یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷
پروژه شهر آفتاب 95درصد پیشرفت داشته است

شهردار تهران، در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی بخش‌های مختلف نمایشگاه شهر آفتاب در جمع خبرنگاران گفت که این پروژه تا 95 درصد پیشرفت داشته است و از اول اردیبهشت ماه آماده پذیرایی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از شهرنوشت، محمدباقر قالیباف با اشاره به پیشینه ساخت این نمایشگاه اظهار کرد: احداث نمایشگاه شهر آفتاب به بیش از یک دهه قبل بر می‌گردد چرا که نمایشگاه بین‌المللی به دلیل آلودگی هوا، ترافیک و محدود بودن محیط به عنوان یکی از چالش‌های شهر تهران شناخته می‌شد. از این رو تصمیم‌ گرفته شد تا نمایشگاه بزرگ‌تری در خارج از شهر تهران ساخته شود.

قالیباف با تأکید بر این‌که افتتاح نمایشگاه شهر آفتاب همزمان با نمایشگاه کتاب خواهد بود، عنوان کرد: بعد از نمایشگاه کتاب نیز تمامی نمایشگاه‌ها در شهر آفتاب برگزار خواهد شد و شهرداری تهران مجوزی برای برگزاری نمایشگاه در سطح شهر نخواهد داد. برگزاری نمایشگاه‌ها در داخل شهر باعث افزایش ترافیک، آلودگی هوا و ایجاد زحمت برای مردم می‌شود.

شهردار تهران پیشرفت فیزیکی پروژه شهر آفتاب را بالای 95 درصد عنوان کرد و گفت: هم اکنون بیشتر کارهای تزئینی، تأسیسات، راه‌اندازی سیستم‌های ITS و ارتباطات در کنار موضوع طراوت و فضای سبز شهر آفتاب باقی مانده که در حال انجام است.

به گفته قالیباف، شهر آفتاب، اول اردیبهشت‌ماه همزمان با نمایشگاه کتاب تهران و استقرار ناشران، آماده بهره‌برداری خواهد بود.

وی درباره وضعیت تأمین امکانات در شهر آفتاب، گفت: امکانات عمومی جزو اصول کار شهر آفتاب است. در روز افتتاح این نمایشگاه نیز مردم از هر نقطه شهر می‌توانند با مترو به نمایشگاه کتاب دسترسی داشته باشند. از این رو ایستگاه مترو شهر آفتاب را نیز همزمان با این مجموعه افتتاح خواهیم کرد.

شهردار تهران با اشاره به دسترسی بزرگراهی مناسب شهر آفتاب، عنوان کرد: این نمایشگاه دارای پارکینگ و محل استقرار مناسب در کنار سرویس‌های جانبی و فضایی مفرح است. پیش‌بینی‌های لازم برای محل نماز، تفریح، تغذیه و محل بازی بچه‌ها نیز صورت گرفته است.

قالیباف همچنین در پاسخ به پرسشی درباره انتقال عوارضی اتوبان تهران ـ قم از محل فعلی، گفت: خواهش ما از وزیر راه و شهرسازی انتقال عوارضی است؛ بیش از 15 روز قبل نیز نامه انتقال عوارضی را برای وزیر راه و شهرسازی ارسال کردیم و از دوستان در دولت خواسته‌ایم تا عوارضی را از محل فعلی به بعد از فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) منتقل کنند.

وی تأکید کرد: انتقال عوارضی در برنامه وزارت راه و شهرسازی قرار دارد اما برنامه وزارتخانه این است که تا پایان سال 95 این کار را انجام دهند. درخواست ما این است که جمع‌آوری عوارضی را تا پیش از افتتاح شهر آفتاب به سرانجام برسانند. در این میان ما هم آمادگی داریم تا در جمع کردن عوارضی کمک کرده و حتی مسئولیت جمع‌آوری عوارضی را بپذیریم تا محل جدید آن را به بعد از فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل کنند.

شهردار تهران با بیان این‌که بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته دسترسی‌ها به‌گونه‌ای خواهد بود که در هنگام استفاده از نمایشگاه شهر آفتاب با مشکل ترافیکی روبه‌رو نباشیم، عنوان کرد: حداقل 50 درصد افرادی که به نمایشگاه کتاب می‌آیند، از شهرستان‌ها به تهران مراجعه می‌کنند. این در حالی است که طبیعتاً این بخش از جمعیت وارد شهر تهران نمی‌شوند و به راحتی به نمایشگاه کتاب دسترسی خواهند داشت. همچنین دسترسی‌های مورد نیاز برای رفت و آمد و پارکینگ نیز به بهترین شکل ممکن برقرار می‌شود.

قالیباف به خدمات مورد نیاز برای انتقال شهروندان تهرانی به نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: سرویس‌های اتوبوس به صورت ویژه برای رفت و آمد به نمایشگاه شهر آفتاب در نظر گرفته شده است؛ همچنین ایستگاه مترو شهر آفتاب از اول اردیبهشت به شبکه حمل و نقل ریلی متصل خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره پراکندگی نمایشگاه‌های فعلی در سطح شهر تهران، گفت: با افتتاح نمایشگاه شهر آفتاب، شهرداری تهران دیگر مجوزی برای برگزاری نمایشگاه‌های صنعتی و نمایشگاه‌هایی همچون نمایشگاه کتاب تهران در داخل شهر نخواهد داد، چرا که این امر یکی از موضوع‌های جدی ما در آلودگی هوا و حمل و نقل و ترافیک است که باید آن را کاهش دهیم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها