سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵
«جادو یا تابوی صادق هدایت» با حسین پاینده و محمود حسینی‌زاد

نشست «جادو یا تابوی صادق هدایت» با حضور دکتر حسین پاینده استاد دانشگاه علامه طباطبایی و محمود حسینی زاد نویسنده و منتقد ادبی ر

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) بر اساس خبر دریافتی، این نشست به عنوان هفتمین برنامه سلسله نشست‌های صد سال ادبیات ایران از سوی گروه هنر و ادبیات انجمن اندیشه و قلم با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

در پیش درآمد این نشست آمده است:
صادق هدایت (1281-1330) را باید یکی از مشهورترین نویسندگان ایرانی خواند که انتشار ترجمه‌ آثارش به چندین و چند زبان از دیرباز، گواهی بر این مدعاست. در داخل کشور نیز آثارش با وجود محدودیت‌ و ممنوعیت‌ در دوره‌های مختلف،‌همواره پرمخاطب بوده است، حتی حالا که 65 سال از زمان مرگ او می‌گذرد.

اما دلیل این همه شهرت و محبوبیت چیست و آیا صرف این دو عنصر، به لحاظ فنی و کمی نیز موید کارنامه درخشانی برای صادق هدایت است؟ تاکنون مقالات و کتاب‌های متعددی با رویکرد شرح یا نقد آثار این نویسنده نوشته شده است، اما رسیدن به قضاوتی واحد و روشن درباره مجموعه آثار این نویسنده، کار ساده‌ای نیست. 

از طرفی پاره‌ای از آثار هدایت –مانند «سه‌قطره خون»، «زنده‌به‌گور» و «بوف کور» - به دلیل فضای پیچیده و وهم‌آلودشان، کار قضاوت را سخت‌تر و سخت‌تر می‌کند، تا جایی که بعد از گذشت دهه‌ها، هنوز که هنوز است کتاب‌ها و مقالاتی با رویکرد گره‌گشایی از بوف کور منتشر می‌شوند. مسأله دیگر، جریان‌هایی است که همیشه پیرامون نام و آثار هدایت وجود داشته که هر کدام به نوعی مانع از نگاه و پرداخت‌های صریح و دقیق به کارنامه این نویسنده بوده‌اند؛ در یکسو، جریانی که هدایت را به بُت دور از دسترس تبدیل کرده و در دیگر سو، جریانی که به دلیل برخی افکار و مواضع نویسنده، او را مطرود خوانده و به فحاشی و توهین مشغول‌اند.

نشست «جادو یا تابوی هدایت» قصد دارد به بررسی ویژگی‌های آثار صادق هدایت پرداخته و به این سوال پاسخ دهد که آیا شهرت و محبوبیت این نویسنده و آثارش، ریشه در مبانی علمی و ادبی دارند یا عوامل دیگری چون محدودیت‌ها در ارائه تصویری منحصر به فرد از هدایت در طول دهه‌های اخیر دست‌اندرکار بوده‌اند؟

این نشست روز پنجشنبه ۲۶ بهمن ماه ساعت ۱۶:۳۰ در تالار خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها