سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
آموزش زبان فارسی به معنای گسترش اندیشه ایرانی در جهان است

مدیرکل دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در تهران، گسترش زبان فارسی در جهان را به معنای گسترش اندیشه ایرانی در دنیا دانست و گفت: فعالیت‌های بنیاد سعدی در امر آموزش زبان فارسی به غیر‌فارسی‌زبانان، یک گام بسیار بزرگ برای ایجاد تمدن ایرانی و اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از بنیاد سعدی، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد شیخ‌الاسلامی، با اشاره به اینکه دارای تحصیلات در زمینه فلسفه و عرفان است، اظهار کرد: سؤال مهمی در فلسفه و عرفان و همچنین در خود بحث زبان‌شناسی مطرح است و آن اینکه نسبت وجود انسان و الفاظ چیست؟ آیا انسان الفاظ را تولید و خلق می‌کند؟ یا الفاظ را کشف می‌کند و یا این‌که انسان اول فکر می‌کند و سپس الفاظ ساخته می‌شود و یا بالعکس؟

وی افزود: به این سؤال‌ها در رشته‌های دانشگاهی به روش‌های گوناگون پاسخ گفته‌اند. عده‌ای صرفاً می‌خواهند مکانیزم ذهن انسان را کشف کنند. اما در رابطه با این موضوع، مسئله مهم آن است که چه ما قائل به این باشیم که الفاظ مقدم بر معانی هستند و یا معانی مقدم بر الفاظ، این مطلب غیرقابل‌انکار است که ما با الفاظ فکر می‌کنیم.

شیخ‌الاسلامی، افزود: آن زمانی که لفظ و کلمه فارسی در ذهن فردی جای بگیرد به این معنی است که اندیشه فارسی در آن جای افتاده است. اندیشه فارسی در تمدن بشری ویژگی‌هایی دارد که در هیچ تمدنی قابل قیاس نیست. اندیشه فارسی یکی از قدیمی‌ترین اندیشه‌های دنیاست، اندیشه‌ای است که منجر به تولد اندیشه‌های دیگری شده است، این اندیشه یکی از اخلاقی‌ترین اندیشه‌های دنیاست.

وی با بیان اینکه تمدن ایرانی بوده است که فلسفه و عرفان اسلامی را به یک شکوفایی چشمگیر رسانده است، افزود: ما امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که به اندیشه فارسی بسیار نیاز داریم که منظور از اندیشه فارسی، همان اخلاق و انصاف ایرانی است،‌ دین‌داری ایرانی و در واقع همان چیزی است که شاکله تمدن ایرانی را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در تهران، گفت: گسترش زبان فارسی به معنای گسترش اندیشه ایرانی در دنیاست و این یک گام بسیار بزرگ برای ایجاد تمدن ایرانی و اسلامی است. به طور مثال نمی‌توان گفت بزرگان زبان فارسی همچون سعدی و حافظ، زبان‌دان خوبی بودند اما بدون فکر و اندیشه فارسی.

شیخ‌الاسلامی در پایان خاطر نشان کرد:‌ یکی از مباحثی که بنده در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در تهران پیگیری می‌کنم تمرکز بسیار جدی ما بر روی سبک زندگی است و در این راستا، یکی از مواردی که بنده به شدت آن را دنبال می‌کنم گسترش زبان فارسی در حوزه‌ها است چراکه اندیشه‌ای بزرگ پشت این زبان نهفته است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها