چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴
سیدآبادی: ترویج کتابخوانی میان بچه‌ها از اهداف جام باشگاه‌های کتابخوانی است

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت ارشاد، درباره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان ایران گفت: جام باشگاه‌ها با هدف ترویج کتابخوانی فعال و مشارکت حداکثری بچه‌ها برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی فعالیت‌های ترویج کتابخوانی، علی‌اصغر سیدآبادی اظهار کرد: با اجرای این طرح قصد داریم سه کار را انجام دهیم؛ نخست این‌که خود بچه‌ها به کتابفروشی‌ها بروند و کتاب انتخاب کنند، چون تقریبا 80 درصد بچه‌ها برای انتخاب کتاب به کتابفروشی نمی‌روند. دوم این‌که بحث‌کردن درباره کتاب‌ها انجام شود و سوم این‌که خواندن گروهی اتفاق بیفتد. فکر می‌کنم با انجام این کارها، ترویج کتابخوانی محقق می‌شود.

سیدآبادی چالش بزرگ برگزاری این جام را چگونگی انتخاب کتاب‌ها دانست و گفت: ما به سراغ همه نهادهایی رفتیم که کتاب انتخاب می‌کنند؛ کتابنامه رشد آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جایزه شهید غنی‌پور، لاکپشت پرنده، شورای کتاب کودک، کتاب سال جمهوری اسلامی و کتاب فصل (تا زمانی‌که هنوز برگزار می‌شد) و جایزه پروین اعتصامی. همه فهرست‌های پنج سال اخیر را جمع کردیم و با مرور آن‌ها، یک فهرست حدود 600تایی تهیه کردیم که به تفکیک مقاطع تحصیلی در اختیار باشگاه‌ها، کتابفروشی‌ها و خانه کتاب قرار گرفت.

وی افزود: برای این فهرست 50 درصد تخفیف درنظر گرفته شده و بچه‌های مناطق مرفه‌تر می‌توانند تخفیف خود را به بچه‌هایی هدیه کنند که توان مالی کمتری دارند. در این زمینه با شهرداری‌ها و نهادهای خیریه هم هماهنگی‌هایی انجام شده تا به کودکانی که توان مالی ندارند، کمک شود.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی ابراز امیدواری کرد که در سال آینده، بتوان تعداد شهرهای شرکت‌کننده در جام باشگاه‌های کتابخوانی را بالاتر برد. به دلیل این‌که می‌خواهیم کیفیت کار بالا باشد، فعلا به کمیت شهرها فکر نمی‌کنیم.

سیدآبادی در پاسخ به این پرسش که «آیا تاکنون درباره اثرگذاری این طرح روی کودکان و نوجوانان بررسی‌ای انجام شده است یا خیر؟» گفت: اکنون برای ارزیابی زود است، اما حتما باید ارزیابی صورت گیرد. مشخص است که همه این یک‌هزار و 500 باشگاه موفق نخواهند بود و این امری طبیعی است. اما برنامه به‌گونه‌ای طراحی شده که اگر مدیریت بشود، موفقیت آن دور از دسترس نیست.

جام باشگاه‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان، اسفندماه سال جاری همزمان با انتخاب سومین پایتخت کتاب ایران، برگزیدگان خود را خواهد شناخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها