چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
اعطای نشان درجه یک هنری به سه نویسنده مطرح کشور

در جلسه‌ کمیته ارزیابی هنرمندان که با حضور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، مرتضی سرهنگی، علیرضا کمره‌ای و بلقیس سلیمانی نشان درجه یک هنری خود را دریافت کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آئین اهدای نشان درجه یک هنری به چند تن از نویسندگان با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمدمجتبی حسینی، دبیر شواری نظارت و ارزیابی هنرمندان و جمعی از نویسندگان سه‌شنبه (12 مردادماه) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
 
در این جلسه نشان درجه یک هنری به مرتضی سرهنگی، بلقیس سلیمانی و علیرضا کمره‌ای اهدا و از تلاش‌های آن‌ها قدردانی شد.

 

صالحی در این آئین با اشاره به مکانیسم فعالیت شورای ارزشیابی هنرمندان، اظهار کرد: عمده کسانی که در سالیان گذشته به اخذ درجات هنری نائل شده‌اند، کسانی بوده‌اند که خود متقاضی دریافت درجات هنری بودند، اما در دوره جدید، روش دومی نیز مورد نظر جدی بوده تا مصوبات شورا نمایه جامع‌تر از شاخصان جامعه هنری ـ ادبی کشور باشد.
 
وی افزود: در این مسیر که با ضوابط و آیین‌نامه‌های مصوب منطبق است، افراد برجسته هنری ـ ادبی شناسایی شده‌اند و پس از گردآوری سابقه فعالیت‌های ادبی ـ هنری و بررسی‌های لازم، شورای ارزشیابی درباره آن‌ها به بحث و بررسی می‌پردازد و در صورت تمایل این افراد به تطبیق درجات هنری متناسب اقدام می‌کند.


 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فلسفه تشکیل شورای ارزشیابی هنرمندان گفت: این شورا با هدف تطبیق آیین‌نامه و ضوابط مصوب ارزشیابی هنرمندان که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌شود. در دوره جدید تلاش شده که هم در کمیته‌های تخصصی شورا و هم در شورا حداکثر ملاحظات کارشناسی رعایت شود.
 
صالحی اظهار امیدواری کرد با استفاده از آیین‌نامه مصوب شواری عالی انقلاب فرهنگی و ظرفیت‌های هم‌افزایانه سازمان‌ها و نهادها، کاربردها و آثار مترتب بر مدارک درجه یک هنری کشور افزایش یابد.



سید محمدمجتبی حسینی نیز در این برنامه با اشاره به فلسفه اعطای درجه هنری به هنرمندان کشور گفت: بین نظام اداری و نظام دانشگاهی ما شکافی وجود داشت که به‌منظور پُر کردن این شکاف و شناسایی هنرمندان در سیستم اداری، کمیته ارزیابی هنرمندان تشکیل شد تا سیستم اداری ما توانایی شناسایی هنرمندان ما را داشته باشد.
 
وی افزود: این درجات هنری در میان هنرمندان وجود دارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صرفاً این درجات را شناسایی می‌کند و به ارزیابی نخبگان هنری می‌پردازد تا در سیستم اداری به راحتی شناسایی شوند.  
 
دبیر شواری نظارت و ارزیابی هنرمندان درباره مراحل ارزشیابی هنرمندان اظهار کرد: این شورا دو مرحله برای ارزشیابی دارد؛ مرحله نخست ارزشیابی هنرمندان در کمیته‌های تخصصی است. در حال حاضر 18 کمیته تخصصی به ارزیابی هنرمندان در شاخه‌های هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، شعر و ادبیات و سینما می‌پردازد که جلسات آن‌ها به‌صورت مرتب برگزار می‌شود. پس از ارزیابی اولیه، نتایج کمیته تخصصی در شورای ارزیابی مطرح و در صورت تایید صلاحیت درجه هنری به افراد تعلق می‌گیرد.
 
حسینی با بیان تفاوت میان «نشان هنری» و «درجه هنری» گفت: «نشان هنری» معمولا از سوی رئیس‌جمهوری ارائه می‌شود و ساز و کار مربوط به خود را دارد، اما «درجه هنری» به درجات هنرمندان و رتبه‌بندی آن‌ها اختصاص دارد. پس از انقلاب اسلامی ایران، 10 مصوبه در شورای عالی فرهنگی در زمینه ضرورت صدور مدرک به خبرگان بدون مدرک به تصویب رسیده و تسهیلاتی برای دارندگان درجات هنری در تأسیس آموزشگاه، صدور مجوزها و تکریم از آن‌ها درنظر گرفته شده است.
 
در ادامه این جلسه پیشنهادهایی با موضوع تکریم، ارائه تسهیلات رفاهی، ایجاد فرصت‌های مطالعاتی برای هنرمندان در خارج از کشور و تعامل با دانشگاه‌ها برای هنرمندان دارای درجه یک هنری ارائه شد. همچنین نشان درجه یک هنری برای محمدحسین مهدوی (متخلص به م. موید)، مفتون امینی و مجید قیصری صادر شده که به دلیل حضور نداشتن در جلسه، این درجه هنری برای آن‌ها ارسال خواهد شد.
 
جواد محقق، مرتضی سرهنگی، علیرضا کمره‌ای، بلقیس سلیمانی، احمد دهقان، مهرزاد دانش، مهدی قزلی و سید محمد طباطبایی حسینی از اهالی فرهنگ و هنر در این جلسه حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها