه‌ای از معصومین (ع) برای این روز نقل شده که مشهورترین آن، دعای امام حسین (ع) مشهور به دعای عرفه است. مجموعه ارزشمندی از نسخه‌های ‌خطی و چاپ سنگی شامل دعای روز عرفه، ادعیه، شرح دعای عرفه و مواردی از این‌دست، در گنجينه کتاب‌های خطی کتابخانه مرکزی آستان ‌قدس ‌رضوی نگهداری می‌شود.
 
وی افزود: «دعاء یوم العرفه» به زبان عربی، از جمله نسخه‌های موجود است که در سال 1021 قمری در قرن یازدهم کتابت شده، خط آن نسخ بوده، عناوین به شنگرف و جلد آن، تیماج مشکی است.
 
حجت‌الاسلام نوری‌نیا ادامه داد: اثر دیگر که قطعه‌ای از «زادالمعاد» علامه مجلسی به همراه دعاء عرفه سجادیه (ع) است، با عنوان «اعمال روز عرفه» به زبان فارسی در قرن سیزدهم قمری به خط نسخ 15 سطری بر کاغذ نخودی آهارمهره با عناوین به سرخی کتابت شده است.
 
رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی، با اشاره به نسخه‌ای از ترجمه منظوم دعای عرفه به زبان فارسی، گفت: این نسخه‌ را علی‌بن حسین خاموش یزدی به نظم درآورده و خودِ ناظم، آن را به خط نستعلیق شکسته بر کاغذ فرنگی به رنگ نخودی کتابت کرده و دارای جدول به سیاهی است. این نسخه ترجمه دعای حضرت سیدالشهداء (ع) به شعر منظوم فارسی از میرزا علیخان ترجمان متخلص به خاموش متوفی 1379 هجری قمری در نجف اشرف است که یک بار در نجف در زمان حیات شاعر به نام رازنامه خاموش به چاپ رسیده و دارای 873 بیت است. این نسخه خردادماه سال 1356 توسط عباس ترجمان وقف شده است.
 
وی اظهار کرد: نسخه‌ای از دعای عرفه به زبان عربی توسط محمد کاظم بن محمدحسین موسوی در سال 1334 هجری قمری بر کاغذ نخودی کتابت شده که خط متن و حاشیه آن هردو نستعلیق است. اعراب کلمات به سرخی و دارای جلد تیماج است. این نسخه وقفی سید ابوالحسن مرتضوی است.
 
حجت‌الاسلام نوری‌نیا درباره نسخه‌ای از شرح دعای عرفه به زبان عربی که شرحی است تحقیقی بر دعای مأثوره عرفه یا موقف منقول از سیدالشهداء(ع) و مشتمل بر حمد و ثناء پروردگار و بیان معارف الهیه، افزود: این نسخه در قرن چهاردهم هجری قمری به دست «محمدعلی فاضل» تألیف و در همان زمان به خط نستعلیق تحریری بر کاغذ مشقی کتابت شده که توسط احمد فاضل در اسفند 1366 وقف حرم رضوی شده است.
 
رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی، با اشاره به برخی نسخه‌های چاپ سنگی، گفت: نسخه‌ای با عنوان «ادعیه الطواف، مناسک حج و العمره و دعاء عرفه» به زبان عربی در 97 صفحه به خط نسخ است که توسط مرحوم آیت‌الله شمس‌الإشراق در بهمن 86 وقف شده است.
 
وی از نسخه‌ای به زبان فارسی و اردو با عنوان «تحفه المصلین» به ضمیمه نزهه الناظرین الماهرین، خیر الکلام فی مسائل الصیام، کشف المستور عن وجه السحور، هدایه النجدین الی مسائل العیدین و اعتقادنامه نام برد و بیان کرد: این نسخه، در سال 1271 هجری قمری به چاپ رسیده و دارای حواشی و فهرست در انتهای نسخه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها