شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲
بیانیه تسلیت اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به مناسبت درگذشت توران میرهادی

اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اندوه فراوان، درگذشت توران میرهادی (خمارلو) را به جامعه فرهنگ و ادب ایران تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) متن بیانیه تسلیت اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به مناسبت درگذشت توران میرهادی به شرح زیر است:

«توران میرهادی، استادی که روش و منش شاگردانش را اصلاح کرد و شکیبایی و پایداری و ایستادگی در برابر کوه مشکلات و کار آهسته و پیوسته را به آنها آموخت. کسی که رهنمودش به جامعه فرهنگ و ادب و جوانان این بود «از غم‌های بزرگ، کار بزرگ بسازید.»

توران میرهادی، استاد ادبیات کودکان، نویسنده و متخصص آموزش و پرورش یکی از شخصیت‌های برجسته فرهنگی است که بیش از 60 سال در گستره آموزش و پرورش، فرهنگ کودکی و ادبیات کودکان کوشیده و در این روند یکی از چهره‌های تأثیرگذار سده کنونی ایران بود. در این راه او به همراه همسر و همراهش محسن خمارلو به مدت ۲۵ سال مجتمع آموزشی تجربی فرهاد یا مدرسه فرهاد را از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۵۹ اداره کرد. این مجتمع یکی از آموزشگاه‌های تجربی و الگوواره ایران بود که هدف‌ها و کارکردهای آموزش و پرورش مدرن در آن تجربه و ارزیابی می‌شد. همچنین او یکی از بنیانگذاران شورای کتاب کودک بود و از سال ۱۳۵۸ تاکنون سرپرستی تدوین و تألیف فرهنگنامه کودکان و نوجوانان را نیز برعهده داشته است.»

از گفته‌های آن بانوی بزرگ:

نسل ما آرام آرام خداحافظی می‌کند و به دیدار باقی می‌رود. مرتضی زربخت، حسن مرندی، صابری فومنی، شاملو، اخوان‌ثالث، بیرشک و غیره و حال خانم مافی، معصومه سهراب.
ما که بودیم و چه کردیم؟
ما فرزندان انقلابیون مشروطیت و آغازگران سازندگی ایران بودیم.
این نسل ماست.
نامش را گذاشته‌ام نسل خدمت بی‌شائبه، بدون انتظار. نسلی که عاشقانه ایران و ایرانی را دوست دارد و پایداری و کار فرهنگی را از مردمش آموخته‌است.
این نسل را دوست داریم؟
چگونه دوست داشتن؟
اگر واقعاً دوست داریم یک بار دیگر مرحله‌ای از تاریخ کشورمان را مرور کنیم، ببینیم، بسنجیم و تغییر جهت‌ها را درک کنیم و در جهت آرمان‌های نسلی که دوست داریم قدم برداریم.
موفقیت فردی را به موفقیت جمعی تبدیل کنیم.
فرهنگ خودی را درست بشناسیم و ارزش جهانی آن را درک کنیم.
به جای من، ما را بگذاریم.
آنچه را که در کار و تلاش عزیزان ما ساخته‌اند حفظ کنیم و پیش ببریم.
نگرش عمیق جمعی را جایگزین نگرش سطحی و مادی کنیم.
 
روحش شاد و یادش گرامی

مراسم یادبود توران میرهادی یکشنبه (23 آبان‌ماه) از ساعت 13 تا 14 و 30 دقیقه در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها