دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
برگزاری دومین کنگره بین‌المللی تاریخ پزشکی در اسلام و ایران

نجفقلی حبیبی، دبیر دومین کنگره بین‌المللی تاریخ پزشکی در اسلام و ایران از برگزاری این کنگره در آبان‌ماه به میزبانی دانشگاه تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر نجفقلی حبیبی، دبیر دومین کنگره بین‌المللی تاریخ پزشکی در اسلام و ایران، با اشاره به سابقه نخستین دوره برگزاری این کنگره در دانشگاه تهران اظهارکرد: در نخستین دوره برگزاری کنگره بین‌المللی تاریخ پزشکی در اسلام و ایران ۲۲۰ نفر از شخصیت‌های علمی داخل و خارج از کشور شرکت کردند و در حال حاضر مجموعه مقالات نخستین دوره این کنگره در قالب کتاب چاپ و منتشر شده که در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری ریاست این دوره از کنگره را برعهده دارد. دانشگاه‌های تهران، شیراز و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در برگزاری این کنگره مشارکت دارند.

حبیبی درباره محور‌های این کنگره بین‌المللی گفت: محور موضوعات در دومین کنگره بین‌المللی تاریخ پزشکی در اسلام و ایران حول سه محور «تاریخ پزشکی قبل از اسلام»، «تاریخ پزشکی در دوره اسلام» شامل دو دوره قبل از معاصر و دوره معاصر است. مقوله تحولات جدید عرصه پزشکی در دوره معاصر مورد توجه است.

 ورود ایران به فضای جدید پزشکی و تاسیس دانشکده پزشکی دانشگاه تهران و پزشکی جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های داروسازی و جراحی که بسیار پیشرفت کرده از دیگر موضوعات این کنگره بین‌المللی است.
 
دبیر دومین کنگره بین‌المللی تاریخ پزشکی در اسلام و ایران با اشاره به حضور زنان در عرصه پزشکی افزود: توجه به نقش و حضور زنان در امر پزشکی از مهم‌ترین مباحث این دوره از کنگره است. امروزه تعداد دانشمندان زن در حوزه پزشکی افزایش چشمگیری نسبت به گذشته داشته است.
 
به گفته وی، نقش پزشکی در هشت سال دفاع مقدس از دیگر محور‌های دومین کنگره بین‌المللی تاریخ پزشکی در اسلام و ایران است. در جریان جنگ تحمیلی، پزشکان و حوزه پزشکی کشور با امکانات محدود تحولات عظیمی را در امر پزشکی کشورمان پدید آوردند که قرار است در این کنگره بررسی شود.

حبیبی با اشاره به توجه به طب سنتی در نخستین کنگره بین‌المللی تاریخ پزشکی اسلام و ایران افزود: یکی از محورهای مهم نخستین دوره این کنگره، بحث طب سنتی بود که مهمانان خارجی از کشورهای چین و هند سخنرانی‌های مفصلی داشتند. یکی از مصوبات آن دوره، توجه خاص کشور به طب سنتی بود که موجب شد در نهایت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، طب سنتی به‌عنوان یک رشته تحصیلی در دانشگاه‌ها پذیرش شود.  

به گفته حبیبی، از دیگر دستاوردهای نخستین کنگره بین‌المللی تاریخ پزشکی اسلام و ایران توجه به داروهای گیاهی بود. زمین برای کشت این داروها در اختیار متقاضیان کشت داروهای گیاهی قرار گرفت.  

دومین کنگره بین‌المللی تاریخ پزشکی در اسلام و ایران ۲۰ و ۲۱ آبان‌ماه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها