یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰
روز ویژه ایران در نمایشگاه کتاب وین / دیوان حافظ در دستان صدراعظم اُتریش

نمایشگاه بین‌المللی کتاب وین شنبه (22 آبان‌ماه) برای ایران یک روز خاص بود. برگزاری آیین روز ایران به نام عصر ايراني و البته حضور صدراعظم اُتریش در غرفه کشورمان در کانون توجهات قرار گرفته بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نمایشگاه بین‌المللی وین در  شنبه (22 آبان‌ماه) در حالی برگزار شد که غرفه ایران از شور و حال ویژه‌ای برخوردار بود. برگزاری آیین ویژه روز ایران، پای صدراعظم اُتریش را هم به این غرفه کشاند. آیین روز ایران در نمایشگاه وین درست یک روز قبل از پایان رسمی این جشنواره در سال 2016 برگزار شد. برای چهارمين سال متوالی است که ایران در این نمایشگاه غرفه دایر كرده و این بار فرصت خوبی مهیا شد تا یک عصر کاملا ایرانی در این نمایشگاه رقم بخورد.

عبدالله مولایی، سفیر ایران در اُتریش به همراه «مارکوس تویفل» مدیر نمایشگاه بین‌المللی وین در غرفه ایران حضور یافت. وی در صحبت‌های خود ضمن قدردانی از کسانی که در برپایی این نمایشگاه نقش داشتند، گفت: ایران دارای پیشینه و فرهنگ قوی است که خوشبختانه همواره روابط فرهنگی بالایی با اُتریش داشته است. فرصت خوبی برای همکاری‌های بیشتر طرفین ایجاد شده و امیدوارم که این روابط گسترش یابد. این اطمینان را دارم که آینده خوبی با همکاری یکدیگر خواهیم داشت.

درخواست اُتریش برای نمایشگاه کتاب تهران

مدیر نمایشگاه بین‌المللی كتاب وین با امضای تفاهم‌نامه همكاری در قالب تبادل غرفه رايگان یک درخواست ویژه را هم خواستار شد.

وی که از استقبال ميليونی مردم ايران از نمایشگاه تهران اطلاع داشت، درخواست حضور اُتریش در اين نمايشگاه را به‌عنوان مهمان ویژه مطرح کرد که با استقبال طرف‌های ایرانی مواجه شد. این موضوع قرار است مورد پیگیری قرار گیرد.

معرفی کتاب «اربعین»

رونمایی و معرفی چند کتاب ناشران ایرانی با حضور سفیر و رایزن فرهنگی ایران در اُتریش برنامه دیگری بود که به اجرا درآمد. رونمایی از كتاب «چراغ آفتاب از در سنگی، نامه‌های هم‌روزگاران مهدی اخوان‌لنگرودی» از نشر ثالث، رونمایی از کتاب «اربعین» كه حاوی مجموعه عكس راهپيمایی شيعيان به كربلای معلا از جمله کتاب‌هایی بود که به نمایش گذاشته شد و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

آلبوم منشور کوروش

رونمایی از آلبوم موسيقی منشور کوروش اثر وحيد زردی هم در روز ویژه ایران در غرفه کشورمان انجام گرفت. هرچند حاضران در این آیین منتظر اجرای قطعات زنده قطعاتی از این آلبوم بودند اما این اتفاق رخ نداد و تنها به معرفی این آلبوم بسنده شد. نکته جالب این بخش نمایش یک تابلو از حضور ناصرالدین‌شاه در نمایشگاه وین بود که به نوعی بیانگر روابط دیرین ایران و اُتریش در زمینه‌های فرهنگی بوده است.

حضور صدراعظم اُتریش در غرفه ایران

صدراعظم اتریش در غرفه ایران حضور یافت. عبدالله مولایی، سفیر کشورمان در اُتریش دقایقی با وی درباره غرفه ایران گفت‌وگو کرد و سپس دیوان حافظ را به رسم یادبود به وی اهدا کرد که عکاسان و تصویربرداران حاضر این صحنه را ثبت کردند. اُتریشی‌های زیادی هم در کنار غرفه کشورمان حضور یافتند و به دقت همه چیز را نظاره‌گر شدند.

سپس صدراعظم اُتریش در بخش موسیقی غرفه ایران حاضر شد و بعد از امضای یک لوح یادبود و در حالی که از سوی سایر کشورها دعوت شده بود تأکید کرد وقت محدودی دارد و باید نمایشگاه را ترک کند.

غذاهای سنتی ایرانی

علاوه بر کتاب، تابلوها و صنایع دستی ایرانی که در غرفه کشورمان به نمایش گذاشته شده بود غذاهای سنتی کشورمان هم روز شنبه مورد توجه اُتریشی‌ها قرار گرفت. علاقه‌مندانی که از این غرفه بازدید کرده بودند به سادگی از کنار غذاهای مختصری که در حاشيه این نمایشگاه آماده شده بود، نگذشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها