دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱
قزلی: نویسنده خوب کسی است که بتواند فضای موردنظر خود را انتقال دهد

نشست تخصصی بازخوانی عناصر داستان، با حضور مهدی قزلی در دومین روز از برگزاری چهاردهمین نمایشگاه استانی کتاب آذربایجان غربی برگزار شد. قزلی در این نشست گفت:‌ نویسنده خوب کسی است که بتواند فضای مورد نظر خود را به خوبی انتقال دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، در حاشیه دومین روز برپایی چهاردهمین نمایشگاه استانی آذربایجان غربی،‌ مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در نشست تخصصی بازخوانی عناصر داستان، با مرور عناصر داستانی فیلم آژانس شیشه‌ای ابراهیم حاتمی‌کیا اظهار کرد: فرم این فیلم به فرم داستان کوتاه واقعی عامه شباهت دارد و مهم‌ترین رویداد این فیلم، انتقال فضا و زمینه‌های داستانی است که توسط حواس پنجگانه می‌توان آن را لمس کرد.

این استاد شعر گفت: نویسنده خوب کسی است که بتواند فضای موردنظر خود را به خوبی انتقال دهد. برخی از اطلاعات در بطن داستان شاید مهم به‌نظر نرسد، اما نقش مهمی را در ارائه اطلاعات نشان می‌دهد.

قزلی افزود: شروع داستان باید چند ویژگی داشته باشد که یکی از آن‌ها بیان موقعیت و مکان و زمان برای مخاطب بوده و شروع داستان حتما نباید خطی باشد.

وی عنوان کرد: شخصیت‌پردازی در داستان می‌تواند آن را متمایز کند تا شخصیت با وراثت محیط و تعلیم و اراده شکل گیرد و موضوع محیط در میان وراثت و تعلیم و اراده قرار گرفته است؛ داستان بدین شکل می‌تواند در سبک زندگی افراد تأثیرگذار باشد.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با اشاره به این‌که تلخیص در قصه زمانی اتفاق می‌افتد که نویسنده بخواهد محدوده زمانی طولانی را در یک یا چند جمله خلاصه کند، گفت: ارائه جزئیات در داستان به باورپذیری مخاطب منجر می‌شود و با ارائه تعلیل در متن داستان، خواننده پاسخ سوالات خود را می‌یابد.

قزلی افزود: زمانی انرژی داستان بیشتر می‌شود که اتفاقات متضاد روی دهد و هم‌آوری نیروهای روانی و احساسی به جذابیت قصه می‌افزاید که البته باید از ارائه اطلاعات اضافی پرهیز شود و در داستان و فیلم نقطه اوج و عطف وجود داشته باشد تا بر جذابیت داستان افزوده شود.

چهاردهمین نمایشگاه استانی کتاب ارومیه 2 مهر به‌کار خود پایان خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها