شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
سرمایه‌گذاری کلان دو کشور خارجی در صنعت چاپ ایران

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر ضرورت توجه به جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت چاپ، گفت: کشورهای اُتریش و پاکستان در استان‌های تهران، همدان و خراسان‌رضوی سرمایه‌گذاری مناسبی در حوزه چاپ انجام داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ، محمودرضا برازش، مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تجلیل از صنعتگران چاپ و نشر استان خراسان‌شمالی که در شهر بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: ما نتوانسته‌ایم ارتباط منطقی بین صنعت چاپ و نشر و دیگر صنایع برقرار کنیم و به همین دلیل صنعت بسته‌بندی در کشور ما بسیار ضعیف است و مجبور به خام‌فروشی هستیم.
 
وی با بیان این‌که میان نیازهای ما و میزان فروش تولید تعادل وجود ندارد، گفت: انبوه واردات و ضعف ما در تولید و فناوری، باعث ضربه به این صنعت شده است. تابلوهای تبلیغاتی بسیاری که در شهرها برای مناسبت‌های مختلف به‌کار برده می‌شود، انواع کارت‌های اعتباری، بسته دستمال کاغذی و غیره، همه نیازمند صنعت چاپ است.
 
برازش افزود: خام‌فروشی میزان سود را پایین می‌آورد. باید با ارائه خلاقیت در نوع بسته‌بندی، جذابیت فروش محصولات را بالا ببریم و لازمه این‌کار هم سرمایه‌گذاری در این صنعت است.
 
مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشکلات سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت چاپ، عنوان کرد: از آنجا که دستگاه‌های چاپ و نشر هزینه بسیار بالایی را می‌طلبند، باید در مرحله نخست از تولیدکننده داخلی و سپس از سرمایه‌گذار خارجی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت دعوت کنیم.
 
وی ادامه داد: استان‌های تهران، همدان و خراسان‌رضوی در جذب سرمایه‌گذار بسیار موفق عمل کرده‌اند و اکنون سرمایه‌گذاران اُتریشی و پاکستانی در این شهرها سرمایه‌گذاری‌های خوبی کرده‌اند.
 
برازش، تراز واردات و صادرات چاپ کشور را منفی دانست و گفت: به دلیل داشتن زبان خاص در حوزه کتاب و ضعف سرمایه‌گذاری در این حوزه، واردات و صادرات زیادی انجام نمی‌شود.
 
این مقام‌مسئول با اشاره به این‌که در حوزه صادرات کمتر از 10 درصد مبادلات صورت گرفته، افزود: در سال گذشته 150 میلیون جلد کتاب غیردرسی تولید شد که میزان کاغذ مصرفی برای کتاب‌های درسی 110 هزار تُن بود و برای روزنامه‌ها و نشریات کمتر از 100 هزار تن مصرف شد.
 
وی بیان کرد: جایگاه کنونی ایران در حوزه چاپ و نشر در خاورمیانه پنجم است، در حالی‌که پیش‌بینی ما در سند چشم‌انداز تأکید بر رتبه نخست منطقه دارد.
 
برازش کشورهای آذربایجان، افغانستان و برخی کشورهای حوزه آسیای میانه را از مقاصد اصلی صادرات محصولات چاپی ایران برشمرد و گفت: باید در نحوه بازاریابی در این کشورها تجدیدنظر شود تا میزان صادرات به آن‌ها افزایش یابد.
 
در ادامه این آیین، حسین ثابت‌قدم وحید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی با اشاره به اهمیت صنعت چاپ، عنوان کرد: صنعت چاپ جزو پنج صنعت مهم جهان است و از طرفی زیربنای فرهنگ را هم تشکیل می‌دهد.
 
وی افزود: این صنعت در استان ما با مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری زیادی مواجه است که برای حل این مشکلات، نیازمند عزم ملی هستیم.
 
در پایان این آیین، از فعالان حوزه چاپ و نشر استان خراسان‌شمالی تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها