دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲
رمان‌های علمی-تخیلی که هنوز مهمان پرده نقره‌ای نشده‌اند

ژانر علمی-تخیلی یکی از ژانرهای مورد علاقه کارگردانان برای اقتباس‌های سینمایی از روی رمان‌ها است. آنها در این ژانر تخیل خود را به رخ خوانندگان و بعضا نویسنده کتاب کشیده و دنیای جدید و پر زرق‌و‌برقی تولید می‌کنند که بینندگان را متحیر و شگفت زده می‌کند. در ادامه به معرفی برخی رمان‌های علمی-تخیلی می‌پردازیم که هنوز اقتباس سینمایی از آنها صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از تلگراف، در سال‌های اخیر بسیاری از فیلم‌های سینمایی از روی کتاب‌ها و رمان‌های پرفروش ساخته می‌شوند، چون سازندگان این فیلم‌ها اعتقاد دارند این آثار تاثیر مستقیمی در فروش فیلم‌هایشان دارد.

آمارها نشان داده بیشتر کتاب‌هایی که تبدیل به فیلم‌های سینمایی می‌شوند در ژانر علمی-تخیلی نوشته شده‌اند. روزنامه انگلیسی تلگراف در گزارشی تعدادی کتاب با این ژانر معرفی کرده و اعتقاد دارد در آینده نزدیک از روی این کتاب‌ها فیلم‌های سینمایی ساخته می‌شوند:

«دست چپ تاریکی» نوشته اورسولا لو گویین 
 
 

کتاب نخستین بار در سال 1969 منتشر شد و بعدها در سال 1994 نسخه جدیدی از آن توسط انتشارات واکر چاپ شد. در این کتاب، انسان‌ها در دنیای زمستان هستند. فرستاده‌ای از اجتماع کهکشانی سیاست‌های محلی را آشفته کرده و مجبور می‌شود تجربیاتش را در روابط با انسان‌ها تغییر دهد.

«مجموعه لاندری» نوشته چارلز استراس
 
 

«مجموعه لاندری» از رمان‌های علمی-تخیلی تشکیل شده که نویسنده قالب ترس و درام را به آن اضافه کرده است. باب هوارد، شخصیت اصلی کتاب یک مشاور امنیت شبکه است که از سوی آژانس «لاندری» تحت نظارت دولت انگلستان استخدام می‌شود تا با تهدیدهای امنیتی موجود در جهان مبارزه کند.
 

«خداوندگار روشنایی» نوشته راجر زلازنی 
 
 

داستان رمان در آینده‌ای بسیار دور می‌گذرد که انسان‌هایی در گذشته موفق به مهاجرت به سیاره‌ای شده‌اند و امروزه با در اختیار داشتن تمامی تکنولوژی‌های پیشرفته، نام‌های خدایان هندو را بر خود گذاشتند و با برخورداری از زندگی جاودان و مرفه در شهری آسمانی، مردمان عادی را به پرستش و اطاعت از خود واداشته‌اند. اما یکی از این خدایان علیه دیگر خدایان قیام کرده و خواستار برابری تمام انسان‌ها و استفاده یکسان همهٔ آنها از تکنولوژی می‌شود.
 

«بازیکن بازی‌ها» نوشته ایان ام.بنکس 
 
 
 

این رمان در جامعه‌ای به نام فرهنگ یا کالچر اتفاق می‌افتد که در آن انسان‌ها در کنار ماشین‌ها روزگار سپری می‌کنند. در این جامعه بین افراد و ماشین‌ها بازی‌های فکری برگزار می‌شود که برنده به عنوان امپراطور شناخته می‌شود. این رمان نخستین بار در سال 1988 چاپ شد و قرار شد از روی کتاب فیلمی ساخته شود، اما این فیلم هیچگاه به مرحله اکران نرسید.

 
«عدل الحاقی » نوشته آن لکی 
 
 

این رمان علمی-تخیلی نویسنده تازه‌کار آمریکایی در سال 2013 چاپ شد و توانست بیشتر جوایز کتاب‌های علمی-تخیلی مانند جایزه هوگو و نبولا را کسب کند. داستان کتاب در جامعه‌ای رخ می‌دهد که در آن جنسیت انسان‌ها از بین رفته و ماشین‌ها بر جامعه حکومت می‌کنند. در این جامعه یک هوش مصنوعی عظیم نه تنها ماشین‌ها بلکه زندگی انسان‌ها را نیز کنترل می‌کند. قهرمان داستان «برک» از نوع انسان‌ها تصمیم می‌گیرد با این قدرت مبارزه کند.

 
«کمپانی یخ» نوشته جرجس ژان آرناد
 
 

این رمان 97 صفحه‌ای قسمتی از مجموعه‌ای به همین نام به زبان فرانسوی است که هیچ وقت به انگلیسی ترجمه نشد. داستان رمان آینده کره زمین را روایت می‌کند که بعضی از کره‌های دیگر مثل ماه منفجر شده‌‌اند و زمین وارد عصر جدید یخبندان شده است. جامعه انسان‌ها تحت نظارت و کنترل یک شرکت بزرگ اداره می‌شود که کمپانی یخ نامیده می‌شود.

 
«اروپا در پاییز» نوشته دیو هاچینسون 
 
 

داستان علمی-تخیلی کتاب که در اصل بخشی از یک سه گانه به همین نام است، در زمانی اتفاق می‌افتد که اتحادیه اروپا از بین رفته است و بقیه مناطق جهان در یک بحران هستند. شبکه‌ای از جاسوسان و ماموران مجهز به شبکه‌های پیشرفته کامپیوتری سعی می‌کنند اوضاع را تغییر دهند. یکی از ماموران امنیتی این شبکه در اول کتاب اینگونه می‌گوید که من می‌‌خواهم فکر کنم و همین شعار باعث اتفاقات جدیدی می‌شود.
 

«بینتی» نوشته ندی اوکورافور 
 
 

مجموعه داستان‌های بینتی داستان شخصیتی به همین نام را روایت می‌کند که اولین نفر از جامعه خودش است که به دانشگاه «اومزا» دعوت می‌شود. این دانشگاه بهترین مکان علمی در کهکشان محسوب می‌شود. ولی وقتی بینتی خانه‌اش را به مقصد دانشگاه ترک می‌کند سفری خطرناک بین ستارگان برایش پیش می‌آید. سومین قسمت رمان نویسنده نیجریه‌ای قرار است ماه جولای امسال منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها