پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۷
فهرست جايزه «من بوكر 2008 »اعلام شد

فهرست اوليه نامزدهاي جايزه من بوكر براي سال 2008 اعلام شد.از زمان آغاز اعطای جایزه بوکر در سال ۱۹۶۹ در مجموع ۴۱ کتاب این جایزه را ازآن خود کرده‌اند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از گاردين، فهرست اوليه 13 نفره اين جايزه در حالي اعلام شد كه نام بسياري از بزرگاني كه سال‌هاي پيش در اين فهرست ديده می شد، در آن جايي ندارند و به جاي آنها پنج نويسنده با نوشتن اولين رمانشان وارد اين فهرست شده‌اند. 

هر چند در فهرست امسال نام پيتر كري، جان برنسايد يا مارگارت آتوود خالي است، اما آميتاو گوش با رمان «درياي خشخاش‌ها» و فيليپ هنشر با رمان «بخشايش شمالي» در اين فهرست حضور دارند. 

تام راب اسميت با نوشتن اولين داستان خود با نام «بچه 44» كه در ژانر دلهره‌آور جاي مي‌گيرد و رماني كارآگاهي است كه در شوروي مي‌گذرد، در اين فهرست جاي گرفته است. آراويند آديگا نيز كه براي مجله تايمز آسيا كار مي‌كند، در اثرش «ببر سفيد» درباره اقتصاد جديد هند صحبت كرده است. اين داستان در خلال نامه هاي «بالرام» كه از فقر روستا مي‌گريزد و به دهلي مي‌رود تا به تجارت مشغول شود و سرانجام به يك باند گانگستري مي پيوندد تا بتواند در آنجا جايي به دست آورد، به مناسبات اقتصادي در هند جديد پرداخته است. 

« دختری در لباس آبي» هم يك رمان تاريخي است كه «گي‌نور آرنولد» درباره ازدواج يك رمان‌نويس مشهور دوره ويكتوريايي يعني آلفرد گيبسون نوشته است. 

از آثار اول ديگري كه به اين فهرست راه يافته است، اثر نويسنده استراليايي «استيو تولتس» با عنوان «يك ذره از همه» رماني 700 صفحه‌اي و چند اپيزودي است كه به روابط يك پدر و پسر مي پردازد. 

استراليايي ديگر اين فهرست «ميشل دي كرتسر» با رمان‌«سگ گم شده» است كه اين اثر سومين رمان اوست. 

اين دو نفر يعني «تولتس» و «دي كرتسر» در كنار «تام راب اسميت» سه چهره برگزيده جشنواره امسال گاردين به عنوان استعدادهاي جديد بودند. 

روزنامه نگار پاكستاني «محمد حنيف» نيز با رمان خود (يك نمونه از انبه‌هاي انفجاري) به ماجراي مرگ ژنرال محمد ضياءالحق پرداخته است كه در فاصله سال هاي 1978 تا 1988 رييس جمهور پاكستان بود. 

كتاب «هلند» هم كه سومين اثر جوزف اونيل است و درباره نيويورك و بازي كريكت پيش از وقوع 11 سپتامبر است، از ديگر نامزدهايي است كه به اين فهرست راه يافته و انتظار مي رود تا فهرست نهايي هم بالا برود. 

ليندا گرانت هم كه پيش از اين برنده جايزه اورنج شده بود، در فهرست سال 2008 با اثر جديدش با عنوان «لباس ها روي پشتشان» جاي دارد. 

رييس هيات داوران، اين فهرست را دربرگيرنده ژانرهاي مختلف ادبي دانست و گفت: دو كيفيت ويژه‌اي كه امسال به آنها بسيار توجه شده يعني سبك روايت و استفاده قوي از طنز در اين آثار مشهود است. 
فهرست نهايي متشكل از شش اثر از ميان اين فهرست در تاريخ 9 سپتامبر معرفي مي شود و از ميان آن فهرست نيز برنده نهايي در تاريخ 14 اكتبر در لندن معرفي خواهد شد. 

جایزهٔ‌ ادبی «من بوکر» از مهم‌ترین جوايز ادبي دنياست و هر سال به بهترین رماني كه به زبان انگلیسی در ميان كشورهاي مشترك المنافع بريتانيا و ايرلند نوشته شده باشد، تعلق مي‌گيرد. 

هیات داوران اين جايزه متشكل از یک منتقد ادبی، یک استاد دانشگاه، یک ویراستار ادبی، یک نویسنده و یک چهرهٔ برجسته است. هيات داوران امسال متشكل از ميشل پورتيلو رييس هيات كه از وزراي پيشين كابينه، آلكس كلارك ويراستار مجله «گرانتا»، لوييس داوتي رمان نويس، جيمز هنگ بنيانگذار كتاب فروشي اوتاكار و هاروپ سينگ كولي خبرنگار راديو و تلويزيون است. 

هر ناشر می‌تواند دو عنوان کتاب جدید (چاپ همان سال) را به بنیاد بوکر معرفی کند. به علاوه کتاب نویسندگانی که قبلاً جایزهٔ بوکر را دريافت كرده اند یا در ۱۰ سال پيش به فهرست نهایی راه يافته بودند نيز خود به خود در فهرست كتاب هايي كه بررسي مي‌شوند، جاي مي‌گيرند. وجه تمایز بزرگ جایزهٔ بوکر با دیگر جوایز ادبی در این است که داوران، همهٔ آثار معرفی شده را می‌خوانند. 

ارزش نقدی این جایزه 50000 پوند است. نویسندگانی که به فهرست نهایی راه يابند، یک نسخهٔ جلد چرمی از کتابشان به همراه 2500 پوند دریافت می‌کنند. 

سال گذشته «آن انرايت» از ایرلند براي رمان «دور هم» اين جايزه را دريافت كرد و پيش از او «كران دساي» از هند با رمان «ميراث گمگشتگي» جايزه سال 2006 را به دست آورده بود. مارگارت آتوود با رمان «آدمكش كور» ، «بيمار انگلیسی» نوشتهٔ مایکل اونداتیه و «بازمانده روز» نوشته كازئو ايشي گورو، از ديگر برندگان اين جايزه هستند. 

از زمان آغاز اعطای جایزه بوکر در سال ۱۹۶۹ در مجموع ۴۱ کتاب این جایزه را از آن خود کرده‌اند. این در حالی‌است که جایزه بوکر در سال‌های ۱۹۷۴ و ۱۹۹۲ به‌طور مشترک به دو نفر اعطا شد.

فهرست امسال :
ببر سفيد ؛ آراويند آديگا
دختری در لباس آبي؛ گاي نور آرنولد
اسرار كتاب مقدس ؛ سباستيان بري
از A تا X ؛ جان برگر
سگ گم شده ؛ ميشل دي كرتسر
درياي خشخاش‌ها ؛ آميتاو قوش
لباس‌ها روي پشتشان؛ ليندا گرانت
بخشايش شمالي ؛ فيليپ هنشر
هلند؛ ژوزف اونيل 
بچه 44 ؛ تام راب اسميت
يك ذره از همه ؛ استيو تولتس
يك نمونه از انبه‌هاي انفجاري ؛ محمد حنيف 

رويا ديانت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها