یکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
سلگی: تمامی کمیته‌های نظارت کتاب شفاف و قانونی است

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشریح روند فعالیت کمیته و شوراهای نظارتی کتاب در این دفتر بر شفاف و قانونی بودن فعالیت همه‌ کمیته‌ها تأکید کرد و گفت: هیچ کمیته و کارگروه نظارتی مخفی، در سایه و غیرمحسوس وجود ندارد و فعالیت همه کمیته‌های نظارت کتاب بر طبق قانون است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محمد سلگی در تشریح فعالیت کمیته‌ها و شوراهای نظارتی کتاب در دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: در این دفتر سه رده کمیته و کارگروه فعالیت می‌کنند. رده اول گروه‌های کارشناسی هستند که متشکل از سرگروه‌های بررسی کتاب و تعدادی از کارشناسان حوزه نشر و کتاب است. در این رده 10 گروه کارشناسی در حوزه بزرگسال و 5 گروه در حوزه کودک و نوجوان تعریف شده  است.
 
وی ادامه داد: گروه‌های کارشناسی، بررسی کتاب در مرحله نخست را برعهده دارند که در صورت تأیید کتاب، مجوز آن صادر می‌شود و در صورت عدم تائید، کتاب برای بررسی بیشتر و تخصصی‌تر به رده دوم ارسال می‌شود.
 
سلگی گفت: در رده دوم، شورای کتاب و کمیته بررسی شکایات فعالیت می‌کنند. هر کتاب در صورت مشروط یا عدم تأیید از سوی گروه‌های کارشناسی، با درخواست و اعتراض ناشر یا مؤلف در این کمیته یا شورا بررسی می‌شود؛ در واقع این کمیته که متصل به واحد رسیدگی به شکایات دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی است به بررسی شکایت و اعتراض ناشر و مؤلف نسبت به ایرادات وارد شده بر کتاب می‌پردازد. همچنین این کمیته به اعتراضات رسیده در مورد متن و محتوای کتب منتشر شده نیز می‌پردازد و موارد اصلاحی مغفول مانده را اعمال می‌کند.
 
وی افزود: در رده عالی‌تر، هیأت نظارت بر نشر در دو گروه بزرگسال و کودک و نوجوان فعالیت می‌کند که در گروه بزرگسال به جهت کثرت اعضا لزوم تسریع در بر پایی جلسات، جمع محدودتری (7نفره) به نام کمیته تخصصی هیأت نظارت تشکیل شده و فعال است. در بخش کودک و نوجوان اعضای (5 نفره) هیأت نظارت کودک، کتاب‌های مورد اختلاف را مورد بررسی قرار می‌دهند و تصمیم‌گیری می‌کنند. در این هیأت نیز، هم به اعتراض ناشر نسبت به رای داوری رسیدگی می‌شود هم نسبت به شکایت از متن و محتوای یک کتاب که انتشار یافته و وارد جامعه شده است.
 
مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی پیگیری و بررسی موارد اختلافی در رأی‌های صادر شده از سوی کمیته بررسی شکایات و شورای کتاب و نیز بررسی کتاب‌هایی با موضوعات خاص و پیچیده را مهم‌ترین وظیفه کمیته تخصصی هیأت نظارت در گروه بزرگسال و هیأت نظارت در گروه کودک و نوجوان اعلام کرد.
 
سلگی با تأکید بر قانونی بودن همه این کمیته‌ها اظهار کرد: در قانون نشر و مصوبه اصلاحی اهداف، سیاست‌ها و ضوابط نشر کتاب مصوب شواری عالی انقلاب فرهنگی در فروردین سال 1389 پیش‌بینی همه این کمیته‌ها زیرنظر هیأت نظارت شده است. اگرچه این قانون از سال 1389 تصویب شده، اما تا سال 1392 اجرا نشده و تا آن زمان هیأت‌های نظارت کودک و بزرگسال تشکیل نشده بود.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر هیأت نظارت با حکم شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس قانون نشر تشکیل شده و اعضای آن مشخص هستند و همه کمیته‌های زیرمجموعه آن هم براساس قانون فعالیت می‌کنند.

سلگی گفت: در مصوبه قانون نشر تصریح شده که زیرنظر هیأت نظارت می‌تواند کمیته‌هایی برای بررسی کتاب‌ها تشکیل شود و براساس همین قانون کمیته‌هایی که تشریح شد، فعالیت می‌کنند.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی با تاکید بر شفاف بودن همه کمیته‌ها، بیان کرد: همان‌طور که ذکر شد همه کمیته‌ها و کارگروه‌های تشکیل شده براساس قانون بوده و اعضای آن مشخص است و به‌طور مستمر تشکیل جلسه می‌دهند و حتی در صورت نیاز از ناشر یا مؤلف برای حضور در جلسه دعوت می‌کنند؛ از این‌رو فعالیت همه آن‌ها شفاف بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها