شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴
فعالیت شورای فرهنگ عمومی کم نظیر است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اهمیت شورای فرهنگ عمومی بر هویت بخشی فرهنگی و اجتماعی گفت: استفاده از فرصت‌های مردمی در شواری فرهنگ عمومی ضروری است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید‌عباس صالحی در دومین دور از سفر استانی خود به استان البرز با حضور در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان اظهار داشت: هسته فرهنگ، فرهنگ عمومی است، سطح فرهنگ عمومی هویت اجتماعی را تعریف می‌کند و شورای فرهنگ عمومی درسراسر کشور به این موضوع می‌پردازد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شورای فرهنگ عمومی به‌صورت مویرگی در قلب استان‌ها نفوذ دارد و شورایی که از لحاظ گستره کاری در کل کشور اینگونه جریان داشته باشد کم نظیر است.
وی ادامه داد: این شورا در قالب یک قوه نیست و در تهران و تمامی استان‌ها و در همه قوه‌ها، نهادها و دستگاه‌ها جاری است، شورای فرهنگ عمومی به موضوعی می‌پردازد که در رابطه با دیگر مسائل زندگی ما قابل مقایسه نیست.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: هسته اصلی فرهنگ هم فرهنگ عمومی است، آنچه می‌تواند هویت اجتماعی ما را تعریف کند سطح فرهنگ عمومی است و این شورا به این موضوع می‌پردازد.
 
صالحی با اشاره به سفرهای استانی خود گفت: ما باید امکانات را از مرکز به استان‌ها ببریم و تفاهم‌نامه‌ها در استان‌ها با این نگاه حرکت می‌کند و این یکی از کارکردها در تفاهم‌نامه‌های ماست. ما همچنین در سفرهای استانی خود با حضور در جلسات شورای فرهنگ عمومی با نمایندگان استان‌ها صحبت کرده و از تجربیات و نظرات دیگران استفاده می‌کنیم.
 
وی افزود: اتفاقات خوبی طی چهل سال انقلاب رخ داده است، ما باید تلاش کنیم به سوی کاهش مشکلات برویم. در بخش‌هایی مشکلاتی داریم که شواری فرهنگ عمومی در رفع آن‌ها می‌تواند نقش به سزایی داشته باشد. حوزه اول آسیب‌های اجتماعی است و از منظر مقام معظم رهبری این مساله یک موضوع ملی است و باید مشکل آسیب‌های اجتماعی را روزانه پیگیری کنیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: شرایط ما در آسیب‌های اجتماعی خوب نیست و می‌تواند ما را در خود فرو ببرد. آسیب‌های اجتماعی نه یک فروپاشی سیاسی بلکه فروپاشی اجتماعی را رقم می‌زند، بنابراین شورای فرهنگ عمومی یکی از جاهایی است که می‌تواند در رفع این مشکل کمک کند.
 
صالحی با اشاره به اهمیت اخلاق اجتماعی تصریح کرد: اخلاق سالم باعث بقای جامعه می‌شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلاش است تا با فرهنگ درست اخلاق را در جامعه نهادینه کند.
 
وی ادامه داد: فرهنگ دینی و دین‌داری موضوع مهم دیگر است. انقلاب ما براساس فرهنگ دینی شکل گرفته است، اما امروز در دینداری فردی و اجتماعی مخاطرات زیادی داریم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فرهنگ مضاعف بیان کرد: شورای فرهنگ عمومی می‌تواند بر فرهنگ‌های مضاعف هم تاثیرگذار باشد. بنابراین حضور دستگاه‌ها در شورای فرهنگ عمومی در این سطح در کنار یکدیگر فرصت بسیار مغتنمی محسوب می شود.
 
صالحی عنوان کرد: استان البرز دارای فرصت‌ها و ظرفیت‌های خوبی است. این فرصت‌ها می‌تواند استان البرز را به پیشران حل آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی تبدیل کند. بنابراین به هم‌افزایی در این زمینه نیاز داریم.
 
وی در پایان گفت: استفاده از فرصت‌های مردمی در شواری فرهنگ عمومی ضروری است. برای حل مسائل خود باید مردم را بشناسیم زیرا آن ها می‌توانند در قالب نهادهای مدنی، دینی و اجتماعی و حتی موسسات قرآنی باشند.

در پایان این جلسه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی فقیه در استان البرز و استاندار این استان تفاهم نامه همکاری میان استانداری البرز و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها