دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
​عضویت افتخاری سفیر رومانی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی

کریستین تئودورسکو، که سال‌ها به‌عنوان سفیر رومانی در ایران فعالیت داشت با حکم دکتر غلامعلی حداد عادل به عضویت افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی درآمد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) فرهنگستان زبان و ادب فارسی در آیینی که به‌منظور تودیع کریستین تئودورسکو، سفیر کشور رومانی در جمهوری اسلامی ایران برگزار کرد، میزبان سفرای کشورهای تاجیکستان، افغانستان، گرجستان، روسیه و چین بود.

در این آیین علاوه بر شماری از اعضای پیوسته و وابسته و مدیران گروه‌های پژوهشی فرهنگستان، محمود حیدری، مدیرکل اروپای شرقی در وزارت امور خارجه، محمدرضا دربندی، معاون بین‌الملل بنیاد سعدی، علی‌اکبر فرازی، رئیس انجمن دوستی ایران و رومانی، کریم نجفی برزگر، معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور، احمد جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در یونسکو و حسینعلی رحیمی، مدیرعامل انجمن دوستی ایران و رومانی نیز حضور داشتند.

در ابتدای این برنامه غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، پس از خوشامدگویی به میهمانان فرهنگستان، اظهار کرد: مجلس امشب ما به افتخار کریستین تئودورسکو، سفیر محترم جمهوری رومانی در ایران برپا شده است. فرهنگستان زبان و ادب فارسی با کمال افتخار، کریستین تئودوروسکو را به عضویت افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی در جمهوری اسلامی ایران پذیرفته است و ما خوشحالیم که اعطای لوح این عضویت، چند روزی قبل از عزیمت وی به رومانی صورت می‌گیرد. برای بنده و همکارانم در فرهنگستان زبان و ادب فارسی توفیق بزرگی است که توانسته‌ایم میزبان جمع ارجمند حاضر باشیم.

پس از آن دکتر غلامعلی حداد عادل، لوح عضویت افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی را به کریستین تئودورسکو تقدیم کرد، وی نیز در سخنانی کوتاه اظهار کرد: این افتخار بزرگی بود که امشب نصیب بنده شد. فکر این‌که نام من در کنار نام‌های افراد بزرگ و فوق‌العاده فعال در زمینه زبان و ادب فارسی بیاید، افتخار بسیار بزرگی است؛ افتخار بزرگی نه‌ تنها برای من، بلکه برای نزدیکان بنده و حتی کشورم. از این لطف و از درنظر گرفتن علاقه وافر بنده به تکمیل معلوماتم در ارتباط با زبان و ادب فارسی بسیار سپاسگزارم. همچنین از تمام همکارانم که در طول این مأموریت طولانی‌مدت همراه من بودند، تشکر می‌کنم. امیدوارم دوستانی که در این حرفه هستند، روز به روز برای تکمیل اطلاعات‌شان در زمینه زبان و ادب فارسی تلاش کنند.
 
کریستین تئودورسکو از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۶ در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران دوره کارشناسی زبان و ادبیات فارسی را طی کرد و اندکی بعد به استخدام وزارت خارجه رومانی درآمد و به فاصله کوتاهی، همزمان با انقلاب اسلامی در ایران، با دانش زبان فارسی به ایران اعزام و به‌عنوان یک دیپلمات تا پایان جنگ تحمیلی در ایران بود. وی پس از آن مدتی در کشورهای دیگر از جمله تایلند سفیر بود اما دوباره به‌عنوان سفیر رومانی به ایران بازگشت و اکنون دوران طولانی سفارت خود را در ایران به پایان رسانده‌ است. وی مجموعاً ۲۲ سال در ایران اقامت داشت و یکی از موفق‌ترین سفیران در میان سفرایی است که به فارسی سخن می‌گویند و به زبان فارسی بسیار مسلط‌ است.   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها