یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۶
رسانه‌ها، سیاسيون و اهالي قلم سكوت نكنند

عباس سلیمی‌نمین، محقق و روزنامه‌نگار از تمام اقشار جامعه از جمله رسانه‌ها، سیاست‌مداران و اصحاب قلم خواست در مقابل تحرکات ضداسلامی غرب واکنش نشان دهند. به اعتقاد وی اهدای القاب و جایزه‌ها به سلمان رشدی، نویسنده مرتد «آیات شیطانی» برای تحقیر ملت ما صورت می‌گیرد./

 عباس سلیمی‌نمین، محقق تاريخ  و روزنامه‌نگار در گفت و گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اقدام اخیر برگزار کنندگان جایزه ادبی بوکر در اهدای جایزه «بهترین بوکر» به سلمان رشدی (نویسنده مرتد هندی) را واکنشی برای تحقیر ملت‌های مسلمان دانست.

وی در این باره به خبرنگار "ایبنا" گفت: این حرکت موید و اثبات کننده برداشت درست حضرت امام خمینی (ره) از ماجرای سلمان رشدی است. امام(ره) به درستی معتقد بودند این نویسنده، ابزاری است در دست دشمنان اسلام تا از طریق او فرهنگ و باورهای ما را به سخره بگیرند. در آن زمان عده‌ای از روشنفکران به امام انتقاد می‌کردند که دموکراسی را باور ندارند.

سلیمی‌نمین ادامه داد: سلمان رشدی یکی از پروژه‌های غرب برای تحقیر مسلمانان بود. امام با درایت و هوشیاری این تحقیر را به سوی خودشان بازگرداندند. اینکه رشدی سالیان دراز را به زندگی زیرزمینی و مخفیانه گذرانده،‌ بزرگ‌ترین تحقیر برای غرب است. مطئمن باشید آنها تمام تلاش خود را می‌کنند تا این حقارت را پنهان کنند و پاسخ دهند. اقدامات اخیرشان نیز در همین راستا ست.

این پژوهشگر از همه مسلمانان و ایرانیان خواست تا در مقابل توطئه‌های این‌چنینی غرب واکنش نشان دهند. به اعتقاد وی سیاست‌مداران، رسانه‌ها و اصحاب کتاب و قلم نباید در مقابل این رفتار «تحقیرگرانه» سکوت اختیار کنند.

وی غرب را نژادپرست دانست و در این مورد توضیح داد: همه اندیشه‌های نژاد پرستی از جمله آپارتايدیسم، ریسیم، نازیسم و صهیونیسم از دل غرب روییده‌اند. غربی‌ها به شدت نژاد پرستند و به‌رغم ادعای باطل انسان دوستانه، تمام تلاش خود را برای تحقیر سایر نژاد‌ها، باور‌ها و فرهنگ‌ها، به کار می‌بندند. واکنش ما در مقابل این رفتار غرب نباید خنثی باشد، بلکه شایسته است همان‌گونه که حضرت امام(ره) رفتار کردند، این تحقیر را به خودشان برگردانیم. 

برگزار‌كنندگان جايزه‌ ادبي بوكر پنج‌شنبه گذشته به مناسبت چهلمين سال راه‌اندازي اين جايزه‌، جایزه «بهترين بوكر» (از میان برندگان سابق این جایزه) را به  سلمان رشدی مرتد اهدا کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها