یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸
کتابی برای المپیادی‌ها و دانشجویان شیمی

کتاب «اصول شیمی‌تجزیه و روش مسائل آن» به تبیین کامل مفاهیم و روش‌های حل مساله شیمی تجزیه می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بر اساس اعلام روابط عمومی انتشارات فاطمی کتاب «اصول شیمی تجزیه و روش‌ حل مسائل آن» منتشر شده است.

کتابی «اصول شیمی تجزیه و روش‌ حل مسائل آن» شامل بحث‌هایی پیرامون شیمی تجزیه شامل سه بخش تعادل، واکنش‌های اسید و باز، و الکتروشیمی است. هدف از نگارش این کتاب، آموزش کامل مفاهیم و روش‌ حل مسئله‌های شیمی تجزیه است. در این کتاب، مباحث از سطح مقدماتی تا پیشرفته مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در هر فصل کتاب، در مورد هر مبحث چندین مثال حل شده آمده است.

در بخش اول این کتاب به مبحث تعادل شیمیایی می‌پردازد. مفهوم تعادل و ثابت تعادل، عوامل موثر بر تعادل، روش حل سیستماتیک مسائل و تعادل‌های رسوبی بررسی می‌شود. در دومین بخش و در چهار فصل، واکنش‌های اسید و باز آموزش داده خواهد شد. فصول این بخش عبارتند از مفاهیم کلی مربوط به اسید و باز، سیستم‌های اسید و باز ساده، سیستم‌های پیچیده‌ اسید و باز و  مقدمه‌ای بر تیتراسیون اسید و باز. آخرین بخش به مبحث الکتروشیمی اختصاص دارد. در فصل اول این بخش مبانی الکتروشیمی شرح داده خواهد شد. در فصل دوم سلول الکتروشیمیایی و پتانسیل الکترودی خواهد آمد و در آخرین فصل این بخش، سیستم‌های الکتروشیمیایی بررسی خواهند شد.

همچنین در پایان هر فصل، چندین پرسش در قالب سه دسته پرسش‌های چندگزینه‌ای، تحلیلی و محاسباتی آورده شده است.
پرسش‌های چندگزینه‌ای شامل پرسش‌های تألیفی و پرسش‌های المپیادهای ملی کشورهای آمریکا، کانادا و استرالیا در سال‌های اخیر است. این پرسش‌ها به ترتیب از سطح بسیار ساده تا دشوار آورده شده‌اند. اغلب پرسش‌های تحلیلی با توجه به مباحث مفهومی بیان شده در هر فصل طرح شده‌اند و شامل پرسش‌هایی هستند که با استفاده از مفاهیمی که در آن فصل آموخته‌اید، به استدلال و تجزیه و تحلیل بپردازید. پرسش‌های محاسباتی شامل پرسش‌های چند قسمتی هستند که به حل پیچیده‌تر محاسباتی نیاز دارند و نسبت به پرسش‌های چندگزینه‌ای دشوارترند.

مطالعه‌ این کتاب برای علاقه‌مندان به شرکت در المپیادهای دانش‌آموزی و دانشجویی شیمی و نیز دانشجویان علاقه‌مند به شیمی تجزیه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مفید است.

کتاب «اصول شیمی تجزیه و روش‌ حل مسائل آن» تالیف محمداحسان شاپورگان، احمدرضا مرجان‌مهر و حیدر مروج به تازگی در 400 صفحه به قیمت 32000 تومان از سوی انتشارات فاطمی منتشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها