یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲
فراخوان نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس منتشر شد

نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس با هدف عمل به منویات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری در پاسداشت ادبیات دفاع مقدس، با محوریت کتاب «وقتی مهتاب گم شد» خاطرات علی خوش‌لفظ، فراخوان داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، فراخوان نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس با محوریت کتاب «وقتی مهتاب گم شد» خاطرات علی خوش لفظ، با هدف تحقق منویات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری در پاسداشت ادبیات دفاع مقدس، کمک به رشد و اعتلای فرهنگی کتابخوانی عمومی به ویژه در میان هنرمندان و شاعران و همچنین تشویق شاعران جوان به بهره‌گیری از گنجینه دفاع مقدس در خلق آثار ادبی منتشر شد.
 
نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس که به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در مهرماه سال جاری و همزمان با سالروز شهادت سردار حسین همدانی برگزار می‌شود در دو بخش اصلی و ویژه، پذیرای آثار شاعران سراسر کشور است. علاقه‌مندان برای شرکت در بخش اصلی این کنگره می‌توانند آثار خود را در پنج شاخه «کلاسیک» شامل غزل، قصیده، مثنوی، قطعه، ترکیب‌بند، رباعی، دوبیتی، «آزاد» شامل نیمایی، سپید، «ترانه، سرود، نوحه و قالب‌های آیینی»، «کودک و نوجوان» و «کوتاه‌نوشت و پیامک ادبی» به دبیرخانه این کنگره ارسال کنند.
 
بخش ویژه این جشنواره به استقبال از مطروحه مقام معظم رهبری اختصاص دارد که علاقه‌مندان برای شرکت در این بخش می‌توانند سروده‌های خود را در ادامه سروده مقام معظم رهبری یا درهمان وزن وردیف وقافیه به دبیرخانه این کنگره ارسال کنند. متن مطروحه رهبرمعظم انقلاب به شرح زیر است:
 
درنگی کرده بودم کاش در بزم جنون من هم
لبی‌تر کرده زان صهبای جام پرفسون من هم
هزاران کام در راه است و دل مشتاق و من حیران
که ره چون می‌توانم یافتن سوی درون من هم
 
علاقه‌مندان به شرکت در نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس  تا پایان وقت اداری دوشنبه، (۲۰ شهریورماه) سال جاری فرصت دارند تا آثار خود را در دو بخش اصلی و ویژه این کنگره از طریق پست الکترونیکی mahtabesheer@iranpl.ir و یا از طریق فضای تلگرامی به نشانی @mahtabesheer به دبیرخانه کنگره ارسال کنند.
 
دبیرخانه این کنگره، صرفا آثاری را که الهام گرفته از کتاب «وقتی مهتاب گم شد» باشد بررسی و داوری خواهد کرد. محدودیتی در قالب‌های ارسالی اشعار و تعداد اشعار وجود ندارد. دبیرخانه کنگره حق چاپ و انتشار آثار را خواهد داشت؛ علاوه بر این درج اطلاعات کامل شاعر اعم از نام، نام خانوادگی، نام پدر، سال تولد، شماره ملی، شماره شناسنامه، آدرس کامل منزل، محل سکونت، تلفن همراه و ثابت ضروری است و به اشعار فاقد اطلاعات ترتیب اثر داده نخواهد شد.
 
جوایز درنظر گرفته شده نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس  شامل ۱۰ جایزه 10 میلیون ریالی به ۱۰ اثر برتر در بخش اصلی و ۳ جایزه 20 میلیون ریالی  به ۳ اثر برتر در بخش ویژه خواهد بود.
 
کتاب «وقتی مهتاب گم شد» نوشته حمید حسام، روایتی عاطفی از خاطرات جانباز سرافراز علی خوش‌لفظ، هم‌رزم حاج احمد متوسلیان از سوی انتشارات «سوره مهر» به چاپ رسیده است. رهبر انقلاب، طی دیداری با شاعران مذهبی با اشاره به بخش‌هایی از این کتاب گفتند: «برادرانی که اهل شعر و ذوق و هنر هستید این کتاب‌ها را بخوانید. این هنر بزرگ مجاهدت فی‌سبیل‌الله و عشق به شهادت را در این کتاب‌ها مزمزه کنید. شماها خیلی بهتر از دیگران معنایی را که در این کتاب‌ها هست می‌توانید بفهمید. نگاه کنید» سپس ایشان خطاب به یکی از شاعران حاضر در جمع فرمودند «شما این کتاب را بخوانید، از هر فصلش می‌توانید موضوعات و مضامین بکری را برای سرودن شعر انتخاب کنید.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها