چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱
بچه‌ها در جام باشگاه‌های کتابخوانی یاد می‌گیرند که بیاموزند و بیاموزانند

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر آموزش و پرورش به کتابخوانی گفت: بچه‌ها به بهانه کتاب دنیای خود را با همدیگر به اشتراک می‌گذارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از ستاد خبری دومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی   محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جام باشگاه‌های کتابخوانی و برنامه‌های آتی این معاونت در جهت توسعه فرهنگ کتابخوانی توضیحاتی را ارائه کرد.
 
جوادی درباره برنامه‌های ویژه معاونت فرهنگی برای گسترش کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان گفت: اگر هدف ما گسترش فرهنگ کتابخوانی در کشور باشد، بهترین کار این است که بر کودکان و نوجوانان تمرکز کنیم. اگر فرزندان ما از کودکی به خواندن کتاب عادت نکنند نمی‌توان در بزرگسالی کار زیادی برای تشویق کتابخوانی در آنان انجام دهیم. پیش از این هم رهبر معظم انقلاب در توصیه‌ای به همین نکته اشاره کرده بودند که باید کودکان را به کتابخوانی عادت بدهیم چراکه این کار تا پایان عمر با آن‌ها خواهد بود.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سرانه مطالعه به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یاقتگی ادامه داد: سرانه مطالعه یکی از شاخص‌های توسعه است بنابراین باید به آن توجه ویژه کرد و در این زمینه توجه به کتابخوانی در سنین پایین‌تر جزو وظایف اصلی دولت‌هاست. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته ساعات کتابخوانی و مطالعه جمعی، یکی از مهم‌ترین ساعات آموزشی کودکان است. امید من این است که آموزش و پرورش هم در این راه گام بردارد. اقداماتی انجام شده است که امیدوارم به ثمر برسد؛ اما کاری که ما در جام باشگاه‌های کتابخوانی انجام می‌دهیم صرفا بالابردن سرانه کتاب یا حتی بالابردن تعداد کودکان کتابخوان نیست بلکه بچه‌ها در این باشگاه‌ها با یک فرهنگی آشنا می‌شوند که نیاز جامعه ماست.  
 
به گفته این عضو کابینه دولت تدبیر و امید، بچه‌ها در باشگاه‌های کتابخوانی فرهنگ تعامل، گفت‌وگو و همکاری متقابل را یاد می‌گیرند. بچه‌ها یاد می‌گیرند که به هم دیگر بیاموزند و از همدیگر یاد بگیرند. بچه‌ها به بهانه کتاب دنیای خود را با همدیگر به اشتراک می‌گذارند. معاونت فرهنگی نیز سعی می‌کند تنها کمک‌کننده و پشتیبان باشد و اگر بتواند در این زمینه موفق عمل کند، امیدواریم که سنگ‌های بزرگی را از پیش‌پای کتابخوانی در ایران برداریم.
 
معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره میزان استقبال از این طرح ادامه داد: اگر میزان استقبال از این طرح را به‌عنوان ملاک موفقیت در نظر بگیریم، قطعا این طرح یکی از موفق‌ترین طرح‌های ترویج کتابخوانی در کشور بوده است. چند برابر شدن باشگاه‌های کتابخوانی در کشور آن‌ هم در بازه زمانی سال گذشته تا امسال خود نشانگر استقبال از این طرح است. سال گذشته در اولین دوره جام باشگاه‌ها بیش از دو هزار باشگاه و 24هزار کودک درگیر طرح بودند. امسال اما این ارقام به پنج هزار باشگاه و 60 هزار عضو رسیده است.   
 
جوادی درباره علت استقبال از این طرح افزود: علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد، اما یکی از آن‌ها مردمی بودن آن است. این باعث شده است که هم از نظر هزینه برنامه کم‌هزینه‌ای باشد و هم تاثیر آن زیاد باشد. درست است که دفتر مطالعات و برنامه‌‌ریزی کتابخوانی ابتکار این طرح را زده است؛ اما مساله این است که شیرازه و ماهیت اصلی این طرح مردمی و متکی به خود مردم است. برای همین است که از آن استقبال می‌شود؛ مثلا یک شهر کوچکی مثل اوز یک مدیر ارشاد دارد که کارش هماهنگی است. باقی کارها به دست خود مردم و تسهیلگران باشگاه‌هاست. نکته دیگر آنکه همان یک مدیر ارشاد هم در یک شهر کوچک بیشتر از آنکه دولتی باشد وابسته به خود شهر و جزوی از شهر است. ما بن کتاب اختصاص دادیم و تخفیف‌های خرید کتاب در نظر گرفتیم اما واقعا میزان کتاب‌هایی که خوانده شده بسیار بسیار بیشتر از میزان کتابی است که می‌شد با آن مقدار بن کتاب خرید.
 
معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره برنامه‌های آتی این معاونت در جهت توسعه فرهنگ کتابخوانی نیز گفت: اولا باید تشکر کنم از مدیرانی که پیش از این در معاونت فرهنگی مشغول به فعالیت بودند؛ همچنین باید این را به فال نیک بگیریم که وزیر ارشاد جناب آقای صالحی، خودشان پیش از این در معاونت فرهنگی مشغول بودند و خودشان با جزئیات فعالیت‌ها و موانع و مشکلات این معاونت آشنایی کامل دارند و تاکنون نیز نسبت به این معاونت حسن نظر داشته‌اند. ثانیا باید بگویم که طرح‌هایی که هم‌اکنون در معاونت فرهنگی و به خصوص در اداره کل مطالعات و ترویج کتابخوانی در حال انجام است، طرح‌های مفید و موثری است و باید تقویت و حمایت بشوند. چه همین طرح جام باشگاه‌های کتابخوانی چه طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران و نیز روستاها و عشایر دوستدار کتاب.
 
جوادی در پایان گفت: برنامه اصلی ما توجه به مناطق محروم، روستاها و شهرهای کمتر برخوردار است تا بتوانیم فاصله این مناطق را نسبت به مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ کمتر کنیم. در همین طرح‌های ترویج کتابخوانی هم با وجود آنکه ممنوعیت برای مشارکت شهرهای بزرگ در آن نیست اما حضور روستاها و شهرهای کوچک‌تر بسیار پررنگ تر بوده است. اگر ما بتوانیم همین راه را ادامه بدهیم امیدواریم که بتوانیم در آینده نزدیک شاهد افزایش قابل‌توجه سرانه مطالعه در کشور باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها