دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱
300 نویسنده به  نمایشگاه کتاب دعوت شدند

مدیر کمیته علمی فرهنگی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در نشست خبری ششمین روز از برگزاری این نمایشگاه، به تشریح فعالیت‌های سه گانه این کمیته در بخش‌های محور «علمی»، «فرهنگی» و «پاتوق اهل قلم» پرداخت.

به گزارش خبرگزاری کاب ایران (ایبنا)، یحیی دهقانی در نشست خبری ششمین روز از برگزاری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در باره برنامه‌های کمیته علمی فرهنگی این نمایشگاه عنوان کرد: برنامه‌های این کمیته برای سی‌اُمین دوره برگزاری نمایشگاه در 3 محور «علمی»، «فرهنگی» و «پاتوق اهل قلم» تدوین شده است.

مدیر کمیته علمی فرهنگی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در تشریح برنامه‌های «علمی» این کمیته گفت: برنامه‌های علمی ما شامل نشست‌های سراهای اهل قلم است. ما امسال 4 سالن در داخل کمیته و 4 سالن هم در تشکل‌های صنفی قرار داده‌ایم. همچنین ما در سرای اهل قلم اصلی نیز 40 برنامه را تدارک دیده‌ایم که بر این اساس روزانه 4 نشست در حوزه مسائل مرتبط با حوزه نشر برگزار می‌شود.

وی افزود: تعدادی ازاین  نشست‌ها نیز به بزرگداشت و نکوداشت برخی از اصحاب قلم فوت کرده و در قید حیات اختصاص دارد. همچنین 2 برنامه نیز برای بزرگداشت برخی ناشران شهرستانی و بزرگداشت افرادی که سال‌های در حوزه ویراستاری فعال بودند در نظر گرفته‌ایم.

دهقانی با اشاره به تصمیم شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب در سال گذشته مبنی بر گسترش فعالیت‌های فرهنگی در سطح نمایشگاه، عنوان کرد: در کنار سالن‌های اقل قلم، 2 سالن کتابنما در نظر گرفته‌ایم که برگزاری 24 کارگاه در آنها برنامه‌ریزی شده؛ همچنین 30 برنامه نیز در 4 سالن سرای اهل قلم ناشران آموزشی، دانشگاهی، کودک و نوجوان و ناشران خارجی پیش‌بینی شده که روزانه 3 برنامه در این سالن‌های برگزار می‌شود. همچنین امسال برای اولین بار برنامه رونمایی از کتاب را در غرفه ناشران نیز برگزار می‌کنیم.

مدیر کمیته علمی فرهنگی نمایشگاه کتاب در تشریح برنامه‌های «فرهنگی» این کمیته نیز توضیح داد: در این بخش برپایی سالن کارنامه نشر با مساحت 450 متر مربع را داریم که به نمایش کتاب‌های چاپ اول در سال 1395 اختصاص دارد. امسال 27 هزار عنوان کتاب بر اساس اطلاعات خانه کتاب با چیدمانی خاص در این سالن ارائه شده است.

وی به برپایی برخی نمایشگاه‌های دیگر بخش فرهنگی فعالیت‌های این کمیته اشاره کرد و گفت: برپایی نمایشگاه کتاب‌های درسی از سال 1345، برپایی نمایشگاه 50 عنوان کتاب خطی با همکاری آستان قدس رضوی، برپایی نمایشگاه «کارتون کتاب» با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سالن جنبی کودک و نوجوان، سالن استان‌ها، سالن پایخت کتاب ایران، غرفه‌های روستاهای دوستدار کتاب و غرفه مروجان کتابخوانی از دیگر اقدامات صورت گرفته در بخش فرهنگی هستند.

دهقانی در ادامه درباره بخش «پاتوق اهل قلم» به عنوان سومین محور فعالت‌های این کمیته گفت: پاتوق اهل قلم که از سال گذشته کار خود را در نمایشگاه کتاب آغاز کرده بود، امسال با فعالیت‌های گسترده‌تر کار خود را ادامه داده؛ این پاتوق محلی برای استراحت، دیدار، گپ و گفت و تبادل فکر نویسندگان، مترجمان، و پدید آورندگان کتاب است و تا کنون چهره‌هایی چون هوشنگ مرادی کرمانی، شیوا مقانلو، پروین سلاجقه، مجید قیصری، عبدالحسین آذرنگ و بسیاری از فعالان شناخته شده حوزه کتاب در این محل حضور یافته‌اند.

وی همچنین درباره امکانات درنظر گرفته شده در پاتوق اهل قلم گفت: ما حدودا از 300 اهل قلم برای حضور در نمایشگاه دعوت کرده‌ایم و به افرادی که به عنوان سخنران و میهمان به نمایشگاه دعوت می‌شوند، بن کتابی که از طرف معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به ما داده شده، ارائه می‌کنیم. همچنین امکانات کامل پذیرایی برای اکلیه اهالی قلم حاضر در این مکان را نیز تدارک دیده‌ایم که خوشبلختانه تا کنون با رضایت اهالی قلم روبه‌رو بوده است.

مدیر کمیته علمی فرهنگی نمایشگاه کتاب درباره کیفیت اطلاع‌رسانی برنامه‌ای این کمیته توضیح داد: کار اطلاع‌رسانی فعالیت‌های کمیته علمی فرهنگی، از 3 ماه پیش لاز برگزاری نمایشگاه و همزمان با قبول مسئولیت خودم در این کمیته از طریق اتادیه و ناشران و کتابفروشان، آغاز شد و در با چاپ کتاب برنامه‌های این کمیته و بروشورهای مختلف در نمایشگاه کتاب ادامه پیدا کرد. ارتباط با رسانه‌ها و ستاد خبری نمایشگاه نیز از دیگر اقدامات ما در این زمینه بوده است.

دهقانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره جانمایی سالن کارناممه نشر توضیح داد: تعریف و تصور ابتدایی بنده هم از برپایی سالن کارنامه نشر این بود که این سالن در ورودی نمایشگاه قرار گیرد و مراجعه کنندگان در ابتدای ورود خود بتوانند از تازه‌های نشر اطلاعاتی کسب کنند و بر اساس این اطلاعات به سالن‌های مختلف ارجاع داده شوند، اما درباره دلایل این جانمایی بنده هم بی‌خبر هستم و خودم هم نسبت به این موضوع اعتراض و انتقاد دارم، چراکه فکر می‌کنم این سالن در نامناسب‌ترین قسمت ممکن در نمایشگاه واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها