سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۹
«شطرنج با ماشين قيامت» بهترين رمان دفاع‌مقدس است

نويسنده كتاب « ک‍ال‍ب‍دش‍ک‍اف‍ی‌ رم‍ان‌ ف‍ارس‍ی‌»، كتاب «شطرنج با ماشين قيامت» نوشته حبيب احمدزاده را بهترين رمان منتشر شده با موضوع دفاع‌مقدس معرفي كرد./

عبدالعلي دستغيب در گفتگو باخبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، تاریخچه ادبيات دفاع‌مقدس را تاکنون؛ به دو دوره تقسيم كرد و افزود: در سال‌هاي آغازين جنگ تحميلي، اشعار و داستان‌ها جنبه تبليغاتي پيدا كردند و به ارزش هنري آن‌ها اهميت داده نمي‌شد. در واقع، ادبيات به عنوان جزئي از استراتژي جنگ مورد استفاده قرار مي‌گرفت.

وي ادامه داد: با ادامه جنگ و درگير شدن شاعران و نويسندگان با اين فضا،‌ لزوم كاربردی هنر و ادبيات، پر رنگ‌‌تر و گرايش نويسندگان به نگارش رمان تجربي بر اساس حضورشان در جبهه بيشتر شد.

نويسنده كتاب «پيدايش رمان فارسي»، تصريح كرد: پس از گذشت بیش از 25 سال از آن دوران، نويسندگان و شاعران با كسب تجربه، به ايجاد تغيير در طرح داستان و شعر حوزه دفاع مقدس پرداختند و مانند كتاب «بيوتن» رضا اميرخاني، تا خلق آثار پست‌مدرن با محوريت دفاع‌مقدس پيش رفتند.

دستغيب با تاكيد بر ايجاد ادبيات موجه در حوزه دفاع‌مقدس، خاطرنشان كرد: نويسندگان فعال در اين حوزه، بايد با آزادي و آرامش خاطر، به تبادل نظر بپردازند و به دنبال راه‌ چاره‌اي براي گسترش مخاطب ادبيات دفاع‌مقدس باشند.

وي در پايان، كتاب «شطرنج با ماشين قيامت» نوشته حبيب احمدزاده را به عنوان بهترين اثر جنگي 25 سال اخير معرفي كرد و افزود: احمدزاده با تجسم شخصيت‌هاي داستان، توصيف اشياء و وقايع درگير با جنگ، به صورت غيرمستقيم به بيان حال وهواي آن دوران پرداخته و از ساختار كليشه‌اي رمان‌هاي قبل از خود،‌ دوري كرده است.

عبدالعلي دستغيب، متولد سال 1310 از شيراز و داراي مدرك كارشناسي فلسفه است. از آثار وي مي‌توان به «ن‍ق‍د آث‍ار اح‍م‍د ش‍ام‍ل‍و»، «گ‍ل ه‍ای‌ ت‍اری‍ک؛‌ دف‍ت‍ر ش‍ع‍ر م‍ج‍م‍وع‍ه‌ م‍ن‍ت‍خ‍ب‌ ش‍ع‍ر از ۴۰ ت‍ا ۱۳۴۶»، «ک‍ال‍ب‍دش‍ک‍اف‍ی‌ رم‍ان‌ ف‍ارس‍ی‌» و «ب‍ن‍ی‍اده‍ا و روی‍ک‍رده‍ای‌ ن‍ق‍د ادب‍ی» اشاره كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها