یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲
امام خمینی‌(ره) روح زمانه بود

سید‌عباس صالحی، شامگاه شنبه در آیین تجدید میثاق اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه با آرمان‌های بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران در حسینیه جماران گفت: حضرت امام خمینی (ره) روح زمانه بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و‌ اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید‌عباس صالحی با بیان اینکه حضور در این مراسم توفیقی برای ماست، اظهار داشت: حضور در این مراسم برای ما که نوجوانی خود را با نفس امام راحل آغاز کردیم و نفس جوانی ما به نفس پیر جماران گره خورد، افتخار است.
 
وی ادامه داد: وقتی که نیمه خرداد می‌رسد مثل عصرهای جمعه دلگیری خاصی ما را فرا می‌گیرد. ولی به‌طور قطع مردم ایران راه امام راحل را دنبال می‌کنند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: درست است که امام راحل در بین ما نیستند، اما یادگاران امام در بین ما هستند، آن بزرگ مردی که روح زمانه بود و به زمانه روح بخشید.
 
در بخشی از این آیین آیت‌الله سیدحسن خمینی در سخنانی با اشاره به روح لطیف هنرمندان گفت: خاک نهاد یک هنرمند در مواجهه با باران گل پرورش می‌دهد، اگر باران در شوره‌زار خس تولید می‌کند در جان هنرمند گل می‌کارد.
 
وی ادامه داد: اگر هنر را از انسان‌ها جدا کنیم تاریخ انسانی، زشت می‌شود. با پیامبران و هنرمندان تاریخ بشری افتخارآمیز می‌شود. هنرمندان در طول تاریخ روح انسان‌ها را صفا دادند ‌و تلطیف کردند و با وجود آزرده خاطری در جامعه شکوفایی ایجاد کرده و تاثیرهای زیادی در زندگی انسان‌ها داشته‌اند.
 
یادگار امام خمینی‌(ره) یادآور شد: تفاوت علم و هنر در این است که علم تجزیه مرکبات عالم است، اما هنر اجزا را ترکیب می‌کند و تمام آن چیزهایی که نامنظم است را طوری در کنار هم می‌گذارد که روح انسان را متحول می‌کند.
 
وی تصریح کرد: با این ترکیب است که هنر تولید می‌شود. بنابراین روح هنر، وحدت است، اگر روح علم کثرت است، هنر روحش وحدت است و در اصل هنر توحید به شمار می‌آید. هنرمند به این‌خاطر هنرمند است که متضادها را همسان می‌کند، هنرمند کسی است که بتواند وحدت ایجاد کند، یکسری کلمات را اگر به ما بدهند نمی‌توانیم از آن چیزی در بیاوریم اما یک شاعر چنان از آن‌ها اثر هنری می‌سازد که روح انسان را تلطیف می‌کند.
 
تولیت آستان امام خمینی ‌(ره) بیان کرد: با وجود این شگفتی از هنر، آیا با چنین تعریفی، انقلاب یک هنر نبود و دل‌ها را با هنرمندی به هم‌ نزدیک نکرد؟ انقلاب اسلامی هم هنر بزرگی بود زیرا بسیاری از دل‌های متفرق را واحد کرد و توانست یک ملت را همدل بسازد.
آیت‌الله خمینی، خاطرنشان کرد: امروز اگر می‌گوییم که به هنر نیاز داریم، یعنی به وحدت نیاز داریم. هنرمند ما‌ بیش از همه در ایجاد وحدت وظیفه دارد.

یادگار امام راحل گفت: انقلاب اسلامی با هنر عجین است زیرا با وحدت عجین بوده است. خوشبختانه هنر انقلاب در رشته‌های بسیار مختلفی کارهای بزرگی خلق کرده است و این هم جای شکر و تقدیر دارد.

وی افزود: هنر با آزادی توام است و‌ هنرمند در محیط آزاد می‌تواند به تولید هنر بپردازد و امید است در وزارت فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی این موضوع رعایت شود.

شب گذشته همچنین آیین اختتامیه پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی برگزار شد و با حضور آیت الله سید حسن خمینی، سید‌عباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محسن مومنی‌شریف؛ رییس حوزه هنری از برگزیدگان پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی تقدیر کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها